Annons:
Etikettträning
Läst 3017 ggr
Snusdosan
5/13/17, 11:45 AM

Övningar till unghäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni något/några förslag till övningar man kan göra med unghäst? Rider en femåring just nu och börjar få brist på idéer. Är inget specifikt jag vill öva på, vad som helst skulle uppskattas 🙂 Finns det någonting praktiskt eller roligt ni gör med era hästar?

Tacksam för svar / Snusdosan

Annons:
shia
1/6/18, 4:41 PM
#1

De "unghästar"(travhästar på 3-6 år, haha, 6 åringen i stallet känns gammal, han är äldst och tänker ofta han som en gammgubbe å är den som får reagera läromästare åt nykomlingar:D han är målet att komma ut på tävlingsbanorna i dressyr iår! Måste bara lära han galopp först, när hsn kom som fyraåring förstod han inte skänkel, vikthjälp eller något. Men kämpat på har vi å nu 1 1/2 år senare lyssnar han på miiiinsta lilla ocj kan typ iprincip bara.tänka så lyssnar han:) men vänat med galoppen tills nu då han haft sina egenheter. Något jah övar och som man nog inte kan öva för mkt på är halter och övergångar:) dd kan man göra överallt, serpentinbågar, på volter, i skogen, Bomövningar är det många av de jag ridit in som uppskattat!(utom den jag vill starta med dressyr med, han kliv över men tyck mest dem är i vägen och typ sparkar iväg dem, MED FLIT:p) Samt upphöjda bommar. Lite små tips:) är ingen expert men det är det jag övat på iaf.(ridit in två st och rider just nu in 2 st och iår ska ev 3 till ridas in(till sommarn isf skulle jah trp)

Alma Johansson
1/6/18, 10:56 PM
#2

Nu ser jag ju att din tråd är rätt gammal, men man kan aldrig få nog av lite idéer på övningar ändå!

Unghästar tenderar överlag att vara rätt vingliga och slingriga överlag, bakdelen och hit och dit och böjer halsen aningen utåt trots att man inte gör något med handen. Så att träna på rakriktning, må vara tråkigt men nödvändigt. En övning är att du kapar av ridspåret så du rider 3-5 meter innanför det ordinära ridspåret och i vardera hörn gör du en volt, eller fram- bakdelsvändning, eller blanda gärna. på det raka spåret ska du rida hästen alldeles spikrakt fram och utan stöd från någon vägg/staket, så som du skulle kunna göra ifall du ridit på spåret. Om din häst lätt blir uttråkad, som många unghästar kan bli ibland kan du mixtra och trixa med övningen och kanske på ena långsidan lägga till en helt annan övning som till exempel en sidförande rörelse för att ha lite variation.

Upp till toppen
Annons: