Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 3349 ggr
Lindbygarden
2014-01-11 18:06

Våra dressyrhästar 2014

Nu har vi nytt år och då kanske dags för nya presentationer av våra hästar.

Kanske vi har köpt nya hästar/ponnier eller sålt någon?

Annons:
matsdotter
2014-01-11 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ett korsningssto med okänd härstamning, född -08 och precis 6 år fyllda, ca. 160cm i nuläget men det är möjligt att hon fortfarande växer lite till. Hon heter Color Me Crazy, men till vardags kallas hon Krusmynta eller någon fånig förkortning av det sistnämnda. ;)

Vi påbörjade inridningen på sensommaren/hösten då hon var tre med god framgång, men under vintern samma år fick hon fång och fick då stå på boxvila ett bra tag. Efter det så har mitt psykiska mående satt stopp för vidare utbildning, men nu på sistone har vi äntligen börjat komma igång igen. Då det ändå var ett tag sedan vi började inridningen så börjar vi dock om från början nu, för att inte råka hoppa över något steg och riskera att det blir knasigt någonstans.

Hon har ett väldigt trevligt steg, så det blir nog en del dressyrtävlingar framöver. Dock har hon även trevlig hoppteknik, och kommer även att köras in, så framtiden får utvisa var hon utvecklas mest och därmed vilken gren vi kommer att satsa på mest. :)

För det mesta är hon riktigt charmig, men lite väl smart och med starka egna åsikter, så vi kommer förmodligen inte alltid ha det lätt för oss. Som tur är så har hon en enorm arbetsvilja, så förhoppnings kommer hon vara tillräckligt nöjd med tillvaron då hon får uppgifter att lösa för att inte sätta sig på tvären allt för ofta. :)

matsdotter
2014-01-11 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag måste presentera min älskade ponny också, som heter Eternity men kallas för Ettan. Hon är en svensk ridponny med okänd stam på 146,5 cm som är född 1990, och fyller alltså 24 år i år. Jag har ägt henne sedan 14 september 2006, men träffade henne första gången redan 2001 eller 2002 då jag hade henne som lägerhäst. Sedan den veckan så är hon min livs största kärlek, och är verkligen DEN hästen.

När jag fick(!) henne misstänktes det att hon hade spatt, och det var osäkert om hon någonsin skulle gå att rida igen. Efter några månader av promenader så började jag dock skritta henne uppsutten, och efter ett tag så började vi prova på att trava lite försiktigt utan någon reaktion i benen. Efter en lugn igångsättning har hon sedan varit fullt ridbar under större delen av tiden jag har ägt henne.

Tyvärr kom vi aldrig ut på tävlingsbanorna, då jag första året hon hade byggt upp tillräckligt bra kondis drog på mig en rejäl stukning i knät som tog flera månader att läka ut. Året efter åkte jag istället på en blodpropp och medicinering med blodförtunnande som satte stopp för det hela, och sedan var jag helt plötsligt 18 och fick inte tävla henne längre.

Har gått mycket med nybörjare och dessutom handikappshäst under tiden som ridskoleponny, och går som att hon har en glasfigur i sadeln om det är någon oerfaren/rädd som rider. När matte sitter på så kommer fullblodsblodet fram i henne däremot, och då är det täby galopp nästa. ;)

Ettan bor kvar hos min mamma sedan jag flyttat och är mer eller mindre pensionerad, men hon är ut och myser i skogen lite nu och då med mig, min lillasyster eller en av mammas vänner. 

Hon har aldrig varit någon riktig stjärna inom något då hon inte direkt har exteriören på sin sida, men hon har trots det alltid varit nummer ett för mig. :)

Rotade reda på en fin gammal bild på gammeltanten, nu för tiden är hon något mer gråhårig.

MillaJ
2014-01-11 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

1) Hot Romance "Hottie". SWB, sto f.2005. e: Don Romantic ue: Bellini. runt 163cm i mankhöjd. Har haft henne sedan hon var föl och har ridit in och utbildat henne själv. Hon hade 50p på fölchampionat och fick gångartsdiplom på treårstest. Hon rör sig mycket bra och det har varit ett helsike att lära sig sitta ner i traven ;) Vi hann med 2 LB starter innan hon skadade sig och var ute ut matchen under två år. Under den tiden lånades hon ut och fick ett fint stoföl 2012. Jag fick tillbaka henne i december 2012 och har tränat på sen dess. Startade en LB på drygt 70% i somras och sedan lite senare en LA på 59%. Planen för året är att komma ut på LA-klasser och om det känns bra debutera MSVC i slutet av året.
Hottie är en stentuff dam och är mycket tydlig med om hon gillar sin omgivning. T ex på förra stallet så var hon inte jättenöjd utan jagade ut folk ur boxen 😞😮-det gör hon inte idag… I stallet går hon under titeln "Ers Majestät".

2) Carmichael LM "Calle". SWB, valack f.2008. e: First Wish ue: Amiral. ca 170cm i mankhöjd. Köptes som treåring och han har gångartsdiplom samt klass 1 i hoppning från treårstest. Calle är otroligt social och trevlig, alla älskar honom -och det vet han. Han är stor och kan vara lite bufflig och valpig. I ridningen är han cool och inte särskilt tittig. Han är som sagt en ganska stor häst och det känner man, han har stor gång och tar tid på sig att mogna. Vi startade 2 LB i somras med placering i den ena. Nu är han skadad och vi vet inte riktigt hur framtiden ser ut -jättetråkigt verkligen. Jag håller tummarna att han blir ridbar igen.

3) Maverick LM. SWB, valack f.2008 e: First Wish ue: Panasso. ca 167cm i mankhöjd. Maverick är en häst jag har på utbildning åt sin (och Calles) uppfödare, han är även till salu. Han är en superkänslig häst som är mycket vaken och lite tittig än så länge. Han är grön och har ridits lite fel innan, men det känns inte som att det kommer bli några problem alls att få honom på rätt köl så att säga. Än så länge är han tunn och omusklad men kommer snart bygga på sig och bli riktigt snygg. Han rör sig super med riktigt bra bakben och är nog den av mina hästar som har bäst galopp. Mycket motor och är en riktig "sportbil" (medan tex Calle är mer en "muskelbil" :p ).

Lite kul är också att Calle och Maverick är "kusiner" -de har samma pappa och mormor.

Lindbygarden
2014-01-12 08:49
#4

#1 ska bli kul att få se mer av henne :) #3Hahaha en dam med mycket humör din lilla Hottie! Håller tummarna stenhårt för Calle.

Ultra
2014-01-12 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hejsan! Jag har lämnat ridskolans ponnyer. Nu rider jag ett tyskt halvblods sto vid namn Alexa. Jag har ridit henne ganska mycket. Vi ser fram i mot alla pay and rid tävlingar detta året. Hon behöver bli mer avslappnad i vänster galopp. Så det är det vi jobbar just nu med.

Lindbygarden
2014-01-12 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Hej Ultra!

Hur länge har du ridit Alexa? Vet du vad det är för stam på henne?

Jag börjar med att presentera Tuschomie.

Hon är ett svenskt halvblod, inköpt som framtida avelssto.

Född 2012 e Tuschinski - BH Romancier - Weltmeyer

En jättetrevlig tjej, långbent och stor så det är tur att hon är så snäll.

Finns lite nerv och känslighet men än så länge bara på ett bra sätt oh jag hoppas att det fortsätter så.

Planen för henne, om hon får vara frisk och växer som hon ska, är att hon ska gå treårs och sen betäckas. Därefter väntar nog ngr år ute på tävlingsbanorna.

Annons:
P4go
2014-01-13 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slänger upp min foderhäst då vi mest troligen satsar på mkt dressyr och jag kommer ha honom hela året :)

_Kristi Moon är ett lettiskt halvblod född 09.
E: Calano II - Calato - Capitol I

Vi skulle hämtat honom igår men det gick som det gick. 
Fick inte på honom på transporten men jaja..

Verkar vara en bestämd kille som verkligen känner vad du känner och väldigt känslig. Sså underbart snäll i boxen och himla trevlig. 
Just nu helt otränad och har bara stått men sett lite filmer och vi hade våra stunder när jag provred så det finns något där :)

Va lite kärlek vid första ögonkastet. 

_http://candize84.blogspot.se/2013/01/hastar.html 
_Bilder kommer från förra ägarna. 

_

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Ultra
2014-01-13 12:53
#8

#6 Hejsan! Jag har ridit henne en hel termin på ridskolan. Tyvärr vet vi inte stammen då det står okänd i hennes pass. Hon är en ridskolehäst:)

Lindbygarden
2014-01-13 15:45
#9

#7 Ser fin ut! Ska bli spännande att följa er!

#8 Ok, du får berätta hur det går med ridningen🙂

Lindbygarden
2014-01-13 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag presenterar en till av våra hästar

Grace OnTheRocks född 2010 e Dalwhinnie - Weltbürger

Min lilla pärla som är född här, vårt första stoföl och därför extra speciell.

En tjej som är mkt cool hemma men tänder till på bortaplan.

Hon är dräktig nu, betäcktes efter treårstestet i våras.

På treårstestet gick det jättebra och hon blev högst bedömda gångartshäst i Södra Kalmar län och fick diplom.

Planen för henne är föl nu i år och sen efter avvänjning är tanken att hon ska sättas igång och därefter ut i sporten.

MiaMaria
2014-01-14 20:07
#11

Hos mig finns F som är en kallblodstravare på 11 år. Han har gått på travet tills han va 9 och vi köpte honom. Han har fått ett år på sig att smälta travarlivet men nu har den stora förvandlingen till ridhäst börjat. Målet är att han 2015 ska vara en vettig ridhäst, det ska gå att rida honom då. Han används till allt på gården, drar hem sly åt getterna, vallar kossor osv osv. Mycket psykisk träning då det är enda sättet jag kan trötta ut honom.

Vi har även P som är en shettis, av större modell. Under året blir han 4 år och hans utbildning kommer fortsätta. Han är inriden men i brist på liten ryttare så tömkör jag honom. Han kommer köras in så småningom men har har varit så väldigt bakrädd så det får ta den tid det tar.

Min sambos brorsdotter har I som jag  rider en del emellanåt och hon är även blivande mamma till de föl jag "beställt". Hon är en varmblodstravare men av mer liten halvblodsmodell med kort rygg och länd och bra galopp. Målet för henne är att hon ska gå LA under året och ev känna på MVS C

Peppe
2014-01-14 21:26
#12

#11 oj jösses vad du har sadlat om! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
2014-01-14 22:21
#13

Japp blev tokless på alla korkade halvblod och jobbar nu med min prins som VILL jobba och som inte går i taket pga en sten (ja grovt generaliserat men så känns de). Jag rider för att jag tycker de är kul att utveckla en häst, inte för att vara bäst som de tyvärr va förut

Annons:
Upp till toppen
Annons: