Annons:
Etikettallmänt
Läst 1122 ggr
P4go
1/7/14, 8:19 AM

Hjälp inför helgen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_Visste inte riktigt vilken sajt jag skulle ladda upp detta då det inte finns någon häst iFokus. Men då lill killen ändå ska bli dressyrhäst och många här har väl egen häst. 😃

Vad borde man köpa hem innan han kommer?
Ska köpa hem foder, borstar, fodertunnor, vattenhinkar, fleecetäcke, sen har jag typ schabrak och träns hemma. Får troligen med ett också och kanske en sadel.
Jag är så nojig då detta är min första ''egna'' häst jag får hem (på foder). Strö och hö/hösilage finns på gården._

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Gronstedt
1/7/14, 8:42 AM
#1

Utetäcken, om han ska ha sådant. Grundläggande medicinsaker, som steril saltlösning, bomull och febertermometer. Grimma och grimskaft, en längre lina. Resten får du skaffa vart efter.

Stilig kille, förresten Ler.

P4go
1/7/14, 11:31 AM
#2

1# Tack! :)
Jag är så nojig, Grimma ska jag såklart också köpa, grimskaft har vi i stallet som alla använder då dom hänger vid dörren som man går in.
Longerlina måste ju köpas också.. Medicinsaker finns också i stallet. :)
Utetäcke (läste först undertäcke xD) får jag me honom :)

Han är så fin. Dock inte i den formen nu men vi ska jobba på det :D
Tror detta är ett år sen.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
1/7/14, 12:22 PM
#3

Pälsvård:

  • En vanlig människohårborste- till man och svans är snällare mot taglet än en mankam.

  • 2 hovkratsar, för en försvinner alltid. Gärna med borste.

  • Skurborste, kostar kring 10-20kr och är billigare och bättre än en ryktborste. hittas på ica, öob mfl ställen.

Foder:

  • Fodertunna, en till varje sorts foder/mineral. Tips är Ikeas SORTERA som är stapelbar och tar lite plats i foderrummet.
  • Decilitermått och matskedsmått är alltid bra att ha för att mäta upp foder.
  • Foderhink att ställa utanför boxen med färdigblandat foder i. Ofta morgon + kväll. Ordna lock till hinkarna ifall nån häst kommer lös så minskar man riskerna för fång och kolik pga foder hästen inte är van vid.
  • Skurborste, så du kan skura ur hinkarna.
  • Vattenhink som komplement till vattenkopp.

Utrustning:

  • 2 schabrak/sadelunderlägg, så man kan ta hem det ena och tvätta medan man använder det andra.
  • fleecelindor + paddar om hästen blir sjuk och ska stå på boxvila.
  • ev benskydd om det behövs.
  • regn/utetäcke så man har två, dvs man kan låta det ena hänga o torka medan det andra ligger på hästen.
  • 2 fleecetäcken (eller ull, det är bättre, men dyrare) samma som ovan, så man har ett torrt ifall det andra är blött.
  • 2 extragrimmor. Jag har alltid 2 grimmor i backup ifall de tappar eller har sönder grimman i hagen.

Sen får man köpa till utrustning vart eftersom man har behov. Mitt tips är att titta på begagnatmarknaden. man kan hitta mycekt fina saker på second hand som är helt och fint. Det är dyrt o börja med egen häst och man hamnar gärna i shopping-hysteri ^^ Närjag köpte min första häst så köpte jag utrustning som jag aldrig använde ens för att man skulle ju ha sånt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
1/7/14, 8:37 PM
#4

Super inlägg. (: Jag och ägaren av stallet bestämde att han ska börja på hö och hösilage bara då vi ska jobba lite lätt och lägga på hullet. Är bestämt nu att lilla hästen kommer hem på söndag! :D

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
1/7/14, 10:43 PM
#5

#4 låter bra, hästar klarar sig långt på grovfoder. Allt mer forskning stödjer detta och sen att senaste forskningen som gick på radio häromdagen säger ju det jag sagt länge nu, att hästarna av idag lider ofta av välfärdssjukdomar och är på god väg att utveckla både diabetes och annat.

Så om högpresterande travhästar kan tränas och tävlas utan att deras prestationer blir sämre på grund av enbart fodring av grovfoder varför ska inte våra ridhästar klara av detsamma och de tränas ju inte ens i närheten av lika hårt som travarna! :)

Eventuellt ett par bra mineraler beroende på hur värdena i höet ser ut. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
1/8/14, 8:02 AM
#6

#5 Värden är tydligen väldigt bra i det höet han kommer få. Vi ska avvakta och kolla om han lägger på sig eller inte och utgå ifrån det. :)

Och det är ju rätt mycket billigare. Nu får han dock jätte lite grovfoder :/.
12 kg hösilage om dagen.. Vi ska höja rätt så mycket iaf xD

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
LinaN
1/8/14, 12:01 PM
#7

#6 mitt kallblod äter i snitt 25-30kg hösilage per dygn ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
1/8/14, 12:43 PM
#8

# Det jag säger ;)
Jag ska nog satsa på att ge iaf 16-17 kg om dagen. Då han får isf både hö och hösilage. Mest hö.
Jag är tacksam för alla synpunker på allt då jag aldrig haft ''egen'' häst innan :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Gronstedt
1/8/14, 12:49 PM
#9

#8: 16 kg hö är väldigt mycket mer mat än 12 kg hösilage. Börja med att ge de vanliga 12 hösilage och lägg till kanske 4 kg hö. Om han äter upp alltihop, lägg till 1 kg hö till, och så vidare, tills han börjar lämna några strån, alternativt blir tjock. Annars kan du bli tvungen att slänga en massa hö som blir dåligt - både dyrt och ansträngande.

LinaN
1/8/14, 1:57 PM
#10

Hösilage brukar väga minst dubbelt så mycket som hö. Precis som #9 säger så är det bra att ge hösilage och sen isf toppa med hö.

skulle min häst äta hö, så skulle han nog få kring 12-15kg, dvs nästan hälften av det han får med hösilage eftersom man måste räkna på att hösilaget innehåller mer vatten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
1/8/14, 2:11 PM
#11

#9 Hade du läst så skrev jag ''Då han får isf både hö och hösilage''.
Men tack ändå!
Det kör jag på, var ägaren som hellre ville att jag skulle ge honom hö mest.

#10 Vet att hösilage väger mkt mer pga fukt osv. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
1/8/14, 2:28 PM
#12

#11 bra ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
1/8/14, 2:32 PM
#13

#11: Jo, men du skrev också "Mest hö." Blinkar

Annons:
P4go
1/8/14, 8:40 PM
#14

#12,13 Kom fram till idag i stallet att han ska börja med att få bara hösilage och se hur han tar sig i hullet :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
1/11/14, 12:47 PM
#15

Många bra svar har du fått :)

Påminner dock om att TS halten varierar mycket i hösilage/ensilage.

Vårt Hösilage ligger på en TS halt på mellan 73-76% och iom det är det inte så mycket blötare än hö.

Ska du ha dubbelt så blött så pratar vi riktigt blött ensilage med TS halt runt 40%.

Mitt råd till dig är att om du får hö eller hösilage från samma vall så gör en analys så ser du hur mycket du behöver ge honom, eller du får ett riktvärde sen får du fodra med ögat också.

P4go
1/13/14, 12:31 PM
#16

Tack! :)
Dock så fick vi inte in honom i transporten igår så han blir nerkörd av ägarna i veckan.. 
Höll på iaf 4 timmar och sen gav vi upp. 
Så vi har något att träna på iaf.. xD

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
1/13/14, 3:34 PM
#17

#16 Oj, ja ni får träna på det sen.

Men då hinner du ordna en analys på det foder, man får försöka se det positivt även om det är lite drygt när saker inte vill sig som det ska.

P4go
1/13/14, 5:20 PM
#18

Hö och hösilage är redan analyserat av stallägaren :)

Kommer ha lite tid att komma ihåg allt jag glömt x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
1/13/14, 8:18 PM
#19

Kanon!

Ja du man glömmer alltid ngt😉

Upp till toppen
Annons: