Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 1409 ggr
MajsenB
4/23/15, 1:32 PM

Öppna och sluta?

Jag har aldrig fått lära mig hur man rider öppna och sluta. Har just nu en femåring och jag har helt enkelt försökt lista ut själv hur man ska ta sig till men det blir helt enkelt inte rätt. Jag har försökt googla runt lite men kan inte hitta en ordentlig beskrivning hur man ska ge hjälperna och så vidare. Kan någon vara gullig och förklara? Jag vet hur rörelsen ska se ut, bara inte riktigt hur man kommer dit :)

Och snälla kommentera inte om hur jag inte borde äga en häst om jag inte ens kan sådana simpla saker, jag har en hel del hästvana och jag tycker personligen att jag rider helt okej. Självklart inte en i eliten men jag är inte kass. Jag har bara aldrig fått lära mig öppna/sluta.

Annons:
Gronstedt
4/23/15, 1:41 PM
#1

En enkel grund för båda är att hand och skänkel formar hästen runt den inre skänkeln. Det kan underlätta om du bara tränar på att ha hästen böjd fast ni går rakt fram. I öppna lägger man sedan till att man rider framdelen åt sidan för inner skänkel, i sluta rider lägger man till att rida bakdelen åt sidan för ytter skänkel. Men exakt hur du ska komma dit är ju olika från häst till häst, beroende på var just den individen har sina ben och bogar i olika rörelser. Ta hjälp av någon som kan, som kan titta på dig och se vad du behöver ändra.

FjantYoda
4/23/15, 1:43 PM
#2

Jag kommer nog med det tråkigaste tipset ever: Rid för en tränare, kanske ta en privatlektion på närmaste ridklubb på en häst som redan kan så du får känna hur rörelsen ska genomföras och kännas innan du med tränarhjälp lär din egen.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

eefoto
4/23/15, 9:53 PM
#3

Säger som #2 att tränare är bästa tipset du kan få och speciellt på en femåring som själv ska lära sig. :)

Dock kan jag även ge tipset om att tänka på hur öppna/sluta egentligen ser ut. Öppna "öppnar" volten, sluta "sluter" volten. Personligen tycker jag sluta är lättare.  Börja med en volt och i slutet istället för att räta ut fortsätt rida med samma böjning i kroppen fast du rider rakt fram. Samma med öppna. :)

 Erika, ~värd på dressyr~

Upp till toppen
Annons: