Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 5624 ggr
exitingsvillemo
0

Vilken sorts tygel?

Det finns ju en hel del olika tyglar att välja mellan; Läder, gummi osv… Vad föredrar ni för tyglar?

När jag rider dressyr använder jag alltid tunna, smala lädertyglar, tycker att dom ger bäst känsla i handen.

När jag rider ut eller kör markarbete så blir det oftast tyglar med invävd gummitråd, också väldigt tunna tyglar.

Vid körningen endast läder-tömmar.

Dyblygiad
0

Gummitygel vid hoppning el uteritt och lädertygel med läderstroppar på vid dressyr.

Tärnsjötömmar vid tömkörning/körning.

marinelady
0

Precis som du älskar jag långa smala lädertyglar, ligger bra i handen och jag får plats med tygeln ordentligt :D, men gummi vävda/klädda tyglar kan funka när jag hoppar/rider terräng om det finns bra grepp i dom.

Peppe
0

har alltid tunna läder, oavsett vad jag gör. orkar inte byta tyglar bara för att jag ska rida ut :P

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

tunna läder vid dressyr och gummi eller vävda när jag rider ut/hoppar.

LinaN
0

Jag skulle behöva ett par bra tyglar i invävt gummi när man rider ut för att få bättre grepp.

Men annars så har jag helst tunna smala lädertyglar, ju smalare dess bättre för då får jag plats med dem i mina händer utan att jag får kramp. Även om man rider med två tyglar vilket jag gör emellanåt när jag rider med pelham.

sämsta tyglarna ajg ridit med är de i läder emd flätade läderkanter. aj vad ont de gör i händerna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gudris
0

Jag föredrar tunna lädertyglar :)

imsuchadiva
0

Alltid flätade lädertyglar när jag rider.

LinaN
0

#7 hur får du dem att vara bekväma? mina bara skär in i händerna. Och jag avskyr att rida med ridvantar om det inte är nödvändigt av kylan.

imsuchadiva
0

#8 ptja, dem är bara de?
dock är väl alla mjuka lädertyglar sköna tycker jag. Men flätade tycker jag man får bättre grepp om.

Dina kanske inte är tillräckligt mjuka?
Jag har alltid handskar när jag jobbar med hästar, förutom en gång, slutade med brännsår över hela handflaterna..

HBKbruden
0

Samma här, alltid lädertyglar - avsettt vad jag gör :)

Dyblygiad
0

3# Vi byter inte tyglar, vi har olika träns för olika ändamål ;) Dessutom så är våra dressyrsadlar svarta med matchande träns och hoppsadlar bruna med bruna träns, olika nosgrimmor och olka bett, då blir det automatiskt att man varvar mellan olika bett o grimmor dessutom Glad

MiaMaria
0

Spelar ingen roll vad jag gör så har jag stolptyglar i läder. Förut gick jag alltid till en skomakare med dem o sydde dit ytterligare stolpar mellan de befintiliga men de har jag "vänjt" mig av med.

Peppe
0

#11 min häst funkar bara på 3-delat sprenger och remont så jag byter inte för uteritt. sprengerbetten är för dyra för att ha 2 av =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[trollduva]
0

alltid släta tunna läder tyglar=)

LinaN
0

#12 jag hade velat ha med stolpar fast bara på insidan av tygeln så de inte syns utifrån. tycker stolpar är så fult. men praktiskt.

elli-kleo
0

jag har

släta lädertyglar

gummityglar

gummivävribbtyglar

vävribbtyglar

och kanske även nån annan

men använder nästan bara mina släta läder tyglar i en smalare modell dom är super! ibland använder jag släta gummi också men inget kan slå mina mjuka släta lädertyglar :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

exitingsvillemo
0

kan ju tillägga att även mina tunna lädertyglar är släta, skulle inte kunna rida annars tror jag ;P

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har olika träns för olika arbeten, dvs. ett träns för dressyrträning, ett för dressyrtävling, ett för uteritt, ett för hoppträning och ett för hopptäving. Tyst För jag menar, det går ju absolut iiinte att tex ha ett svart träns till brun sadel, ett träns med för smal nosrem på dressyrtäning, eller värst av allt, -ett träningsträns på tävling! Förvånad Perfektionist och tränsnörd är mina mellannamn. Och då är det ju så att jag har en speciell tygel till ett speciellt träns, dvs. jag byter inte tygel när jag byter träns. Men jag rider med vävribb med inflätat gummi, ren vävribb, läder och ren gummi. Det sistnämnda är dock ingen hit från min sida. Den personliga favoriten är faktist den simpla och enkla vävribbtygeln, faktiskt. En del hästar föredrar jag dock släta läder på.

Dressyrtävling = vävribb. Flört

Lindbygarden
0

#18 Hihihihi nej det är ju sant.. ska alla hästarna ha egna också?Flört

Invisible
0

#19 Egna träns? Ja, det är ju klart! Skrattande Min D-ponny är så väldigt bighead, så hon måste ha vääldigt breda nosgrimmor för att se okej ut, och svängda pannband för att kunna ha knopp i lugg. Hade jag haft samma träns på C-ponnyn jag hade i våras, hade det inte funkat alls! För det första hade det inte sett okej ut, då han är så ädel och lätt i kroppen, och för det andra hade han drunknat i det.

Jag hoppas dock på att Dexter kommer kunna ärva Ellas träns senare, men jag vette katten om han kommer passa i dem. Blir han mörkare och grövre så kan det ju faktiskt fungera. Kanske! Blir han för ljus kan han ju inte ha silverspännen, det går ju bara inte!  Skrattande Detaljer, detaljer!

Åh, träns i mitt hjärta! ?

elli-kleo
0

#18 vad menar du med "träningsträns"?

Invisible
0

#21 Jag använder dem till träning, ej tävling. Mina "pensionerade" tävlingsträns brukar få avsluta sina dagar som träningsträns.. Skrattande

Lindbygarden
0

Åh vad jag längtar tills det blir dax att köpa tävlingsutrustning!

Invisible
0

#23 Då vill vi ha bilder!

Lindbygarden
0

#24 SjälvklartGlad

Hermelina
0

Jag har alltid gummityglar.

Punkity
0

Alltid lädertyglar. I princip alla är flätade, har dock helt släta på dressyrtränset.

Klasselover
0

Alltid tunna, rätt smala lädertyglar.

Kör med lädertöm.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lindbygarden
0

#28 Helt OT men vilken fin avatarbild!

elli-kleo
0

håller med "#29"