Annons:
Etikettunghästen
Läst 2618 ggr
Snusdosan
2017-04-28 00:45

Svårigheter med unghäst

Som det lyder i rubriken så har jag svårigheter med en unghäst jag började rida för två månader sedan. Jag kan redan nu tillägga att det inte är jag som äger honom så viss utrustning, som t.ex byten av bett eller hjälpmedel helst ska undvikas, därför skulle jag vilja få tips på vad jag kan göra under träningarna som kan hjälpa. Jag har inte tillgång till att tömköra heller tyvärr, jag vet att det hade varit ett bra hjälpmedel men situationen är som den är.

Kort information; det är en femårig unghäst, valack, startad inom hoppning men ska inriktas på dressyr då jag rider honom nu. Han har fina gångarter, lätt för hjälperna och är grundutbildad. Han har redan lätt för skänkelvikning i skritt och trav, men det är inte prioriteringen just nu. Problemet är att han låser sig i munnen. Han går i en fin form men det är som han försöker ta sig ur den genom att dra åt sig tyglarna genom att ta tag i bettet och sträcka på halsen, ibland mot ridhusets mitt vilket gör det svårt att arbeta med honom. Han är väldigt framåt och arbetsvillig men att arbeta med hela kroppen verkar inte vara en av favoriterna. Jag har hittills tränat på att få honom hålla kvar formen och arbeta med ryggen vilket han gör framsteg i, även i övergångarna mellan gångarterna. Till exempel så brukar jag gå från trav till halt och från halten fatta galopp som blivit bättre och bättre efter varje ridpass, även övningar på att rida honom i en eller flera volter. Hans galopp är väldigt stor och luftig, en typisk "hopphästgalopp" som han helt förlorar formen i. Huvudet åker rätt upp och det är i princip omöjligt att jobba ner han, jag kan ha honom i en väldigt fin form där han jobbar med ryggen precis innan i traven men efter ett till två galoppsprång försvinner det helt. Jag har försökt ge honom eftergift så att han ska sänka huvudet men det slutar med en slapp tygel och att huvudet åker längre upp. Jag har tidigare erfarenhet av unghäst men har aldrig varit med om detta förut om jag ska vara ärlig, fast låter som en vanligt problem. Resterande problem med formen tränar jag på just nu men det jag behöver hjälp med är hur jag ska göra med galoppen. Någon som har förslag, erfarenheter eller dylikt? Tacksam för svar!

Annons:
eefoto
2017-04-29 21:11
#1

Min nya gjorde ungefär samma med bettet och blev istadig. Dock är han 8 men riden som en 4-5 åring ungefär. Du skriver att du vill undvika att byta bett men har du testat att höja/sänka bettet? 

Angående galoppen så låter det som att han inte har muskler till att hålla galoppen och formen samtidigt, samt att bakbenen hamnar något efter. Skulle jobba på styrkan och göra korta galoppsträckor. Fatta galoppen, galoppera några steg och bryt av innan han hinner ta upp huvudet. På så sätt kan du även undvika att han lägger sig till med en olata. Sen är ju många övergångar och tempoväxlingar väldigt bra. :)

 Erika, ~värd på dressyr~

Snusdosan
2017-05-03 11:51
#2

#1: Såg inte ditt svar förrns nu, tack för tipsen! Red honom i måndags och han gick som en klocka. Från ingenstans så krånglade han inte med bettet överhuvudtaget, hade en mycket finare form och framåtbjudning. Jag kör mycket övergångar och tempoväxlingar med honom och han lyssnade för första gången på allt jag bad honom göra, det enda jag behöver få till nu är att han ska hålla galoppen stabil. Det var något slags mirakel, normalt sätt i traven när jag gör skänkelvikning så bryter han av och drar tyglarna ur handen på mig men i måndags så satte han skänkelvikningen förvånansvärt bra för att vara en femårig grön häst. Han tog inte upp huvudet i galoppen men han har inte den där formen, det blir mer att han drar in huvudet mot halsen och höjer halsen, han har en väldigt stor galopp som gör att han blir som en känguru, som jag tidigare sa "hopphästgalopp", att han studsar så jag testade att låta honom öka och bli "lång" på långsidan för att sen sakta in han och försöka bibehålla den galoppen. Blev hur fin som helst, ska testa att göra galoppövningar med bommar på fredag, ifall du har något tips på något effektivt sätt jag kan göra det? Åter igen tack för svaret, har inte tidigare tänkt så mycket på hans bakben men insåg att han galopperar mer på frambenen än bak.

Upp till toppen
Annons: