Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 2117 ggr
[Stockholmsbruden]
7/9/15, 9:43 PM

Dressyr bettlöst

Nån här som rider dressyr bettlöst och vad är isf anledningen? :)

Annons:
Wellcraft
8/1/15, 2:55 AM
#1

Jag rider ofta dressyr i bara halsring, utan sadel, träns, sporrar, spö osv.
Bara en halsring (knuten av ett grimskaft), hästen och jag.
Det är perfekt träning för känslan i dressyren, för utan några redskap finns inga genvägar. Det är viktigt att träna på sin känsla & balans som ryttare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ravynsfair
8/9/15, 9:32 PM
#2

Red också dressyr (hästen är numer pensionerad från all ridning) i grimma, enbart halsring alternativt helt utan något alls. 
Varken jag eller häst trivdes med utrustning så att vi började ta av utrustning kom bara naturligt :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Stockholmsbruden]
8/10/15, 9:24 AM
#3

Fick ni hästen iform?

Ravynsfair
8/10/15, 2:30 PM
#4

Ja alltså, det är ju en träningssak!
Formen kommer ju inte från att man drar ihop hästen med tyglarna. 
Min häst är 28år och var 24 när jag började rida henne, vi jobbade en del på formen men inte specifikt på det, den var inte det viktigaste just då. 
Vi gjorde det hon tycke var roligt och utgick från det. 
Men ja, det går att rida en häst i "form" utan utrustning men det kräver tålamod och en duktig ryttare som kan samla sin häst utan hjälpmedel.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Nasse99
9/14/15, 12:21 AM
#5

Jag rider ibland bettlöst för omväxlingen skull. 

Hade en liten tös som jag red i halsring, för hon hade det temperamentet och rätt personlighet för det. 

Min herre som jag har nu, är inte redo för det ännu. Så han växlar jag med, allt i från bettlöst i grimma, till tränsbett till "stångbett". 

Jag tror inte man ska rida på samma hela tiden, jag tror man får invanda mönster då, samt att trycket förflyttas. Funkar bra för oss. 

Jag tycker hästarna går i en finare och mer korrekt form i halsring/barbacka än med träns. 

Då hästarna får friare rörelser bettlöst då jag upplever att många ryttare har problem att man råkar ta för mycket så man kortar/trycker ihop hästen. 

På så sätt är det "lättare" att få en korrekt form bettlöst i mina ögon. Då vet man direkt att den är äkta <3

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Wellcraft
11/2/15, 1:40 PM
#6

#3 Ja.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: