Annons:
Etikettträning
Läst 1304 ggr
getflikkan
2015-06-27 14:49

Att inte få igenom vänstersidan

Hej. Vet inte om jag säger rätt när jag säger att jag inte får igenom vänstersidan på min Medis.. Men jag har problem med att vänstersidan inte går att böja lika bra, den är som stel och jättesvår att påverka. Främst i svängar men även på rakt spår. Jag har försökt mycket med att rida i skritt å försöka runda för innerbenet men det funkar som inte.. Snälla har ni några tips? Jag vill nästan bara rida i det "bättre" varvet eftersom det vänstra är så svårt men det är inget bra det heller…

Annons:
Gronstedt
2015-06-27 15:06
#1

Börja med att låta någon sakkunnig kolla varför den är så stel, så att det inte beror på skada eller smärta. Om hästen är fullt frisk så arbeta mycket med spårningen, alltså att den ska vara böjd som spåret är böjt att framhovarna ska gå på samma spår som bakhovarna. Rid gärna för en tränare som kan se hur hästen sätter hovarna och hjälpa dig att korrigera så att den spårar korrekt. Lösgörande övningar som sidvärts är också bra.

Prova att forma hästen runt innerskänkeln med yttertygel och ytterskänkel. Det känns avigt, men prova att leda utåt för att böja inåt - det funkar faktiskt på hästar som helst går innanför med bogen och därför blir för raka.

getflikkan
2015-06-27 16:35
#2

#1 oj tack för snabbt svar! Ska kolla med tränare och testa det andra du sa, tack! :)

jiithra
2015-06-29 16:28
#3

serpentiner, eller liknande där man byter åt vilket håll man ställer, så du inte fastnar i innersidan tycker jag är praktiskt för att mjuka upp sidorna :) Att växla mellan att ha hästen rättställd, rakställd och motställd på större volt (typ 0,5-1 varv/ställningshåll) hjälper också till att fånga upp både inner och yttersida :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: