Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 1222 ggr
Chestnut
2014-02-24 12:26

Jobba med förvänd galopp

Har ni några knep för att klara av att hålla förvänd galopp och "jobba" den?

Har börjat jobba lite mer med det med min dressyrtränare idag och som hopphäst + hoppryttare är vi liksom vana vid att byta - det känns oerhört bakvänt att jobba i förvänd på bågar, i hörn osv så hästen väntar och laddar på att jag ska be om det där bytet och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det när han taggar upp sig och vill byta. 

Fick en del jättebra tips av tränaren men tänkte ifall någon här också har ett bra knep? :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
jiithra
2014-02-24 13:51
#1

Det jag har fått öva på är att vända halvt igenom och byta varv i galopp utan att byta. I början räcker det med ett språng, sen två, sen tre osv. Sen ska man kunna rida hörnet i förvänd, utan att hästen byter.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Chestnut
2014-02-24 14:19
#2

#1 Är precis så vi jobbar nu. Kruxet är som sagt att hästen "taggar upp sig" och vill byta och jag tappar fokus och resultatet blir då avbrott eller ett halvtaskigt byte….

Med vänliga hälsningar
Chess

jiithra
2014-02-24 14:44
#3

Hur långt kommer du innan han taggar och byter?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Chestnut
2014-02-24 14:51
#4

#3 Redan halvvägs på diagonalen börjar han tagga igång men oftast klarar vi att hålla ut 10-20 m in på nya varvet men sen går det bara inte…

Med vänliga hälsningar
Chess

jiithra
2014-02-24 14:55
#5

Försök att bara rida ett språng i förvänd galopp, bryt av och beröm. När det går, utökar du till två osv. Då kanske han lugnar ner sig lite.
Sen kan du avsluta med att låta honom göra ett galoppombyte på en annan linje, där du nästan är lite övertydlig. Sen klapp och beröm.

Se till att han verkligen känner sig duktig när han gör rätt, och gör han fel gör du bara om.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Peppe
2014-02-24 15:19
#6

Håller med #5 sänk kraven, färre språng, bryt av och beröm.

Har också en gammal hopphäst så jag tror jag förstår vad du menar med taggar upp för byte. Jag brukar göra så att jag rider t ex rakt över ridbanan, där jag ställer rakt alternativt ställer över lite åt andra hållet, men när hästen taggar till och vill byta så ställer jag tillbaka och fortsätter i det gamla varvet. Jag lurar alltså hästen att vi ska byta varv men ångrar mig och fortsätter i samma. Detta för att ta bort hästens förväntningar och få den att vänta på mig 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Chestnut
2014-02-24 16:12
#7

#6 det ska jag testa, tack!

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: