Annons:
Etiketttömkörning
Läst 3006 ggr
Navai
2014-02-17 19:26

Tömköra med hackamore?

Hejsan!

Har sett några som tömkört med hackamore och nu undrar jag om era tankar/erfarenheter kring att tömköra med hackamore. Vad är dåligt vad är bra? Skulle ni göra det? Varför/ Varför inte?

Annons:
Peppe
2014-02-18 13:58
#1

Det är ingenting jag skulle göra. Det inverkar på ett förvirrande sätt anser jag. Vid tömkörning blir man dessutom väldigt stark i handen även om man är försiktig

Vill man tömköra bettlöst så finns det bättre alternativ, t ex sidepull, repgrimma eller kapson

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Navai
2014-02-18 15:51
#2

#1 På vilket sett anser du att det inverkar på ett förvirrande sätt?

Har inga tankar på att göra det själv, är bara intresserad :)

Peppe
2014-02-18 16:42
#3

#2 du kan inte styra eller ta ledande tag med ett hackamore. Med andra ord rätt kasst för tömkörning 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-02-18 18:25
#4

Ska du tömköra med ett hack så sätt tömmarna i samma ring som kindkedjan sitter i, annars är det precis som Peppe säger väldigt dålig styrning och oklara signaler som går till hästen.

Sen ska man inte glömma att ett hack är likvärdigt ett stångbett som skapar tryck i nacken och under käken samt över nosen, så det trycker på 3 olika ställen samtidigt, så inte konstigt det blir oklart för hästen.

Så sätt tömmen om du nu nödvändigtvis måste använda dig av ett hackamore, i samma ring som kindkedjan sitter i.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-02-20 17:57
#5

Jag håller med Peppe.

Ung1969
2014-02-21 23:57
#6

Ja har sätt många hemskheter när folk tömkör med hack. Men hästem måste va utbildad och förstå min häst är jätte lyhörd och jag kan ta ledande tygeltag med hack man måste va konsekvent och konkret allt går bara man vill och när jag tömkör med hack går det jätte bra. Hästen förstår presis och jag kan ställa och böja både på töm och hack utan att bli hård på något vis . Det beror på hur man lär in hästen .

Annons:
Linnea
2014-03-24 12:25
#7

Det största problemet är enligt mig att du inte kan sätta dubbel töm eller ledande innertöm utan att fixa till hacket på något sätt eftersom tömmen förmodligen inte går igenom det hål som kindkedjan sitter i. Nu har jag visserligen snabbknäppe på mina tömmar så dom är bredare än en vanligt spänne. Har tömkört lite med hack men slutade eftersom jag inte kunde sätta tömmarna som jag ville.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zaphix
2014-03-26 19:30
#8

Jag kör alltid med ett liverpoolbett, ett stångbett alltså, så ett hackamore känns ungefär likdant.

Kör dressyrkörning med lite hävstångsverkan med bra resultat, så nog kan man jobba hästen rätt med hävstång. Tycker det blir mjukare tömtag med hävstång som jag kan finlira mer med än med tränsbett. Vid körnning gillar jag stångbettets funktion mer än tränsbett.

Men är väl som med allt annat, beror på vad jag ska göra med hästen. Tömkör dock bara med kapson eller tränsbett då jag vill kunna variera tömsättningen vilket jag inte kan som jag vill med stångbett.

Ledande tömtag använder jag inte vid körning/tömkörning alls då jag har tömmarna genom tömringarna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: