Annons:
Etikettövrig-dressyr
Läst 1739 ggr
YlvaD
2014-09-12 02:02

För stor för att tävla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! 

Jag är 21 år och har två ponnyer hemma. En c-ponny och en d-ponny. 

Jag har varit sugen på att fara ut med min c-ponny på några små lokala tävlingar (dressyr såklart) under hösten men har inte blivit av då jag är rädd för att domaren kommer tycka jag är för stor för min ponny och därmed inte låta mig få starta. Vet att det finns extremt många ponnyryttare som är både längre och tyngre än mig och tävlar både hoppning och dressyr men tror ni överdomarna kommer vara extra "kinkiga" just för att jag är vuxen och därmed inte "bör" rida ponny egentligen? 
Eller tror ni det är lugnt för mig att fara ut med henne för skojs skulle på lite tävlingar?

Slänger in lite bilder på mig och hästen i fråga som är tagna nu i veckan och tidigare i sommar.

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Annons:
YlvaD
2014-09-12 02:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

YlvaD
2014-09-12 02:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ännu en till… 🙂

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

YlvaD
2014-09-12 02:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sista bilden.

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

LinaN
2014-09-12 15:10
#4

tycker att det ser rätt välbalanserat ut, du är inte toklång, och speciellt på sista bilden så hade du inte sagt att hon var C-ponny hade jag trott att det rörde sig om en liten stor häst…. typ kring 150cm i manke.

Det enda är ju om du som vuxen tävlar ponnyn så finns det väl regler som säger att ponnyn inte får lov att tävla med ungdom igen eller något sådant. Sen är det skillnad på pay and ride och klubbtävlingar och över. Så det är ju bara att ta reda på mer och kanske höra av sig till den tävlingsarrangören du hade tänkt dig och se vad de säger.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Ingunn_1969]
2014-09-12 15:54
#5

Jag tycker inte att du ser lång ut på ponnyn egentligen men tror att intrycket skulle bli bättre om du får upp ponnyn i formen, på bilderna går hon ganska mycket bakom hand och ser lite framtung ut vilket kan ge intryck av att hon har lite jobbigt och inte riktigt orkar. Om du kan få upp henne i formen (med bibehållen ryggaktivitet naturligtvis) så ser det lättare ut för henne och intrycket blir därmed dels att hon ser lite högre ut plus att hon med lätthet orkar bära upp ryttaren.

Det är ju en utmaning som heter duga att rida ponny på lokaltävlingar och tävla mot stora hästar men med bra ridning kommer man långt. Lycka till!

Med vänlig hälsning Ingunn

YlvaD
2014-09-12 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för era svar! 
Hon kommer aldrig mer tävla som ponny då hon är min helt enkelt och kommer fortsätta vara så i all evighet. 🙂
Sen så vet jag att hon än så länge är rätt låg i sin form. Hon är överbyggd bak vilket gör att hon lätt går på frambenen men det har blivit extreeemt mycket bättre. Än så länge jobbar vi bara att hon ska behålla bakbensaktiviteten så kommer nog styrkan komma eftersom hon bygger bättre muskler!
"Köpte" henne förra året från ridskolan jag jobbade på då hon inte höll i verksamheten (frambenshälta) och jag var för kär i henne för att släppa henne. Hon fick bli behandlad och sedan vila över ett halvår och sedan satts igång låångsamt.
Kan slänga in en bild på hur hon såg ut på ridskolan så kan ni ju få se lite skillnad 🙂

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Annons:
YlvaD
2014-09-12 16:10
#7

(inte jag som rider på sista bilden utan en ridelev från ridskolan)

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

YlvaD
2014-09-12 16:12
#8

Och tack #4 för de snälla orden om henne, hon är bara 135 cm (enligt slutmätningen tror dock hon kan vara någon cm längre!)

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

LinaN
2014-09-12 23:37
#9

Stor skillnad på bilderna från ridskolan och dina egna bilder :) Men som #5 sa, hjälp henne upp, och det är ju speciellt viktigt om hon är överbyggd bak för att hon ska hålla (inte konstigt med hältan fram med tanke på hon är byggd då ju)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-09-13 17:12
#10

Ponny får numera tävla som både ponny och storhäst under samma år men inte med samma ryttare och inte under samma meeting.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

YlvaD
2014-09-13 23:05
#11

#10 jag har sett en ponny som gick som storhäst ena dagen och som ponny andra dagen under ett meeting (med olika ryttare) och det verkade vara godkänt! Tror den får gå som båda med inte med samma ryttare.

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Linnea
2014-09-14 13:14
#12

#11 Jag läste TR och tyckte det stod att dom inte fick. Ska kolla upp det igen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: