Annons:
Etikettövrig-dressyr
Läst 1721 ggr
iMAKiTTYCAT
2014-03-30 21:20

Lätt-uttråkad häst, tips?

Min storhäst blir väldigt fort uttråkad när man sitter och trimmar. Hon går självmant i en hög och fin form ungefär de 15-20 första minutrarna utav ett dressyrpass, gör öppnor, slutor och skänkelvikningar jättefint. Men sen bara lägger hon av, det är som att hon blir uttråkad efter en stund, släpper formen, blir stark och drar gärna iväg lite väl mycket. Hon är i grund och botten en hopphäst och älskar att rida ut och hoppa, men just när man ska trimma så är det tråkigt.

Har ni några tips på hur jag ska göra för att få det roligare? Har funderat på att lägga ut lite bommar och koner nästa gång och köra kortare men intensivare pass. Jag är bara rädd för att om jag rider mer intensivt så ska hon börja tycka att det till och med är för jobbigt (och inte bara tråkigt) att vara i paddocken..

Jag rider inte bara runt, runt och gör samma saker hela tiden utan jag gör mycket övergångar och ridvägar när jag rider, så det är inte det som är problemet. När jag köpte henne så sa hennes dåvarande fodervärd att hon också upplevde henne lättutråkad, så hon trimmade nästan aldrig med den här hästen. Däremot fodervärden innan kunde köra dressyrpass uppåt 4 dagar i veckan och bara sitta o trimma i ridhuset så jag undrar om det inte är där det kommer ifrån..

Jag vill ju inte hoppa och rida i skogen ALLA dagar i veckan 😃

Annons:
Peppe
2014-03-31 08:32
#1

Mina funderingar är

1. Låter som hästen blir trött och inte vill mer, samt undrar jag hur bra den där formen i början egentligen är. Det låter inte rätt när hästen blir sämre under passets gång, tvärt om ska den bli mjukare och mjukare av bra ridning/guidning.

2. Börjar du rida i en hög form direkt? Prova låta henne stretcha i en framåt-nedåt form, värm upp så och lägg in den formen lite då och då i passet. Glöm inte mikropauserna och se till att inte bara vika in nosen.

3. En annan liten tanke som poppar upp är om sadeln verkligen sitter bra, kanske är det så att hon står ut 15 minuter men sedan gör det för ont

4. Funkar fint att rida dressyr i skogen. Se på Ulla Håkansson! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-03-31 14:07
#2

Håller med Peppe! Speciellt de sista två punkterna! Kolla sadeln och rid dressyr ute! :D Det kan vara krångligare till en början med ute men vilken trevlig bjudning man får ute som man inte får på banan! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

iMAKiTTYCAT
2014-03-31 16:51
#3

Nej låter henne trava på halvlånga tyglar i början, men hon går i hög och fin form sen. Efter ett tag ca 20 min så börjar hon dra istället och bara springer. sadeln sitter inte 100%, men den sitter absolut inte dåligt. Det vet jag men vi ska fixa en ny så fort som möjligt. Men ja tänker eftersom förra fodervärden sa att hon lätt tröttnar på dressyren så trodde jag att det var så, var helt inställd på det men nu när ni säger det så kanske hon blir irriterad på sadeln. Sen är grejen den att vi inte har så super mycket skog, nästan allt är inhägnat så man skulle vilja trimma ibland. Sen på vintrarna är det inte lika lätt att rida i skogen :) Idag trimmade vi och blandade med några låga kryss och så gick det faktiskt nycket bättre än igår när jag bara ville köra dressyr :)

iMAKiTTYCAT
2014-03-31 16:53
#4

Ska nog bli lite mer ödmjuk mot grusvägarna som ligger här omkring, funkar ju alltid med dem också! ;)

LinaN
2014-03-31 17:36
#5

Öppnor o slutor och skänkelvikningar över grusvägar är toppen! 

Testa o trimma ett par pass barbacka! Se om det är samma fenomen då! Och det förbättrar ju din balans massor också! Jag rider oftare barbacka än med sadel just för att få en stabil och oberoende sits, vilket räddat mig många gånger när något hänt som annars hade fåttmig att flyga som en vante för ett par år sedan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

iMAKiTTYCAT
2014-03-31 19:31
#6

Ja det kan ja nog testa, saken är bara att hon är så stark och ja vill inte betsa upp, men om man ska se det positivt kan man ju ta tillfället i akt att få henne mer känslig i munnen vid det tillfället! :) tack för alla bra funderingar och tips!

Annons:
Lindbygarden
2014-04-24 09:16
#7
Vixxen
2014-04-30 10:13
#8

Ett annat tips är ju att prova lite Working Equitation med henne för att få henne mer intresserad och koncentrerad! Aktivera hennes hjärna och låta henne tänka samtidigt som man tränar dressyr! Kanske idé att lägga in lite WE övningar mitt i dressyrpassen för att bryta när hon blir stark.

majaliten
2014-05-01 10:32
#9

Men ibland ska man inte låta hästen bli för hög min häst är byggd så i kroppen, just för att kunna samla dig och gå i hög form men den se säger inte att det är bra för att hästen väljer det själv. Jag vill helst att min häst går lång och låg sen rund och låg och beroende på vilka skolor vi gör och vad vi tränar på så reglerar jag formen . En häst ska inte få välja för det den väljer är inte alltid bra för den den kanske intr orkar hög form och då sliter den på sig själv eller orkar inte resten av passet . Jag har min 6 åring jag håller på stt bygga upp långsamt den gillar hög högform men är inte stark nog så vi håller på att bygga upp allt sakta men säkert. Men rid dressyr ute i skogen min häat blir lätt uttråkad och tappat bjudning och intresse på de jag gör . Sätt ev upp bommar och rid varierade skolor tempo veklingar och variera gångart mycket mycket halter och rid över bommar mm

Upp till toppen
Annons: