Annons:
Etikettallmänt
Läst 629 ggr
LinaN
1/28/14, 9:50 AM

oren idag...

bahh. blev väckt av medryttaren som ringde och sa att hon tyckte han inte kändes fräsch. Hon hade jobbat honom lite från marken, tyckte han såg skum ut. Satt sen upp och hann inte mer än trava en kvarts varv innan hon hoppade av. Något kändes inte rätt.

Ingen värme, ingen svullnad, inga sår och en väldigt glad häst.

Försökte se vart det satt, fram eller bak. Hon tyckte det såg ut som fram. Men eftersom det inte vart någon akut superhälta utan mer en orenhet/ofräsch så får han lulla i hagen och så får jag åka ut tidigare än planerat imorrn för att kolla honom själv. När det var så lite som nu så känner jag att jag inte har nån brådska. Han har inte akut ont.

Men ändå så kan man inte låta bli o tänka på hur det var förra våren ungefär såhär års när han fick hovbölden i ena bak, men då vart han ju närmast blockhalt… Så jag tror mer på att de härjat en massa i hagen och att det antingen är att han sträckt sig eller trampat lite snett.

Sen jag vågar ju be om lite mera än vad medisen gör, har han legat dumt inatt bitvis så kan han mycket väl ha blivit muskelstel och att det är det som spökar också. Så får göra en bedömning imorrn helt enkelt.

avvaktar och ser tills imorrn, ska höra av mig till hon som hade utsläppet imorses och se om hon märkte något på honom när hon tog ut honom.

Men en långtidshalt häst är jag inte alls sugen på här…. hela förra våren gick ju åt att rehabilitera och bli frisk från hovbölden från helvetet….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
viktoria91
1/28/14, 4:25 PM
#1

Så trist!=( Alltid något med hästar, att dem inte bara kan säga vad som är fel. =/

LinaN
1/28/14, 5:16 PM
#2

mhmm, stallkompisen är ute och känner på honom nu, första kommentaren var "hur tusan ska jag känna om han är tjock i benen?! det är ju fluff överallt!" ;)

Hon skulle känna på hovarna också, men ska först gå o hämta en ny grimma för tydligen har de lekt och dragit dragkamp i grimman idag för den hängde runt halsen på honom med trasiga spännen… -.- 

Han går lite knackigt men det är ojämnt i hagen med rena puckelpisten under snön så det är ju svårt o säga vad som är vad. Men han är fortfarande social och gosig och han rör på sig och stödjer på alla hovarna så jag TROR inte det är något allvarligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/28/14, 5:26 PM
#3

Hovbölder kommer ju gärna som ett brev på posten när det är sånt här underlag med väta länge och sen knöggel. Hoppas det inte är någon fara med honom.

LinaN
1/28/14, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 jo, det är precis samma premisser som förra året när jag hittade honom nästintill blockhalt i hagen, sur, grinig och ovillig. Men eftersom han har humöret i behåll så känner jag inte att det är något som är helgalet.

Men såhär "munter" såg han ut när jag hämtade in honom den eftermiddagen då han vart halt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

chade
1/28/14, 9:28 PM
#5

hoppas det inte är något allvarligt! och om han är glad och trevlig verkar han ju inte ha ont, så det är positivt :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

LinaN
1/28/14, 10:19 PM
#6

#5 jo det är väldigt positivt, han är ju en kille som visar hur han mår, även om han kanske inte visar att han har ont.

vid hovbölden förra året så stod ju både hovslagaren hemma + hans elev, och hovslagaren på kliniken samt vetrinären på kliniken o klämde o hade sig för kung och fosterland med den där visitertången och vad gjorde min häst? jo han stod och njöt över uppmärksamheten men visade ingen smärta över huvud taget! ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
chade
1/28/14, 10:22 PM
#7

#6 haha han verkar riktigt rolig din Harry! Men det är ju tur att han inte blir tvär och grinig så fort det är minsta lilla, och ser livet från den ljusa sidan. Har man lite ont blir man extra ompysslad 😃

Små stjärnor lyser också i mörkret.

LinaN
1/28/14, 10:50 PM
#8

#7 fast när han var två och blev sparkad på hasen då låg han i boxen och pusta o stöna som om han skulle dö på fläcken lite enligt principen "ni tjejer snackar om att föda barn, ni ska bara VETA hur det är när en kille är riktigt förkyld!" Han tyckte mer synd om sig själv än han borde. Men det var mysigt för han låg med huvudet i mitt knä ;)

Det har vi inte gjort sen dess.

Men han är rolig, vi har fått skäll av en ridlärare för att han har för mycket egen vilja och personlighet, tittade på henne som om hon var ett ufo, vaddå? Jag anser att en häst med egen vilja och egna ideer är en sund och klok häst :) vilket jag fick rätt i, idag löser han problem SJÄLV (på gott och ont) men han får ju inte dåndimpen om han sitter fast, eller nått inte går som planerat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: