Annons:
Etikettträning
Läst 1472 ggr
hhejlollo
2014-09-25 12:44

Framåtbjudning?!

Hej! Har ni tips på hur man får sin häst att visa mer framåtbjudning?! Min pojke måste man skänkla på regelbundet för annars stannar han.. Har ni några tips?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
LinaN
2014-09-25 13:19
#1

Här är en artikel och här är andra delen av samma artikelserie.

Mycket handlar om att motivera din häst så att han vill göra det du ber om. Har han bättre bjudning ute så använd det. Lägg in några bommar, blanda upp det vanliga jobbet med något som är skoj och som han brukar uppskatta.

Har jag ett litet kryss uppställt när jag tränar dressyr och tar ett skutt när han börjar tröttna så livar det upp och jag får en mycket positivare häst :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2014-09-30 22:24
#2

Man låter hästen gå i en friare form och och rider den framåt i galopp ett tag innan man återgår till det man höll på med.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Linnea
2014-10-01 15:56
#3

Gå långsammare istället för fortare. Prova först i trav.  Få fram hästen i trav. Om han saktar av, fram i trav direkt igen. Om han ökar tempot, håll in. Prova minska tempot, nu måste du antagligen hålla om med benen lite. Låt benen hänga avslappnat så länge hästen går i det tempo du bett om. Tjat funkar inte. Prova sen att göra volter, böja, göra skänkelvikningar mm i ditt låga tempo. Sen kan du öka några steg för att sen gå ner i ditt långsamma tempo igen. Jobba hästen hela tiden så han inte går varv efter varv likadant.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-03 15:54
#4

Jag har det lite liknande med min häst. Blir det för ensidigt i dressyrpassen så kan han gå in i sin egna bubbla och då bland annat sakta av, tappa framåtbjudningen osv. Tipsen jag fått av min tränare är att hela tiden hålla igång huvudet på hästen och hela tiden påminna om att det är arbete som gäller. Inte rida varv efter varv utan med jämna mellanrum lägga en volt, vända snett igen och byta varv, köra lite tempo-växlingar och lägga in övergångar ibland. Gör jag detta har min häst plötsligt väldigt mycket framåtbjudning och jag behöver knappt skänkla på honom utan han håller tempot och bjuder framåt.

Upp till toppen
Annons: