Annons:
Etiketttävling
Läst 3348 ggr
[Ingunn_1969]
2014-09-29 16:28

Ponny som tappar framåtbjudning på tävling

Hej!

Vi har en connemaraponny som dottern tävlar i lätta klasser dressyr. När vi köpte henne för 1,5 år sedan var hon bra grundriden men hade inte tävlat dressyr, bara hoppning. Vi har tagit det lugnt med henne och hon har utvecklats bra under hela tiden, tävlade LC:1 och LB:1 med bra resultat under första året. Hon har okej framåtbjudning allmänt men kan vara lite åt det latare hållet, det är absolut ingen ponny man bara kan sitta och hålla i munnen och styra runt utan hon kräver att man rider för att arbeta bra.

De senaste månaderna har hon konditionstränats lite mer än tidigare och börjar också bli starkare i dressyren, hon går med mer energi och framåtbjudning på träning, men inne på tävlingsbanan är det som att handbromsen åker i och hon slutar lyssna på framåtbjudande hjälper.

Hon har startat LA:1 några gånger nu, har känts fin på framridningen men direkt inne på tävlingsbanan blivit trög säger dottern.

Hon rids mest ut i skogen på varierat underlag, tömkörs ibland, får en och annan vilodag, varvat med lättare hoppträningar och dressyrträningar.

Jag funderar på om hon är så smart att hon har listat ut att ryttaren inte "kommer åt" henne inne på tävlingsbanan, att hon förstår att det är begränsat hur mycket skänkeln kommer användas och att hon därför kan välja att ignorera hjälparna? Vissa hästar blir ju tröga när de blir nervösa men hon är en cool ponny annars, och hon ser inte speciellt orolig ut inne på banan. Att vara själv bekommer henne inte det minsta så det har inte med det att göra.

I så fall undrar jag om det kan vara en idé att försöka lösa problemet med att ha en "låtsastävling", försöka återskapa tävlingssituationen men att dottern har med sig ett ridspö som hon förstärker hjälpen med om ponnyn väljer att ignorera framåtdrivande hjälper?

Men innan vi testar det vill jag gärna känna mig hyfsat säker på att det är här problemet ligger, skulle det vara så att det faktisk är prestationsångest eller något annat som är problemet hjälper det knappast att använda starkare hjälper utan då är ju risken stor att det får motsatt effekt.

Är det någon som erfarenhet av detta eller har några tips att komma med så vore jag tacksam.

Med vänlig hälsning Ingunn

Annons:
Gronstedt
2014-09-29 16:48
#1

Det är nog snarare så att hon inte rids på tävling med de hjälper hon är van vid. Om ryttaren ger kraftiga hjälper för att "komma åt" till vardags, så är det ju vad hästen är van vid. Den kan inte förstå vad ryttaren menar på tävlingsbanan, om ryttaren inte rider på samma sätt som annars. 

Vänta med att starta tills hästen kan ridas alla dagar med de fina hjälperna. Det lär man den genom att ge så stora hjälper som behövs för att få önskad reaktion, att aldrig ge sig innan man fått önskad reaktion och att genast minska kraften i hjälperna när man fått önskad reaktion.

[Ingunn_1969]
2014-09-29 18:50
#2

#1 Jag har inte lyckats förklara problemet ordentligt. Hon rids med små hjälper till vardags och har en bra framåtbjudning på träning och i skogen, den har dessutom blivit ännu bättre i takt med att ponnyn har fått bättre kondition och mer styrka.

På framridningen är hon bra, hon rids inte fram särskilt länge så trött kan hon omöjlig vara. I samma stund som hon kommer in på tävlingsbanan tappar hon framåtbjudningen och i den stunden skulle man behöva förstärka hjälpen ,  men i och med att situationen är som den är, dvs. att hon är på tävling och man då inte kan förstärka hjälpen särskilt mycket så förblir hon i läget "handbromsen i", hon gör det hon ska och är i bra form men tempot är på gränsen till undertempo. Det blir jobbigt för ryttaren som då får lägga mer energi på att få fram ponnyn än vad hon är van vid. Det är en situation som man inte kan träna på till vardags i och med att den uppstår bara inne på tävlingsbanan.

Min fundering var då om det kan bero på att ponnyn förstår att det är en situation där hon kan komma undan arbete eller om det beror på något annat.

Med vänlig hälsning Ingunn

eefoto
2014-10-01 22:03
#3

 Det är ju inget ovanligt att folk spänner sig inne på tävlingsbanan. Jag känner igen den situationen själv när jag tävlade min ponny. Såfort jag släppte spänningen i höft/ljumskar så blev framåtbjudningen helt annorlunda..Sitsen  har ju väldigt stor påverkan på allt.:)

Så för att komma tillbaka till din fråga. Jag skulle definitivt starta några pay and ride/klubb utan press. I mitt fall handlade det att träna på att tävla så skulle säga att det vore en mycket bra ide!:)

 Erika, ~värd på dressyr~

WinterPrince
2014-11-04 15:52
#4

Nerver! Klassiskt problem att tappa framåtbjudningen när man går innanför de vita staketen. Som ryttare blir man lätt lite försiktig när man rider in på banan. Se till att rida i varje steg, precis som hon red på framridningen. Är det en inridning utan samling så trycker jag gärna på lite extra biten fram till hälsningen för att själv inte hamna i det passiva läget.

Tror alltså inte det handlar så mycket om ponnyn, utan mest ryttaren, även om ponnyn kanske också har tävlingsnerver. Åk på mycket tävlingar, så tävling blir "vardagsmat" och inget konstigt…

Upp till toppen
Annons: