Annons:
Etikettträning
Läst 955 ggr
Alva_1
2019-06-04 18:58

Höger galopp

Hej!

Jag har en medryttarhäst som är 9 år gammal. Hon är lite het, men man får ändå stopp. Dottern i familjen rider henne, och hon har inte ridit så länge, därför går hästen mest som skogsmulle. Hon har inte så bra koll på höger galopp. Vänster galopp funkar hur bra som helst, men hon kan verkligen inte fatta höger galopp. Jag har gjort så mycket jag kan, men det är svårt då det inte finns ridbanor eller ridhus. Har även försökt göra massa övningar som stärker höger sida, men det ger inga tydliga resultat.

Jag tar hjälp av tränare, men det är fortfarande sjukt svårt. Har ni några tips?

Tack på förhand!

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-07-04 08:12
#1

Är du säker på att det är just höger sida som måste stärkas? Är ponnyn stel i någon av sidorna? Gör din dotter lika bra fattning ar i höger/vänster galopp? Jag hade extremt svårt för att fatta vänster galopp när jag var mindre, vilket ledde till att jag fattar högre mkt bättre. =min passhäst har lätt å fatta höger galopp, medans vänstergaloppen äe jäkligt svår att få till. (det är i fattningen det sitter, för väl i vänster galopp är han nästan lika fin. När vi provade hoppa i våras landade han i vänster galopp om de var/byttes till vänster varv, sen när jag vinglade till slängde han in några galoppombyten😂😂 Men nog tusan är vänstergaloppen svår. (och när han ej förstår blir han tjurig, när han förstår han göra rätt-överlycklig.) Pröva om det finns möjlighet, hoppa ett hinder snett igenom, kom i höger å i landningen ber du din dotter tynga ned lite i vänster stigbygel. Äe ponnyn svag i någon kota/knä som kan ställa till det?

astridthehorse
2019-08-27 15:06
#2

Hej!

Många hästar har svårare med just högergaloppen, precis som vi är vänster, högerhänta.  Testa detta - trava och gör en så liten volt du bara kan (nästan så att mulen är ungefär 45cm från rumpan). Gör detta ungefär 9 gånger och sedan fattar ni galopp medans ni verkligen överdriver med skänkeln!  Försök gärna att trycka ner högerhöften i sadeln!

Upp till toppen
Annons: