Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 3064 ggr
Chestnut
2013-11-30 23:11

Känner inte när det blir korsgalopp

På min stora valack känner jag verkligen inte när det blir korsgalopp - särskilt när det är att han inte byter rent eller det blir korsgalopp precis i fattning från skritt. Så just nu brukar jag hojta på andra i stallet som får stå och kika när vi galopperar och rapportera om det är korsgalopp eller ren höger galopp (vänstern är alltid ren). 

Har ni några knep just för att känna när det blir korsgalopp eller något sätt att från hästryggen ta reda på det? 

Anledningen till att det ibland blir korsgalopp är utrönat med tränare att det beror på min svaghet i höger sidan - jag är inte tydlig nog i fattningen ihop med att han är lite omusklad och har svårare för höger än vänster. Vi jobbar på det massor men vore skönt att kunna veta/se/känna själv när det är korsgalopp.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
BeccaTilda
2013-11-30 23:25
#1

Vad är korsgalopp? :)

[Iyen]
2013-12-01 00:37
#2

Åh… På volt så känner man det. Fast om hästen är galet välbalanserad så vet jag inte. Annars kan du snegla ner på bogbladet :)

JustMySelf
2013-12-01 01:40
#3

#1 När hästen går i höger galopp med frambenen och vänster galopp med bakbenen, eller tvärtom.

BeccaTilda
2013-12-01 10:04
#4

#3 Tack för svar! :)

Chestnut
2013-12-01 10:24
#5

#2 Snegla ner på bogen hjälper inte - det är med bakbenen han går i vänster fast det ska vara höger. Ska testa att jobba lite mera på volt, kanske göra mindre volter så borde han ju inte kunna hålla korsgalopp? ☝️

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2013-12-04 12:09
#6

Mitt problem är tvärt om, jag kan inte se när min häst korsgalopperar i höger varv när jag står på backen. Jag ser om det är rätt i vänster varv, men inte i höger.  Han har blivit så välbalanserad i korsgalopp… :S

Däremot så har jag lärt mig känna det i galoppen uppsuttet. Det känns mer eller mindre som om min rygg ska gå av… Så det är lätt att känna för mig iom min värk ^^ Men det krävdes att jag hade någon som stod på marken och sa att nu är det rätt/fel, så jag kunde börja känna skillnaden!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
pebb
2013-12-06 07:08
#7

Fattar han korsgalopp även på volt eller är det när du fattar på rakt spår?

LinaN
2013-12-06 09:46
#8

Jag upplever det lättare att känna korsgaloppen på volt än på rakt spår. och har lättare att se det också när jag tittar på någon annan utifrån.

Igår hade jag ett genombrott, jag började se när han hade rätt galopp! Ser inte hela tiden, men emellanåt, men har fortfarande hjälp att titta så man har lite backup när man blir osäker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

chade
2013-12-09 11:41
#9

fyfan, jag som har svårt att bara  se om det är höger eller vänster galopp haha :P det  där måste ju vara skitsvårt att  se och känna!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Linnea
2013-12-19 13:59
#10

Det brukar vara lätt att känna, på de flesta hästar känns det som om man sitter i en torktumlare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lindbygarden
2014-01-12 08:58
#11

Hur gör du i själva fattningen ?

Chestnut
2014-01-15 15:28
#12

#11 Mjuk halvhalt och sedan flyttar bak ytterskänkeln något samtidigt som jag mjuknar något i innerhanden och "tänker" fram m innerskänkeln. Är smått pedantisk så blir inte fattningen bra utan segdragen/protester börjar jag alltid om. 🤐

Var dock ett tag sedan vi hade korsgalopp senast faktiskt!

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: