Annons:
Etikettallmänt
Läst 1389 ggr
Saprey
12/30/14, 2:08 PM

Hur värmer ni upp?

Hej! Hur brukar ni värma upp era hästar inför passet? Jag har gjort på olika sätt innan jag hittade det här 👉 http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/pether_markne/tips-pa-upplagg-for-din-uppvarmning.htm Att värma upp så har gjort underverk för min ridning. Det passar mig och min häst perfekt! Förut så ville hon gärna rusa iväg i starten på galoppen men nu så sitter fattningarna och avsaktningens perfekt! Varken för framåt eller bakåt är hon:) så om din häst är left brain extrovert så rekommenderar jag det här sättet starkt! Funkar säkert för er andra också. Nu vill jag gärna ha mer tips på bra sätt att göra hästen så förberedd som möjligt inför passet! :)

Annons:
PogoPedagog
12/30/14, 7:31 PM
#1

Min slöa welsh cob värmen jag mkt likt det Markne beskriver för att hitta framåtandan innan vi börjar med något finlir.

Andra hästen har svårt att lyssna bakåt såå där börjar jag med skritt på halvlånga tyglar och halter och väldigt mkt beröm och ev lite godis när han reagerar snabbt och rätt. Sedan travar vi igång på halvlånga tyglar och kör mkt övergångar direkt för att han ska behålla fokus. Därefter jobbar vi ett kort pass i form, kanske en kvart, med korta pauser på lång tygel.

Chestnut
12/31/14, 4:08 PM
#2

Skritt på lång tygel på bågar osv (utan krav på ställning men för att inte fastna på fyrkanten). Därefter så joggar jag igång med ena hästen i trav, sedan skritt paus och därefter arbete. Andra hästen så skritt först sedan direkt upp i galopp, rulla ett varv el två på stor stor volt i lättsits. Därefter tillbaka till skritt och börja jobba. Traven tar vi när han är varm och igång ordentligt först eftersom det är hans stora svårighet.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: