Min (ibland extremt) hingstiga vallack tjurar ihop vid ridning.
Står nu rådvill.
Han har varit jobbig i perioder, stannar, blir upprörd, backar, blir döv för skänkeln, kickar mot skänkeln, blir sur om man bestämmer över honom osv.
Detta har under de fyra åren blivit bättre då vi började med att han höll på att skicka av mig varje galoppfattning.
Utredningar x2, flera tränare som sagt att han är hingst i huvudet och aldrig blivit genomriden i dressyr går tex. på dubbla spår eller skiter i att lyssna och går innanför spåret när man säger till. Blir förbannad när man "kräver för mycket", vi ska börja trava HÄR och inte om 5 m och stannar. Då smiter han genom att sticka och bli stark eller stanna och "tjura ihop" .När man sedan rider igenom går han som en klocka.
Han är genomkollad veterinärt, ren och ohalt. Reagerade på högt böjprov v bak, står 1-2 gradigt värmer ur delvis men värt att tillägga är att han stått stilla i 2,5 vecka och är 19 år. Gick sedan en kur på Equioxx (som metacam fast snällare mot magen). Efter 7 dagars behandling skulle jag prova rida och dag 1 tjurar han ihop när jag ska fatta galopp. Dag 2 skulle jag prova ute och då sticker han och skenar i skogen..
Nu har jag ridit de första passen och han tjurar ihop två-tre gånger varje gång man rider. Nu har jag blivit så trött på att snurra honom, backa och försöka få honom att gå fram att jag har med mig lina och hoppar av, longerar ordentligt fram ser till att han lyssna både broms och framåt och sedan sitter upp. Efter det, inga problem att galoppera eller trava. Igår var han riktigt arg och ville inte låta mig hoppa upp förrens jag röt lite åt han så han stod stilla. Fick upprepa proceduren två gånger, sen gick det hur fint som hellst. Travade nåt varv, fattade galopp. Bytte varv, travade och fattade och bytte varv och lite sådär.
Såhär håller det på, och sen när han har gett sig så berömmer jag och kräver inget mer och skrittar av.
OBS, provat utan sadel efter en veckas vila och ingen skillnad. Han har inte ont i ryggen, vad vet hittat och tänderna är bra och kollade.
Min teori är att han blev "nödjävlig" för att han vart överansträngd/sträckt sig för att vi har byggt upp baken och ryggen och tränat lite hårdare och han har fått spänningar, nu efter behandlingen så känner han att han har hittat ett perfekt sätt att komma undan igen och blir arg när jag var så förstående innan behandling och hoppade av när han "krånglade" när han faktiskt hade ont.
Tänkte att jag ska fortsätta rida kravlöst rakt fram och blanda uteritter i skritt, trav och galopp och rida igenom detta varje gång. Ger han sig inte är det fortfarande något på tok. MEN att tilläggas är han så rörlig, taktmässig och fräsch och har varit hela tiden under arbete .. Det som var när han var "dålig" var att han var spänd och gjorde några jämfota hopp i galoppen när han väl gick fram. Nu gör han inte det utan känns hur fin som hellst och har man en gång genomfört en bra fattning så har allting släppt och han pinnar på jättefint. MEN VARFÖR GÖR HAN SÅHÄR??
Nån som har en bättre lösning på problemet?
Ursäkta långt inlägg.