Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 1766 ggr
Lindbygarden
2014-03-02 00:35

Dressyrdagboken - Mars

Ny månad och ny bok!

Här händer det inte mer än att jag ska rida nästa lektion på måndag, ser verkligen fram emot det!🙂

Annons:
LinaN
2014-03-02 09:29
#1

Jag har min nästa lektion på lördag nästa vecka. Igår så red min medryttare och det har verkligen gått framåt för henne och Harry, däremot så tjålade han en massa med galoppen så slutade med att jag fick sitta upp och diskutera lite med honom.

2 förvända galopper fick vi ^^ Innan han gick med på att galoppera fint i vänster varv. Spännande det här och ett kvitto till mig att jag måste till min osteopat snart för jag börjar bli så sned igen…. *suck*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chestnut
2014-03-02 16:25
#2

Här blev det (oplanerat) en andra dressyrträning denna veckan idag för mig och prinsen. Jag var sååå nöjd efter den i måndags då han kändes mjuk och vi verkligen gjorde framsteg - jag vågade slappna av och verkligen rida. Idag var jag stel efter att ha hoppat igår, han hade bara skrittat en sväng igår så han var väldigt uppe i varv idag och allting blev pannkaka efter att ha fått vara draghjälp åt unghästen som skulle galoppera som vår framridning. Det gick inte att få ner honom i varv igen och jag orkade verkligen inte jobba igenom utan tappade stigbyglarna om och om igen, hamnade i obalans och hade fullt sjå med att inte råka pilla på med skänkeln för mycket utan bara låta dem ligga an mjukt mjukt. Minsta lilla och han tog det som framåt NU och kastade sig iväg. Men samtidigt var det oerhört nyttigt att enbart rida med vikthjälper och vi fick ett par fina förvända galopper och en trevlig samlad trav i korta sekvenser. 🙂

Nu ska jag till läkaren i veckan och förhoppningsvis får jag klartecken att fortsätta rida mars ut och sedan operation. I övrigt ska jag ta mig tid till att snickra ihop ett gäng hinderstöd till, hagar ska mockas och skolan ska skötas…

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
2014-03-02 22:31
#3

Denna helgen gick inte som jag tänkt mig. Igår jobbade jag halva dagen och spenderade den andra halvan på släktmiddag = ingen ridning.

Idag skulle jag rida, hade till och med Ridbyxor på mig för första gången på flera månader. Lagom tills jag drog på mig dem här hemma började det regna, lagom till jag kom till stallet gick det över i snö. Så höll det sedan på i 3 timmar, snö och regn om vartannat och ibland samtidigt. Sååååå gärna vill jag inte rida…. Lagom till jag kom hem och drog av ridbyxorna igen så slutade det. Jahopp! 

Nya tag imorgon 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-03-02 22:44
#4

#3 så typiskt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-03-03 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Idag har jag redan hunnit vara i stallet 3,5 timme. Blev lite ridning och det märktes att han inte är ung längre och har vilat 4 dagar. Det tog en stund att komma igång. Han var stundtals väldigt fin men ibland var han lite hård i munnen. Eller alltså när Blacky är hård i munnen så är han som en vanlig häst som är normalmjuk i munnen, i vanliga fall är han fjäderlätt. Det var nog antingen på grund av mig eller sadeln eller båda. Jag har dels tappat mycket men så frös jag också när jag satt upp och han är väldigt känslig för om man är spänd. Men han kom loss ordentligt till slut. 🙂

Unghästen fick komma in ensam i stallet vilket händer sällan nu för tiden. Att stå med framhovarna i vädret när matte ska rengöra dem är onödigt tyckte han idag… "jag lägger mig ner istället"…😕 Sen 3 minuters träning av kommandona "ptro", "skritta" och "trava" med gjorden på. Jätteduktig! 👍

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

matsdotter
2014-03-04 13:06
#6

Krusmynta är fortfarande förkyld, så här har det inte blivit någonting gjort på ett tag tyvärr. Ska ta och hänga lite på henne i stallgången dock, va längesedan jag var upp på henne nu.

Jag funderar mer och mer på att leta reda på en medryttarhäst också, är så ridsugen att jag snart blir tokig!

Annons:
Peppe
2014-03-04 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag har jag gått 40 min promenad i naturen med ponnyn. Om han har hälften så mycket träningsvärk som jag efter igår så är det inte lönt att göra mer än så.. 😉

Unghästen motionerade också samtidigt på egen hand i hagen. Helt svettig när vi kom tillbaka. Upplever inte att han blir stressad utan snarare jäkligt upphetsad och avundsjuk över att han inte får följa med. Han hade 3 andra kompisar kvar i hagen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-03-10 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Red två av pållarna i lördags, både prinsen och prinsessan. Det gick jättebra med båda, så bra att träningsvärken igår inte var nådig 😛 Så igår blev det väldigt lugn ridning på krutdurken och prinsen.

Visst har jag en vacker tant till prinsessa när hon har på sig dressyrtränset? 😍

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2014-03-10 09:26
#9

Dressyrträning i lördags och tramsridning i söndags….

Min trams-ridning blev ganska så seriös i slutändan. Lyckades hjälpa min häst att bibehålla formen även på rakt spår, något vi inte lyckats med innan. Skänkelvikningarna börjar lossna för oss något. Tänkte att jag slänger bara på honom tränset så rider vi lite barbacka i ridhuset utan nån direkt plan. Det blev inte så ^^ Red en timme och fick till det väldigt bra stundvis. Så att få honom "formsäker" till tävlingen i april verkar inte så långt bort.

Träningen i lördags vart väldigt mkt fokus på att jag inte ska släppa min ytterhand när han ger efter = han inte kan lita på mitt stöd, så det vart spännande. Plus att han skulle lyssna på min högra skänkel och respektera den när jag vill flytta på honom.

I torsdags hoppade vi studs på långa linan, det tyckte han vart riktigt skoj tydlige n:D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-03-10 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Förra veckan aktiverades kusen alla dagar utom söndagen (igår). Ridning, tömkörning, promenader och markövningar.

Idag inledde vi den nya veckan med ett dressyrpass, och jag har verkligen mycket att träna på. Denna enorma frustration när man vet hur man ska göra men kroppen inte lyder…. var sugen på att såga av mig benen där ett tag när underskänklarna vägrade vara stilla. Jag tänker inte ta på mig stövlar förrän dom är stilla i bara skor. Tror träningsvärken börjar komma här redan. Får nog byta ut nåt tömkörningspass mot ridning, just nu rider jag bara 1 dag i veckan. Denna vecka har jag tänkt klämma in lite hoppning någon dag när det passar 🙂

Unghästen har gått med både tömkörningsgjord och bett på sig samtidigt idag 👍

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2014-03-13 09:21
#11

Usch nu har jag problem. Det står 5 hästar i mitt stall varav 2 är mina. Min unghäst ska på bete med andra unghästar i sommar vilket han verkligen behöver. Men nu är det så att de andra 3 hästar också åker iväg åt olika håll över sommaren.

Alltså blir jag ensam kvar med ponnyn 😕

Mina alternativ är

1. Flytta till ett stall där det finns bra ridmöjligheter och eventuellt även ridsällskap, men människorna där vill inte ha in fler och man får slå sig fram för att få en plats till sadeln eller en hage till hästen. Ogästvänligt helt enkelt. Hästarna går inne på nätterna hela sommaren men ingen hjälps åt, alla får släppa ut sina hästar själva. Jag får alltså antingen ha min ute ensam på natten eller ta alla in och utsläpp av min ponny själv hela sommaren.

2. Stall där hästarna går ute dygnet runt, han får sällskap och det blir enkelt för mig. MEN jag har bara en skog att rida i och inget sällskap alls, och som ni kanske vet är min ponny inte kul alls att rida ut på ensam. Antagligen skulle han få stå hela sommaren om han hamnar här, det blir liksom inte roligt att rida.

3. Leta sällskapshäst att låna till min och stå kvar i vanliga stallet. Men då får jag ta allt ansvar själv, kan inte åka iväg en endaste dag på hela sommaren. Inget ridsällskap eller ens någon att prata med i stallet.

4. Ha kvar unghästen hemma. Unghästen får då gå med en sur gammal gubbe som absolut INTE vill leka eller ens klia lite. Betet kommer inte räcka åt unghästen här så jag kommer få stödfodra honom hela sommaren i så fall. Jag får ta allt ansvar själv, kan inte åka iväg och har inget ridsällskap eller sällskap i stallet.

Denna sommar kommer bli awesome. Eller inte.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-03-13 11:16
#12

#11 vet faktiskt inte hur jag hade gjort, vilken tråkig sits! :( Jag svävar på fluffiga moln idag! Gick kanonbra att träna imorse, vädret är underbart och hela jag lyfts upp av att ridningen typ funkar nu igen.

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2014-03-13 12:06
#13

#11 hade letat sällskapshäst. Med en ägare som kan dela ansvaret med dig om vattenkoll, visitering mm. Kanske nån med fånghäst/ponny som inte ska ha så mkt bete och som inte gör något om man får stödfodra?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2014-03-13 14:26
#14

#13 vanliga hästar behöver inte stödfodras här, det är bara min unghäst som är rätt extrem, icke-matglad, svårfödd, rör sig mycket och växer. Ingen bra kombo. Det finns inte så många hästar i området jag bor i och mig veterligen finns ingen som vill låna ut, har frågat ett par redan. Så nån i närheten som kan hjälpa till med ansvaret finns alltså inte. Jag får leta efter en häst att ha fullt ansvar för i så fall och då vill jag för allt i världen inte ha en fånghäst eller en som ligger i riskzon….

Får nog börja med att smälta informationen först, fick reda på detta igår, och sedan försöka klura ut en plan. Ska han stå i stall nr 2 och jag ändå inte ska rida så kan jag lika gärna köra iväg honom på bete på riktigt där någon annan kan se efter honom på samma vis som unghästen så får jag en hästledig sommar. MEN jag ville ju rida i sommar, speciellt eftersom unghästen ska ridas in efter betet och jag behöver ridtimmar innan dess.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

P4go
2014-03-22 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ni vet min lilla kille jag hyr? 😃
Dendär som sprang som en kamel eller spände in nacken och tippade fram? 

Ni ska få se honom nu! :D
Från i Januari när jag fick hem honom!

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
2014-03-22 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

från idag på avtravningen. 
Våran paddock lutar lite så han går lite i uppför på bilden. 
Men jag är så stolt över honom! 
Och lite över mig.. 😇

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Chestnut
2014-03-23 22:17
#17

Hade ett sånt där superduper pass igår kväll igen och blev så lycklig så ni anar inte! Idag har jag varit ute i skogen och härjat med prinsessan surtant och nu ska jag fokusera på att plugga och kurera mig från förkylningen istället för att rida. Men igår kväll, åh, vilken fantastisk häst!

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2014-03-24 14:55
#18

Idag så vart det lite hoppning på schemat, hoppade Harry på sockerbitsoxer och det gick toppen! En gång lyckades han till o med klämma in en studs i mellanrummet som bara var på knappt en meter i bredd ^^

På onsdag blir det dressyr eller hoppning, beror på om tjejen som ska hjälpa mig med hoppningen kan eller inte. Hon ska hjälpa oss få bättre självförtroende på hinder så vi vågar galoppera på nästa tävling och inet bara travhoppar allt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-03-24 17:34
#19

Sedan sist har vi bland annat hunnit med lite hoppning, han var väldigt lugn och fin. Förra veckan hade jag magsjuka så då blev det lite lugnt men sedan i fredags kör vi på som vanligt.

Förutom stallfunderingar så funderar jag även på hur jag ska göra med Blackys fötter. Jag skodde av honom i höstas eftersom han skulle stå hela vintern. Planen var att han skulle gå barfota fram till mars ungefär, men ärligt talat har det gått så jäkla bra att ha honom barfota att han kommer få fortsätta vara det fram till juni iallafall (jag kommer ha praktik i skolan april/maj = inte hinna rida så mycket). Egentligen känns det onödigt att sko honom alls mer eftersom det enda som inte fungerar är trav och galopp på grusvägarna, och eftersom jag inte har något ridsällskap och han är hemsk att rida ut på själv, så skrittar jag bara ut… jaja jag har ju lite tid att fundera. Förhoppningsvis ser allt lite ljusare ut med ridsällskap framåt juni och då kunde det ju vara kul att kunna galoppera ute.

Har funderat på boots men verkar så jäkla knöligt att hitta passande, typ som att hitta en sadel. Orkar inte ärligt talat…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-03-25 12:53
#20

Just nu gör jag inget annat än borstar borstar och borstar. Jösses va de fäller!😃

Annons:
WinterPrince
2014-03-25 13:43
#21

Idag tänkte jag försöka ta mig upp till klubben och prova dressyrprogrammet.

P4go
2014-03-25 22:23
#22

_https://www.youtube.com/watch?v=pQKocFutqVs&feature=youtube_gdata

Kan ju inte säga annat än att jag är lite stolt över lillkillen. 
Vi har mycket kvar men både jag och han har kommit en bit på väg! 
En rätt bra bit.. _

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

majaliten
2014-03-25 23:44
#23

Dressyr träna för tränare idag gick helt ok jag könner hur otillräcklig jag är tappat så mycket av mon ridning . Och så ska vi träna på tosdag den åker min dressyr häste. ut på hopptävling på lördag ska se hur det går. Eller snarast pay an jumpe

LinaN
2014-03-26 14:21
#24

#22 härligt! :D

Idag blev det hoppträning, och fick ett antal väldigt bra aha-upplevelser. Bland annat en uppvärmningsövning som var skitjobbig för mig! Stå i fältsits, rid på en stor volt, släpp yttertygeln helt och titta ut över din ytteraxel! Och helt otroligt vad den övningen gjorde mycket för både mig och hästen! 

Han balanserade sig och jag fick en sjujävla träning i vader och knän ^^

Hoppade 85cm hög oxer, hon vart lurig hon jag red för för hon höjde utan att säga vilken höjd det var på. Fick några bra språng med fint flyt och några mindre bra. Höll på att bli tårta två gånger. Men det är som vanligt när jag blir osäker, jag lutar mig framåt och tappar fokus.

Nu efteråt så känns det jäkligt bra och jag ser fram emot nästa hopptillfälle! Nästa hopptävling är den 12e april, och nästa dressyr nångång efter den 25e april. så nästa månad blir hektisk! :D

Och nånstans måste vi hitta tid till att träna för vår dressyrtränare också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-03-27 22:33
#25

Idag har vi tömkört lite. Känner mig inte riktigt nöjd men kan inte komma på vad jag gjorde fel. 

För ovanlighetens skull hade han ordentlig bjudning och svarade framåt direkt utan fördröjning, men ändå så föll han isär nästan hela passet. Han har alltid haft svårt för 3-takten i galoppen och schwunget i traven men det har funkat bra sista tiden, men idag klev vi flera steg tillbaka och jag lyckades inte lösa det fullt ut under passets gång. 

Provade olika tömsättningar, gjorde massor av tempoväxlingar och övergångar osv men inget hjälpte. Vid temposänkningarna dog han i bakänden och när han skulle fram så paddlade han med bakbenen bakom sig. Nej, idag är jag inte nöjd.

Planen var att rida ett pass imorgon men med tanke på hur det gick idag så är det kanske ingen bra idé.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2014-03-28 15:43
#26

Herregud idag har jag fått mig en ordentlig åktur. Kommer aldrig mer rida ut med hackamore! Blacky som annars är synnerligen välriden och lydig drog som en avlöning över några åkrar och vidare på en grusväg. Vore det inte för en lagårdsvägg jag lyckades styra in i till slut så vet jag inte hur det hade slutat. Och det där med att one rein stop skulle funka som nödbroms? Pyttsan, inte i skarpt läge.

Ni som vill rida bettlöst, fine, gör det. Det är ingenting för mig och mina hästar iallafall 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-03-28 23:33
#27

#26 hujedamej. fast (mekaniskt)hackamore är typ det sämsta du kan göra en ORS med eftersom det inte går att ta ledande tygeltag. ;) Har provat det själv i ridhuset och det vart ingen höjdare, går bättre med rephacket faktiskt än med mekaniska hacket…. Sen hänger det på hur ofta man tränar ORS också och hur snabbt man får in sin nödbroms.

För min del så har det alltid funkat sen vi började träna på det.

Jag red ut med Harry igår, över den läskiga bron. Pratade mer med mig själv och berömde än med hästen ;) Blev en skrittrunda på en timme ungefär. Han hade lite hyss för sig emellanåt så då fick han så snällt göra öppnor på stigen tills han började lyssna och fokusera igen. 

Idag blev det markarbete med medryttaren och hjälpa henne vidare med NHn. Imorrn blir det nog lite dressyrarbete i ridhuset eftersom jag itne gjort något vettigt med det den senaste veckan. Har fortfarande träningsvärk sen hoppningen i onsdags ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2014-03-30 19:40
#28

#27 fast i ORS gör du ju inte ett ledande tygeltag! Med tanke på att vi redan galopperade i rätt hög fart (planerat) så fanns liksom inget tillfälle eller ens en tanke på att lägga in det tidigare än när farten redan var på topp. 😎

Träningsvärken har verkligen varit påtaglig de här dagarna efter vår racerrunda. Igår kunde jag knappt röra mig så Blacky fick vila. Istället kopplade jag transporten och lasttränade unghästen lite. Är nämligen så fruktansvärt trött på att vara beroende av andra. Har missat ännu en löshoppning nu för att ingen kan/vill följa med som lasthjälp. Att jag har följt med dem land och rike runt med sina hästar tycks folk glömma väldigt fort när jag behöver hjälp…

Såå lastträning alltså. Han går rakt på när vi lastar vanligt, men det är ju rätt svårt att både stå där framme och stänga luckan bak samtidigt. Lastade först en gång vanligt och backade ut, sedan ställde jag mig utanför och provade lite vad som hände om jag bad honom gå in. Han är väldigt känslig och det räcker med väldigt små hjälper för att få reaktioner, tog några försök där han provade olika lösningar innan han förstod vad jag ville. Tog det lugnt och hade egentligen bara som mål att han skulle gå upp på lämmen och titta in i transporten till en början, men allt gick så bra så jag provade lite halvhjärtat att be honom gå in helt så det gjorde han.

Är rädd att provocera fram ett problem som inte finns om jag stökar för mycket med honom. Han är så klockren i lastningen men det hade verkligen varit skönt att kunna åka ensam. Kanske inte i år men säg nästa år när vi ska träna inför treårstestet, då måste vi kunna ta oss iväg utan att vara beroende av andra.

Idag tog Blacky och jag ett litet pass på banan på morgonen. han var rätt fin faktiskt med han har fortfarande svårigheter att ställa vänster. Jag har ännu inte klurat ut vad grundproblemet är. Kanske är det så enkelt att han inte är känslig nog för hjälperna i dagsläget, får slipa lite på dem och fortsätta stretcha och se vad som händer.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: