Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 1849 ggr
Lindbygarden
1/27/14, 5:53 PM

Din hästs starkaste gångart

Vilken är er hästs starkaste gångart?

Skriv gärna och berätta lite mer och vilken ras er häst/ponny är.

Annons:
Lindbygarden
1/27/14, 5:54 PM
#1

Jag lägger en röst på skritten då jag kikar på mina ston då jag har tre ston med riktigt stark skritt.

Nästa "ridhäst" i stallet har väldigt stark skritt.

Ras SWB

LinaN
1/27/14, 6:39 PM
#2

Galoppen är väldigt bra nu, lite långsam men den är bättre än resten av hans gångarter ^^ han har börjat hitta en rytm vilket han inte haft på länge!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JustMySelf
1/27/14, 10:37 PM
#3

Min hästs bästa är nog traven. Han har fin galopp också men behöver lite mer muskler för att den ska bli riktigt bra, så det jobbar vi på! Fattningarna är mycket bättre än när jag köpte honom, nu är det största problemen avbrotten. Han blir så springig när jag saktar av till trav, tar en liten stund innan man får honom stadig igen. På ras får jag väl säga bakgårdskorsning ;) 25% fullblod, 25% Connemara, 25% Holsteiner och 25% okänd irlänsk import. Ganska ponnylik i både kropp och (framförallt!) sinne så trodde egentligen den okända delen också skulle vara Connemara, men tydligen inte.

Gullan_J
1/27/14, 10:59 PM
#4

Pålles bästa gångart är traven (men från treårstestet år det galoppen) i ridhuset och skritten utomhus. På banan saknar han total framåtbjudning i skritten (vi jobbar på det) och galoppen har han lite för mycket bjudning i men det beror på att han är omusklad och behöver stärka sig mer. Traven är jättebra i ridhuset, han går på och går i form utan att varken ligga på för mycket eller ha bromsen i. I skogen och i naturen har han en gudomlig skritt! Den är taktfast och regelbunden med fint undertramp. Om domarna skulle se den skritten skulle han sannerligen få höga poäng. Ute blir både traven och galoppen lite ryckig då han är på tårna och inte gärna vill slappna av. Och på pappret har han en 9 på galoppen (ofattbart) från treårstestet. Så enligt domarn ska han ha bäst galopp men jag tycker att den är svårast att jobba med..

-Bättre ökänd än okänd

Underbarn
2/13/14, 11:07 AM
#5

Traven. Helt klart. Galoppen kan ibland bli "fyrkantig" om han går för långsamt och han har inte så stora språng, men på banan är den rund och fin dock känns det som att han kan bryta av när som helst för han saknar bjudningen. Skritten är alldeles för långsam och inte ett friskt tempo (på banan). Bättre utomhus men även då kan den bli lite omotiverande (korta steg)

iMAKiTTYCAT
2/14/14, 10:54 AM
#6

Skritten tror jag, hon har tydligen fått fina poäng på den på dressyrtävlingar hos förra ägaren.

Annons:
[Smári-Alva]
3/22/14, 5:15 PM
#7

Trav

WinterPrince
3/24/14, 10:43 AM
#8

Tycker min häst har tre bra gångarter, men extra plus för skritten. Welshponny av Cobtyp, ca 132cm, skrittar oftast lika fort (eller fortare) än de stora hästar vi varit ute med (175+ hästar). Skrittar lika effektivt oavsett terräng dessutom.

litenvovve
3/26/14, 4:46 PM
#9

Svår fråga då jag är nöjd med hans alla tre gångarter. Men om jag måste välja så blir det nog traven. :)

Zaphix
3/26/14, 7:17 PM
#10

Min kallblodstravare har en stark trav i den mening att han kan trava på bra i alla tempon och har lättare för den än galoppen. Men den är markbunden och inte allt för vacker att titta på.

Däremot har han en fin och rund galopp som är betydligt luftigare och ser mer svävaande ut än traven. Han är en rejäl häst, så ser rätt mäktigt ut när han galopperar.

Men valde ändå traven, även om han skulle få mer poäng gångartsmässigt på galoppen.

Skritten är bara fin och vägvinnande på hemvägen.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

liljegren
3/31/14, 8:36 AM
#11

Mitt fullblod har heöt klart lättast för galoppen :) traven blir lätt struttig och kort.. skritten har hon inte tid med (i hennes egna tycke ;)

Peppe
3/31/14, 9:27 AM
#12

Min unghäst har en bra skritt, den är nog hans starkaste kort. Därefter traven som har aktiva baken och schwung.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: