Annons:
Etiketttävling
Läst 2085 ggr
Leosmatte
9/22/13, 2:01 PM

Hur går det till?

Hej! Jag är en nyfiken tjej som undrar lite om hur det går till på en dressyrtävling. Eller bara en miniklubbtävling. Hur många sekunder har man på sig innan man får starta? Vad ska man tänka på? Vad tittar domaren mest på? Har aldrig tävliat i dressyr men hade tänkt att göra det ganska så snart! Tacksam för svar!

Annons:
giffan
11/10/13, 10:32 PM
#1

176 som läst ingen som kan svara?

jag lägger till en följd fråga..

% räknar man det i alla klasser nu? På den tiden jag red och tävlade fick man poäng på varje rörelse och sedan summerade man det. Men hur fungerar det idag?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LinaN
11/11/13, 11:56 AM
#2

Det är väl olika, när domaren ger klartecken och de öppnar så man kna rida in på banan beroende på om ridhuset är så stort att de har en bana innanför spåret eller om ridhusets fyrkantsspår är det man ska rida på.

Sen rider man sitt program.

#2 det räknas procent från clear-round-klasser och uppåt. exakt hur det funkar har jag inte nån aning om.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JustMySelf
11/11/13, 6:54 PM
#3

Tänk på sits och noggranna vägar, se till att kunna programmet bra så du inte behöver fundera på det när du rider. När du släpps in rider du runt lite på banan tills du får startsignal (visselpipa eller en klocka de plingar i). Då rider du upp på medellinjen och startar programmet, tror du har en minut på dig ungefär. Du får poäng på varje delmoment, poängen läggs ihop och så brukar man då poäng för sits/inverkan, hästens form etc. Sedan räknas poängen om till procent, dvs man delar poängen med maxpoängen och sen multiplicerar det med 100.

Upp till toppen
Annons: