Annons:
Etikettträning
Läst 1363 ggr
[Elucai]
4/22/15, 11:59 AM

Sitta ned i traven

Hej,

jag har totalt ridit på ridskola i lite över 10 år. Jag är duktig, har mycket bra balans och sits och massor med lovord från flera olika ridinstruktörer från olika klubbar, men aldrig har jag klarat sitta ned i traven. Har testat med sadel och stigbyglar, utan, barbacka, barbackagjord m.m. och massor med olika hästar men det fungerar helt enkelt inte.

Jag är medryttare på en islänning just nu och han är i och för sig kvick och kort i steget men han har en ganska omarkerad manke och ryggrad och rund rygg. Ändå skumpar jag som bara den och hur jag än lutar mig bak eller lodrätt, sträcker på mig, slappnar av osv. så gör det bara ont i rumpan av allt skumpande. >.>

Någon som haft samma problem och hur gick ni till väga för att lösa det?

Annons:
Gronstedt
4/22/15, 12:10 PM
#1

För det första är det ingen idé att ens försöka sitta ned i trav innan hästen är lösgjord och avspänd och "släpper ned" ryttaren i sin rygg. Det blir bara obekvämt och spänt för alla inblandade.

Om hästen "släpper till", så fungerar det för mig att göra så här:

1. Börja med att släppa stigbyglarna i skritt och lyfta lite på knäna. Justera sitsen tills du inte tippar framåt när knäna lämnar vulstren - då sitter du rätt på sittbenen.

2. Lägg upp båda benen framför sadeln - då åker rumpan ned i sadelns djupaste del.

3. Upprepa steg 1 och 2 omväxlande tills sitsen inte ändras när du flyttar runt benen.

4. Flytta inte rumpan eller spänn den. Låt låren vara långa och mjuka, tänk att knät ska "sjunka" ned mot marken av sin egen tyngd.

5: Be hästen börja trava. Det får gå hur sakta som helst, bara det är avspänt. Rumpan ska "flyta ut" och vara fastklistrad i sadeln, rörelsen tas upp genom att den går som en våg längs din ryggrad.

6. Om du börjar studsa, spänna dig eller knipa med benen, sakta av och leta reda på rätt sits igen.

[Elucai]
4/22/15, 12:17 PM
#2

Tack för tipset!!

Upp till toppen
Annons: