Annons:
Etikettträning
Läst 1679 ggr
P4go
2014-01-06 10:37

Behöver bra övningar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får hem min första foderhäst så fort allt är klart i stallet. 
Ett lettiskt halvblod på 4, snart 5 år. Provred honom igår och jag har aldrig varit med om en så stel häst. Han slog upp huvudet verkligen rakt upp när man tog i honom och gick knappt att svänga.
Dock fick vi våra moments så jag vet att han kan och då blir han superfin.

Så bra övningar för att dels bygga muskler för det har han inga.
Han är även inriden bara med hand och typ ingen kropp eller skänklar. 
Och som sagt sjukt stel.

Det som jag redan ska göra är massa massage, stretcha, klättra. :)
Men bra övningar på banan behövs :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
LinaN
2014-01-06 15:46
#1

Skulle sikta på mycket volter, serpentiner mm för att få honom att mjukna. 

muskler har han, annars hade han inte kunnat gå alls ;) Men han har inga ridmuskler. Satsa på mycket turer, så man bibehåller bjudning samt att långa skritturer med bra tempo är mer effektivt många gånger än att klättra och grejja, glöm inte att klättring ger mjölksyra och är tungt för en otränad kropp. Samt att klättrar man för mycket så får man bara påskjutsmuskler, inga bärande muskler.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
2014-01-06 16:16
#2

Tack!
Då ska jag berätta detta för hon i stallet som sa att det inte finns något bättre än att klättra x) :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

jiithra
2014-01-06 17:29
#3

skulle nog även i skogen där hästen får lyfta på benen för att ta sig fram. Var dock försiktig så att han inte går rakt in i ett taggsnår eller så

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Gronstedt
2014-01-07 11:40
#4

#2: Klättring är bra, men med måtta och i kombination med annat. Som #1 skriver bygger det påskjutsmuskler, men han behöver andra muskler också. Övergångar i bra form, halt i backe samt att kliva över höga bommar är bra övningar för att bygga "ridmuskler". Och så förstås massor av skrittpromenader på alla tänkbara underlag.

P4go
2014-01-07 11:43
#5

#4 är hon som äger min medryttarhäst som bara är ute och klättrar och då får ju jag ta passen i paddocken vilken inte är den bästa, djup, tung och så sluttar den väldigt mycket! :/

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
2014-01-07 12:12
#6

#5 om den är djup o tung så skulle jag hålla mig i skritt, definitivt! Men den långsiktiga risken är också att gå i sådant underlag att det kommer ge kotledsinflammationer och överansträngningar. Kanske blir underlaget bättre när det blir torrare igen till våren, men då kan det lika gärna vara för sent.

Man kan rida mycket dressyr och stärkande i skog och på grus/asfaltsvägar utan att behöva klättra en massa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zaphix
2014-01-09 12:25
#7

Klättring är ju å andra sidan bra också på nedvägen. Göra halter i nedförsbackar och gå väldigt sakta nedför och vara noga med att ha hästen rakställd är bra för de bärande musklerna. När hästen är starkare är även ryggande uppför bra träning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
2014-01-11 12:28
#8

Övergångar mellan gångarter, mkt tempoväxlingar, mkt halter.

Rid hellre ut än sitt o harva i för tung paddock på otränad häst.

Har du tillgång till skog så rid gärna slalom mellan träd, rid öppna, sluta på grusvägen. Skänkelvikning fram och tillbaka..

Lycka till!

P4go
2014-01-13 12:33
#9

Skulle aldrig våga rida honom i den paddocken. :/
Finns så mkt man kan träna på ute över vägarna med typ flytta för skänkeln, tempoväxlingar osv :)
Nu blir det dock mkt miljöträning och mkt från marken då vi höll på i 4 timmar och försökte lasta och sen gav vi upp

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
2014-01-13 15:49
#10

Det är bra då bygger ni upp en relation också, man ska inte underskatta det utan det kommer hjälpa dig sen när du rider 🙂

P4go
2014-01-13 17:19
#11

Ja :)
Skötte ett fullblod förut som va helt tokig, lite över ett år gick jag promenader och longerade innan jag red henne :)
Utan den tiden hade jag aldrig kommit upp

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
2014-01-13 20:20
#12

Då har du full koll på det. 🙂

Vet du varför han inte är igång? Vanlig vila eller ngt annat?

P4go
2014-01-15 08:21
#13

Hon fick hem honom för typ 6 månader sen (om jag minns rätt).
Och sen vet jag inte varför hon inte ridit.. Ut i skogen mest och skrittat.
Dock känns det lite som en sån person som inte borde ha häst då hon inte verkar så så himla mycket pengar (Dom flesta hade förstått om dom träffat henne) och han har nog fått göra som han vill.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Lindbygarden
2014-01-15 20:53
#14

Ja och ibland blir ju livet annorlunda och det kan gå ruskigt fort.

juliafalkhede
2014-02-22 12:37
#15

Hoppning är lösgörande och bra, ofta bättre än att sitta och nöta dressyr på en häst som är stel. Genom hoppningen kan du "lura" den till att mjuka upp sig själv samtidigt som den får göra något roligt. Här kan du läsa om några lösgörande hoppövningar http://blogg.falkhede.se/4-tips-pa-hoppovningar/ 😃

P4go
2014-02-24 11:11
#16

^ Fast han är inte inhoppad så lite svårt att hoppa då :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
2014-02-24 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 löshoppa på små hinder, typ en 30-40cm det klarar även icke inhoppade hästar och de gymnasticerar utan att bli påverkade av ryttare :D Det tar kanske ett par vändor innan de börjar koordinera sig.

Såhär såg det ut första gången min löshoppade. Ben överallt och fel avstånd trots hindret inte var högre än 30… ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
2014-02-24 11:16
#18

#17 löshoppad är han upp till 140 xD
Men problemet är att vi inte får ha lösa hästar i paddocken.. :/

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
2014-02-24 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ett halvår senare med löshoppning en gång i månaden såg det ut såhär. Tror hindret ligger på 110 eller så.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

P4go
2014-02-24 11:39
#20

http://www.youtube.com/watch?v=WFWk0UfjXvE

Han som hoppar först varje gång så han kan hoppa :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
LinaN
2014-02-24 13:29
#21

åhhh sånt är ju så irriterande VARFÖR skulle man inte kunna ha hästen lös? En häst på lina gör precis lika mycket skada på underlaget som en häst som är helt lös gör. Och rentav skulle jag vilja påstå att en lös häst inte får samma G-krafter som en häst som hålls emot av en människa så gruset sprutar åt alla håll….

ja se hästfolk…. -.-

och jag anser inte att hästen är lös om man bygger en hoppgång heller…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

YlvaD
2014-03-19 16:10
#22

Att skritta och trava över bommar är också bra! Då får hästen jobba med magmusklerna och lyfta upp ryggen. Se till att den gör det avslappnat och inte spänner sig bara. 

Sen är skritt en sååå underskattad gångart! Se till att han är mjuk och fin i skritten, jobba gärna mycket ställande, böjande samt att han ska kunna gå felställd osv. Men kom ihåg att jobba lika mycket i båda hållen samt att ha honom rakställd då och då! Som det brukar sägas, det som inte funkar i skritt kommer inte funka i trav, stämmer väl inte jämt med ganska ofta :) Lycka till!

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

P4go
2014-03-20 07:19
#23

#22 du beskrev precis våran nuvarande pass :)) 
Skritt, skritt och skritt. Vi har en liten down just nu typ xD

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: