Tränings vecko shema
Har hört mycket om vecko sheman för träning och jag skulle själv vilja göra ett sådant då jag känner att när jag väl rider så blir det lätt att man bara "rider runt", inte "dålig" men inte heller att man utvecklas. Så vill gärna höra hur ni lägger upp era tränings veckor (jag är inriktad dressyr men vill höra hoppning, fälttävlan osv. också).

som inbiten dressyrryttare upp veckorna olika, pga av årstid och hur jag och hästen känner oss. Brukar alltid planera en vecka i förtid, dock håller inte denna veckoplanerare alltid 100 % ;) men är en bra grund, samt att man hinner kolla upp lite ridövningar om det behövs!
Har en Dponny, som fyller 7 år i vår, dock stått ett år pga av hon gick med föl. Hon har även haft patella i ena bakbenet som kommer fram om hon står stilla mycket, och behöver därför lite mer framridning.
nästa vecka har jag planerat såhär ungefär:
Måndag: Mest bara lösgörande och en vanlig "trimmning" i alla gångarterna, , mkt volter, serpentiner, ökningar osv. Hon ska vara lösgjord och avslappnad när jag slutar.
Tisdag: Mer " dressyr" typ rider mer svårare grejer, t.ex. öppna sluta, skänkelvikning… Varierar formen mkt, rider henne också ofta i lite högre form än de "vanliga" passen. Hur länge jag rider är beroende på hur hästen arbetar för dagen, om hon arbetar kalas ifrån början får hon ofta slippa undan lite tidgare :)
Onsdag: "vanligt" pass igen, ala måndag.tränar på det som gick "dåligt" träningen veckan innan.
torsdag: tränar jag oftast, 30 min.
fredag: brukar endast bli lite motion i skritt och trav, avslappnat och i låg form för att få bort eventuell träningsvärk, denna fredag blev det bara 40 minter skritt dock.
lördag: bommarövningar eller uteritt.
söndag: oftas vila eller ibland lättare longering, träning ifrån marken… (klicker) jag sitter inte på ryggen iallafall, ibland blir det en rejäl omgång med ryktlådan.
skrittar alltid minst 10 minuter fram och av, märks en otrolig skillnad på hästen hur länge man skrittar fram tycker jag.
bara ett exempel, de ser såklart annorlunda ut! :) nu kan jag tyvärr inte rida ut pga av vädret, så blir bara i ridhuset tyvärr…
ett tips är också att skriv upp varje ridpass, vad ni gjorde hur det kändes osv :) använder min blogg till det bla!
Hoppas du fick lite insperation, lycka till :)
#1 du får gärna länka till bloggen

#2 oj, det glömde jag i all hast! :D

Ja skriver alltid upp veckoplaneringar på bloggen, www.sthlmsryttarna.blogg.se skriver inte så utförligt i veckoplaneringen utan skriver om varje ridpass sen istället.( Har bloggen med två kompisar och mina inlägg är märka med "Celine" längst ner)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Gör ett nytt veckoschema varje vecka efter hur jag jobbar. Men det blir minst ett konditonspass i veckan, lite hoppning eller markarbete, lite lugna pass då min medryttare rider och ibland släpper jag honom i ridhuset en stund.
Det lättaste tycker jag är att du börjar med att skriva upp vad du gör nu när du rider. Att göra ett "perfekt" schema är lätt men väldigt svårt att följa. Det är lättare om du vet hur du tränar idag och utgå ifrån det. Så om du varje dag skriver ner vad du har gjort i iaf 2-3 veckor så ser du ungefär normalträningen.
När du sen gör ditt schema så ska du tänka på några saker:
Vad behövwr du bli bättre på? Vad behöver hästen bli bättre på?
Hur ska ni göra för att bli bättre? Ex om hästen behöver starkare rygg, hur ska du göra för att träna upp den?
När du vet vad du behöver träna på är det bara att lägga in detta i ditt schema, var tydlig- skriv inte bara "dressyr" utan mer precist vad du tänkt träna, tex sidvärtsrörelser, galoppombyten mm. Ridtiden tycker jag inte är så viktig, om du har ridit i 20 min (minus uppvärmning) och hästen går jättebra så avsluta då när det går riktigt bra. Det blir lätt att man fortsätter och fortsätter för att det går så bra och plötsligt är hästen trött och orkar inte göra rörelserna ordentligt.
Jag förederar att rida kort men effektivt istället för att träna tex små/stora volter och sen bara trava runt i 10 minuter och sen börja igen. Behöver hästen en paus så skritta ett par varv. Du kan ju öva nåt annat i skritt under tiden.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag gör skillnad på om det "bara" är underhållsriding eller om jag faktiskt har något mål med träningen. Jag är också inriktad mest mot dressyr, men rider nog minst hälften av ridpassen i skogen. Där går också att variera sig MASSOR. Jag anpassar alltså träningen till vad som behövs. Behövs mer kondition och muskler så blir det inriktning åt det hållet. Behövs smidighet och uppmärksamhet så blir det naturligtvis den inriktningen. Mina mål är med andra ord ganska långsiktiga, och jag försöker nog grovplanera en månad i taget.