Annons:
Etikettutrustning
Läst 1835 ggr
Chestnut
4/8/14, 8:11 PM

När introducera kandar?

När introducerade ni kandar? Var det för att det fyller någon funktion i träningen eller helt enkelt vänja sig inför tävlingar på högre nivå?

Jag gillar att rida på pelham med dubbla tyglar på en av mina pållar för att det känns som att jag lättare kan finlira då när det behövs och har då blivit rådd att istället gå över till kandar för att vänja hästen vid två bett i munnen. Har lite svårt att se vitsen med det då jag och den hästen i fråga nog inte kommer att tävla i framtiden utan bara tränar för nöjes skull. Men kan kandaret ha någon annan funktion som jag missar med pelhamet? Övriga går finfint med vanliga tränsbett men just på honom tycker jag att pelhamet funkar tusen ggr bättre, särskilt när vi ska rida samlingar och lösgörande.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Peppe
4/8/14, 8:57 PM
#1

Detta är något jag också funderar på en del. Med ponnyn har jag egentligen inte någon anledning att prova kandar eftersom vi inte tävlar, samtidigt känner jag att det är bättre att träna på honom än när det blir skarpt läge med unghästen i framtiden.

Men när är det egentligen dags? När är man redo? Många som rider på kandar rider ju sin häst i hemsk form, framför allt tycks det vara så att har man en PRE så bara måste man rida på kandar oavsett hur utbildad hästen är…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
4/9/14, 9:41 AM
#2

Rider inte på kandar med två bett utan rider bara på blankt kandar, dvs endast stångbettet i munnen om jag nu mot förmodan skulle rida med kandar alls…. Men kandaret jag använder använder jag nästan uteslutande från marken när jag tränar rena AR-övningar.

Annars föredrar jag mitt fullcheck med tungfrihet eller ett pelham om man nu måste ha stång på hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: