Annons:
Etikettallmänt
Läst 1405 ggr
getflikkan
4/14/14, 10:41 AM

Era bästa lösgörningsövningar?

Hallåhallå, jag behöver tips på era bästa lösgörningsövningar. Rider en varmblodstravare som är i behov av mycket lösgörning och det känns så tråkigt att knata runt på volter hela tiden. Har 0 fantasi. Sen så skulle jag behöva tips på hur man kan lösgöra bogarna/frambenen, om det ens går? Hans ägare sa att han är i stort behov av det då han annars blir väldigt kort i ena frambenet typ. Vet inte om jag är ute och cyklar men whatever. tack!

Annons:
jiithra
4/14/14, 10:47 AM
#1

Öppna och sluta kan agera lösgörande om jag inte minns fel. Sidepas/sjänkelvikning lösgör bogen. Serpentiner med volt i varje båge är lösgörande.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

getflikkan
4/14/14, 11:47 AM
#2

tack! :)

[Smári-Alva]
4/14/14, 1:15 PM
#3

Vad är öppna och sluta?

Linnea
4/14/14, 2:10 PM
#4

#3 Ska se om jag kan förklara vettigt..

Öppna: Tänk dig att du rider genom ett hörn med hästen ställd och böjd inåt. När du kommer ut på rakt spår behåller du ställning/böjning vilket innebär att hästen går på tre spår. Ytter bakben på spåret. Som att du "öppnar" (börjar) en volt.

Sluta: Typ tvärtom fast hästen går med ytter fram på spåret. Som att du "slutar" en volt.

Kan liknas vid skänkelvikning fast hästen går böjd i kroppen istället för rak.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Smári-Alva]
4/14/14, 2:12 PM
#5

#4 tack!

LinaN
4/14/14, 3:31 PM
#6

min favorit just nu är 8-an.

Jag ställer upp två koner, en i ett hörn och en in mot medellinjen, sen rider jag en åtta i trav med konerna som centrum får varje ått-båge. Det lösgör min häst plus att man själv blir väldigtduktig på att dels rakställa sig själv och hästen samt att man blir snabb i att korrigera sina hjälper.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
getflikkan
4/14/14, 4:21 PM
#7

Ja den lät lite roligare än att nöta på en vanlig volt bara, tack!:)

LinaN
4/14/14, 5:24 PM
#8

Man kan ju variera storleken på åttan väldigt mycket, men jag har märkt att håller vi en diameter på ungefär 5m per ögla så är det lagom, men den kan ju även ridas med hela ridhuset i anspråk så sett men då är det inte en lika "snabb" övning-

men det är också bra att variera storleken på åttan för det gör att man samtidigt lösgör lite och kontrollerar om hästen accepterar och lyssnar på skänkeln.

Annars är ju klassikern att nöta på en volt som man ökar respektive minskar.

Frambensstretching efter ridning kan hjälpa till att lösgöra hästens bogar, samt att ta ut massör som känner igneom hästen är super.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

jiithra
4/14/14, 7:58 PM
#9

Om man ändå är inne på volter kan man vända rätt upp och lägga volter åt varannan gång höger, och är varannan vänster. Mellan varje volt rider man några steg rakt fram innan man lägger nästa volt. På såvis klättrar voluterna uppåt. Här kan man variera ställning och böjning, samt flytta in/ut bog/bak.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

getflikkan
4/15/14, 7:29 PM
#10

#8 hur gör jag när jag stretchar frambenen? Är kass på sådant :) #9 tack för tipset!

WinterPrince
4/23/14, 1:59 PM
#11

Timglaset tycker jag är bra lösgörande också, annars är öppna en favorit hos oss, då brukar det oftast lossna.

Peppe
4/24/14, 7:52 AM
#12

Öppna, sluta, olika serpentiner/åttor, massor av övergångar och tempoväxlingar 🙂 Detta är basicsaker jag gör alla mina ridpass tror jag, i större eller mindre utsträckning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
4/24/14, 9:12 AM
#13

#11 Timglaset? Kan du förklara mer?

Annons:
WinterPrince
4/24/14, 10:21 AM
#14

Du rider som ett timglas över ridbanan, blir som en båge på långsidorna. Vill man ha extra hjälp att hamna på rätt ställe är ett par koner hjälpsamt. Kan även utvecklas med volter runt varje kon. Se övning 1 & 2 här: http://exaequestrian.wordpress.com/2013/11/20/losgorande-ovningar/

getflikkan
4/24/14, 10:10 PM
#15

Tack så mycket alla!

Upp till toppen
Annons: