Annons:
Etiketttävling
Läst 1895 ggr
Offbeat
2013-08-20 00:31

Står emot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag och Nicke iväg på vår fjärde dressyrtävling på sex år (händer med andra ord inte speciellt ofta.)

Jag är därför inte jätteförvånad över hur han betedde sig men jag blev ändå jättebesviken. Han kändes så underbart fin på framridningen, men sen när det väl var vår tur på banan så stod han emot som aldrig förr. Ingenting funkade och han strävade mest baklänges.

Han var inte trött för så dålig kondis vet jag att han inte har och han är van vid att tävla dock brukar det vara hoppning som gäller.

Så det jag vill ha tips på är hur jag ska kunna ta med mig framåtbjudningen in på tävlingsbanan. Den kommer ju säkert mer och mer med tiden han blir van, men någon kanske ändå har några tips?

Annons:
LinaN
2013-08-20 09:07
#1

vad innebär står emot?

är det helt enkelt att han inte har någon bjudning? eller betyder det att han blev istadig och inte ville göra som du bad honom om?

Rent såhär inledningsvis så känns det som att om han nu gick bra på framridningen så ändrade du något i dig själv, fysiskt eller psykiskt när ni red in på banan. Att du tappade något, och sen "skyller" det på hästen? missförstå mig rätt. Hästen speglar det vi känner och tänker, och tänker man även på ett omedvetet plan att "nu går det säkert som förra gången" och man minns hur det kändes så kommer hästen känna av det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Offbeat
2013-08-20 09:45
#2

Noll framåtbjudning men inte istadig. Gjorde motvilligt det jag bad om. Fick använda ganska grova hjälper för att det skulle hända något alls.

Gick in med bra självförtroende, kanske lite för höga förväntningar, men det var mest för att han gick så bra stunden innan.. Dom hade plaststaket så det lät "läskigt" när gruset skvätte upp eftersom det är ihåligt. Domaren var också lite läskig så han blev spänd och tappade all bjudning, kändes som han inte ens fattade vad vi höll på med.

Mina egna tankar inför nästa gång är att rida två klasser så han får se sig om ordentligt innan lagklassen, samt att inte träna eller rida fram med sporrar utan sätta på mig dom när vi väl ska in på banan.

LinaN
2013-08-20 10:44
#3

#2 en tjej jag tränar NH-med som även tränar dressyr o tävlar hade nämligen nästan samma fenomen i helgen när hon var ute o tränade. Framridingen gick skitbra och kändes fin och sen inne på banan så blev det tveksamheter och inte alls så bra som det var på framridningsbanan.

Men det låter klokt att köra två klasser, just för att komma igång och känna in omgivningen. Plus att du kanske blir ännu mer medveten om vad du gjorde rätt respektive mindre rätt i första klassen.

Risken att träna utan sporrar eller iaf utan att rida med dem på framridningen är ju att de kan få för bra effekt, jag hade nog tränat utan hemma och tatt på den för framridningen så man vet hur pass pigg han är på skänkeln så att han inte är fräsch och pigg, och sen kommer in på banan och det blir ännu piggare + sporre.

Sen skulle väl jag vilja slå ett slag för att ta er ut oftare än ni gjort hitendags, inget ger så mycket rutin och erfarenhet som att göra det flera gånger :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Offbeat
2013-08-20 13:47
#4

Först och främst; tack för ett jättebra svar!

Nicke kan knappt vara fräsch, pigg och ännu piggare så det känner jag inte att jag behöver oroa mig för dock, haha. Han är åt det latare hållet men brukar aldrig stänga av så som han gjorde i Söndags.

Och vi kommer iaf. ta oss iväg på två till dressyrtävlingar eftersom vi är med i klubbens lag, nästa gång blir det LB:2 och LB:3

I söndags red vi endast LB:3 ser fram emot att förbättra mitt resultat mot föregående tävling mest :)

MillaJ
2013-08-24 13:24
#5

Känner igen fenomenet väldigt väl ;)

Rutin rutin rutin är ofta grejen, man behöver träna på att tävla helt enkelt. Ofta så ändrar man sig lite själv i ridningen lagom till att man går in på banan eftersom "nu gäller det" och då undrar hästen vad fasen man sysslar med + att det är lite mer spännande att vara helt själv inne på banan med farliga saker att titta på osv så då glömmer de vad de ska göra ;)
Var väldigt noga med dig själv. Att försöka att inte ändra dig när du går in på banan utan att hålla en jämn linje.

Lindbygarden
2013-09-11 06:32
#6

Tycker du fått bra svar, ser fram emot att få höra hur det går🙂

Annons:
Offbeat
2013-09-11 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi gick från 55.606% till 65,76% (Red samma program som sist LB:3)
Gryymt nöjd med den förbättringen, fick 6 och 7 genom hela programmet. Även om jag vet att mycket hänger på domaren och detta var en betydligt snällare sådan än sist, så väljer att se det som en stor framgång och låter det stärka mitt självförtroende!
Vet även att vi kan mycket bättre dessutom för om Nicke bara slappnar av och börjar bjuda fram lite så kommer bakbenen komma ännu mer och jag kan börja hålla i lite istället för att bara driva, tack för era stöttande svar :)

LinaN
2013-09-12 09:36
#8

Tack för uppdateringen! härligt!

man ska se de små framgångarna och hålla dem kära, då kommer fler! spelar ingen roll om det var en snällare domare, ni fick känna på hur det känns när det går bra och ser bra ut i protokollet! Håll kvar den känslan även nästa gång och även om det är den lite osnällare domaren nästa gång för det kommer göra skillnad i din attityd och din känsla!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Offbeat
2013-09-13 00:15
#9

Idag kom resultatlistorna och vi var faktist bara 5 poäng ifrån placering, det känns sjukt oväntat ;D
Nästa gång är det LA:3 som gäller eftersom det är sista omgången, får se om vi överlever det!

Upp till toppen
Annons: