Annons:
Etikettallmänt
Läst 852 ggr
getflikkan
2014-04-24 22:20

Stänka bakben/rumpa tips

Rider en herre med väldigt dåligt musklade bakben/rumpa, då han stått en längre tid och efter det bara slöridits. Han har då jättesvårt att kunna komma i gallop och jag antar det är därför? Om inte, hur stärker jag honom så han enklare kan ta galoppen? och ös gärna på med rumpa/bakbens övningar. Tack!

Annons:
Vixxen
2014-04-24 22:22
#1

Ut och klättra i skog och mark!

getflikkan
2014-04-24 22:33
#2

Tack! #1 Finns det något man kan göra på ridbanan för att stärka?

jiithra
2014-04-25 07:13
#3

Sluta har jag för mig är samlande, vilket då borde stärka baken. Övergångar stärker också

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Sarah
2014-04-25 10:20
#4

Problem att komma igång med galopp kan även ha med ryggproblem att göra. Orkar de inte hålla den är det såklart en del med muskler oxå, men just fattningen kan lika gärna sitta i ryggen.

Vixxen
2014-04-25 10:53
#5

Kan vara värt att kolla ryggen hos en equiterapeut först innan du sätter igång och försöker stärka din häst genom träning. Så du inte börjar träna upp muskler som ligger "fel".

Annars på banan kan man träna samlande. Värm upp ordentligt. Rid långsamt i trav på volt utan krav på samling. Samla upp och kräv att hästen går i form en stund. Beröm och släpp ut hästen på längre tyglar. Det tar lång tid att stärka upp hästen! Öva mycket under lång tid kombinerat med uteritter i skog och mark över stock och sten, uppför och nerför backar!

WinterPrince
2014-04-27 20:35
#6

Övergångar, övergångar, övergångar tränar jag på med min unghäst just nu för att få lite mer aktivitet i baken.

Annons:
majaliten
2014-04-30 07:37
#7

Kolla igenom hästen så att den är frisk och sedan börja träna från marken tömkör rid i skogen och klättra galoppera på ängar utan krav pånarrat den ska arbeta i en form eller låten arbeta i En ike samlande form och när den orkar allt de där kan man börja jobba på samlande formen mm

Upp till toppen
Annons: