Annons:
Etiketttömkörning
Läst 1860 ggr
[jenny-]1
2014-02-18 16:58

Halt

Hej,

Jag har en shettiskille som är ett riktigt litet krutpaket. Mer motor får man leta efter. Riktigt roligt att jobba med, men det har sina nackdelar också…till exempel att det inte är roligt att stå stilla.
De senaste en-två månaderna har våra halter blivit bedrövliga, självklart p g a mig. Här har vi en shettiskille som står stilla i all behandling (borstning, skoning, dusch, sårbehandlingar osv) så länge han inte har "jobbarkläder" på sig.
Hur ska jag gå tillväga? Jag har hört så mycket olika tips nu att jag blir alldeles förvirrad själv och det hjälper oss inte.

Kan beskriva det vanliga scenariot.
Jag ber om en halt. Han stannar och får eftergift. Så långt allt bra. Sen kommer det krångliga. Han kan stå still i max 5 sekunder. Oavsett om jag stöttar honom med rösten eller inte. Oftast brukar jag be honom om skritt igen innan han kommer på tanken att börja gå på tvären, rakt fram, rygga eller vad han nu hittar på för dagen, för att det ska vara jag som beslutar om vad vi ska göra.

Jag är väl medveten om att jag någonstans har belönat detta beteendet (annars hade han ju inte fortsatt…). Jag fick tipset om att få fram honom om han börjar konstra (han är en körponny) men det känns som att han sett det som en belöning att få röra sig igen så nu har det blivit ännu svårare.
Min tanke är att låta honom hålla på tills han står stilla och då belöna med röst och be honom om skritt. Så att det bara är stillaståendet som lönar sig. Men jag vill höra era tankar först.
Att tillägga är väl att jag nästan enbart jobbar i töm, mycket dressyr blandat med trickträning, skogspromenader osv. Jag kan givetvis inte rida honom då jag är för lång. 

Känns som vi är tillbaka på unghäst-nivå just nu. :P

Annons:
LinaN
2014-02-18 18:23
#1

Be honom stå stilla, börjar han konstra låt honom konstra TILLS han står stilla igen, då eftergift och beröm! Precis som du har funderat på själv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[jenny-]1
2014-02-19 07:01
#2

Tack! Behövde bekräftelsen på att jag var inne på rätt spår. 
Vad jag har läst från dig tidigare så känns det som du vet vad du pratar om :)

P4go
2014-02-19 08:08
#3

Fick hem en unghäst med mycket motor i och tränade då för min stallägare en gång och hon är väldigt duktig.
Vi gjorde som du planerat att inte låta honom gå framåt utan konstra tills han stod still och sen belöning. :)
Han va sån att han ställde sig på bakbenen, backade, slet i tyglarna för att få komma framåt.
Men är man envisare än dom så går det super, Efter en träning på det sättet så stannar han och står stilla.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
2014-02-19 13:14
#4

#2 jag gör så gott jag kan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[jenny-]1
2014-02-20 13:32
#5

#3 Vad skönt att höra att det fungerar i praktiken! :) 

Vi gjorde på detta sättet igår, övade några halter i slutet av arbetspasset då han var trött och lite mer motiverad att stå stilla än om han hade vart superpigg. När han efter lite konstiga moves hit och dit till slut stod stilla fick han eftergift och röstberöm och därefter gå framåt igen. Sista tillfället gick mycket bättre (även om det är långt ifrån en optimal halt) än första försöket så vi slutade där. 
Målet är ju att det alltid ska fungera att göra en ordentlig halt, men det får ta den tid det tar!

#4 Mer än så kan man inte göra! :)

Upp till toppen
Annons: