Annons:
Etiketttävling
Läst 1421 ggr
axa
9/25/14, 9:09 PM

LB:1 ? Ska jag eller ska jag inte?

Km närmar sig och min kompis anmälde sig till LB:1 och har nu bett mig göra det, vilket vore jättekul för jag har arbetat min medryttarponny i ett år nu. MEN hon är energisk i traven och galoppen  är hastig och hon håller huvudet jättehögt. Hon har till och med nockat en ryttare i galoppen. Hon fyllde nyligen 6 år och är en D-ponny. Hon är svårarbetad ibland, men tycker för det mesta att allt är kul (lite för kul dock). Hon kan gå jättefint ibland när man arbetar henne rätt, men hon är svår att få stopp på och jag hamnar ofta ur balans när hon springer ifrån. 

Borde jag prata med min instruktör och sedan testa programmet ?

Vad skulle ni gjort? (Ge gärna tips, motiveringar mm)

Annons:
LinaN
9/26/14, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag startade vår första dressyrklass i våras. Vi fick precis godkänt och det gick om vi säger som så, allt utom bra. Visst jag satt kvar på hästen och vi slutförde programmet men det var också allt.

Vi stannade mitt i serptentinerna för en högtidlig bajsning. Sen i sista galoppen på väg in i snett-igenom så höll han på att hoppa sidledes och ut över staketet men jag hann stoppa honom med ett skarpt tygeltag och jag svor högt så det borde domaren ha hört. I andra galoppen så orkade jag inte hålla om honom genom snett igenombiten med galopp så vi travade mer än halva den delen. Slutligen så sista halten fick vi till 1m innan dressyrstaketet så vi höll praktiskt taget på att rida över vår domare med assistent innan jag fick stopp på honom. 

På bilden är det ungefär samma form som han höll under resten av programmet. 

det finns även ett filmklipp sedan tävlingen men ska jag vara ärlig så har jag inte vågat titta på det ännu, och det har gått ett halvår sedan vi tävlade.

nu nästa helg så ska vi tävla igen. På söndag. samma program som sist. LB1. Och målet är att vi ska göra något bättre ifrån oss än vi gjorde förra gången.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
9/26/14, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

o vet du…. trots det gick så pass dåligt så lyckades vi skrapa ihopa 52% och i och med det blev det en Clear round rosett på det hela! :D

och det trodde jag aldrig!

Så med detta vill jag ha sagt att man kan alltid skaffa sig erfarenheter, och det kan förhoppningsvis alltid gå bättre än gången innan! :)

Testa, kör hårt och se vad som händer, det värsta som kan hända är att det inte går alls, mitt emellan är att ni klarar programmet med godkänt, och i allra bästa fall så kanske ni rentav placerar er. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
9/26/14, 12:18 PM
#3

Prova! Annars kan du ju inte veta hur det går :) Själv ska jag tävla KM den 18 oktober och rida LB:0 och LB:2.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
9/26/14, 5:59 PM
#4

Blir KM för mig i nov/december också. både i hopp o dressyr. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fiffeliffe
9/27/14, 7:19 PM
#5

Jag själv tycker att LB:1 är mycket lättare än LC:1, i LC:1 är de så mycket avbrott och igångsättningar mm, som är svårt på min ponny då han tycker att de är överskattat att sakta av till skritt och trav ;) Jag har tävlat han några gånger, men bara i LB:1 då LC:1 är för svårt för oss. 

Jag tycker att du ska be din instruktör att få rida båda programmen och sen känner du själv vad som känns bäst och som går att utföra på bästa sätt. Lycka till!

Cool

LinaN
9/27/14, 8:36 PM
#6

#5 LB:1 flyter mycket bättre så håller helt o hålletmed där :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
WinterPrince
11/4/14, 3:58 PM
#7

Jag hade inte valt att börja med LB:1. 

LB kräver mer att hästen jobbar i en bra form (dvs inte med huvudet i taket) medan man i LC tittar mer på att hästen är lydig. Det är så jag har upplevt det.

axa
11/5/14, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#8

Blev så att stallet anordnade "träningstävling" i dressyr och det var ju perfekt!

Så jag körde LB:1 och här är bilder från oss😉

Blev 54,5% om jag minns rätt😊 Och vi kom före flera andra!❤️

Är stolt över henne, totalt sex bakut-sparkar i galoppen men så gör hon hela tiden och hon höll galoppen bättre än jag trott och kom igång i galoppen bättre än jag trott hon skulle.  Riktigt nöjd!!

axa
11/5/14, 12:37 PM
#9

Något blev fel med bilderna🤔

Lindbygarden
11/17/14, 8:32 AM
#10

Va kul att du tävlade! Jag ser dina bilder som i ett bildspel?

axa
11/17/14, 8:36 AM
#11

#10 Ja verkligen, men vissa bilder blev för stora …

Tror att det blir KM nästa gång🙂

LinaN
11/17/14, 2:25 PM
#12

vi har anmält oss till KM nu på söndag :) ska bli spännande o se hur det går då! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

axa
11/17/14, 9:24 PM
#13

#12 Vad roligt! Berätta gärna hur det gick sedan, bilder är inte heller lite uppskattat 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: