Annons:
Etikettallmänt
Läst 838 ggr
Mantissa
2013-12-17 23:32

Longering

Jag kan villigt erkänna att jag inte är någon expert på longering då det inte är en träningsform jag tycker man ska använda för ofta. Men då jag behövt longera har det tidigare fungerat bra på dem jag gjort det på. Men med en av mina så har jag nu problem när jag ska lära honom. Han drar ut och ger ingen eftergift på linan. I skritt går det bra, men ej i trav. När jag tränar från marken i grimskaft ger han eftergift på lätt tryck, men inte i longering när han är en bit ifrån. Han går kanske 5-8 meter från mig på volten och problemet finns i båda varv. Hur lär jag honom att slappna av och mjukna?

Annons:
Brollan1
2013-12-19 08:12
#1

Sätt upp en rundpaddock av plaststolpar och breda band som begränsar hästens utrymme utåt och därför inte kan dra utåt hela tiden vilket gör att du kan ge efter på longerlinan. Har du snö så kan du bygga rundpaddocken med det eller med höbalar. Fantasin avgör hur. Troligen så har han problem med att trava på böjt spår och därför vill räta ut böjningen genom att göra cirkeln större. Ofta så kan man komma över sånt genom att träna mycket sidvärtesövningar från marken så att dom får lära sig sin balans när dom korsar benen. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Linnea
2013-12-19 13:48
#2

En del använder en fyrkant istället för en volt, då går hästen mer rakt-böjt-rakt osv istället för böjt hela tiden. Kan ju vara bra om den har problem med böjda spår.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Mantissa
2013-12-19 13:56
#3

Ok får prova med det vid tillfälle. Nu är det för halt för att göra nånting.
Men är det då alltså kört med att kunna longera "normalt" utan staket runt?

Linnea
2013-12-19 14:00
#4

Nej det tror jag inte men han kanske lär sig lättare vad du vill om han har väggarna som stöd.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: