Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 9404 ggr
LinaN
2013-07-23 11:09

Dressyr med kallblod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dressyr med kallblod, är långtifrån omöjligt! Men det tar kanske mer tid och mer engagemang för en kallblodsryttare att nå samma nivå som en ryttare med ädlare häst som har kroppen mer för sig.

Kallblod är särskilt populära inom akademiskt och barock-dressyren, men ibland poppar det upp kallblod även inom tävlingsdressyren.

Själv siktar jag på att komma iväg på en dressyr- pay and ride i höst (2013) med min häst. Vi är snart tillräckligt duktiga att vi ska klara av ett LC-LB program. Han är ju startad en gång tidigare som 4 åring, men då med vår dåvarande medryttare och det gick väl ok. 

Men nu så känner jag att vi har vågat hoppa bana två gånger tillsammans, så då borde vi väl våga oss ut på en liten dressyrtävling också?! Det är ju mest på skoj för vår del, och en mätstock för hur långt vi kommit i vår gemensamma resa. Vi tränar 1-2 gånger i månaden för dressyrtränare, kommer bli bara en gång i månaden till hösten när min NH-instruktör kommer hem från sin utbildning i USA, så då får jag dela upp ekonomin så jag kan få både ock!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
2013-07-28 08:46
#1

Finns många fin kbltravare bla som fungerar fint i dressyren!

[Aremea]
2013-08-01 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Förvisso inte tävlingsdressyr, men akademisk ridkonst tog min dam från ovillig och sur till stark, arbetsvillig och fantastiskt mjuk att rida!

Hon är bruksnordis född 91. På bilden 19 år gammal.

MillaJ
2013-08-02 11:15
#3

#2 vilken fin! :)

Smex
2013-08-02 14:52
#4

Nej nej du. Helt omöjligt är det inte.

Det finns en tjej i Värmland som tävlar upp till MSV i dressyr på sin Nordis. Hur snygg som helst och gör allt. Blivit placerad och allt i MSV.

Så inget är omöjligt om man vill.

LinaN
2013-08-02 18:54
#5

#4 har sett dem i nån artikel för en annan sida. :) riktigt duktiga :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2013-08-03 16:33
#6

Kallbloden har ju ofta rätt bra kropp för just dressyr, i alla fall kallblodstravarna som jag är fokuserad på fungerar fint till dressyr.

Någon gång i framtiden hade jag velat starta dressyr och inte bara dressyrkörning med mitt kallblod, men om det kommer hända vet jag inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Leviosa
2013-08-12 01:11
#7

Skulle vilja säga att jag tycker att dressyrande kallblod är finare än smidiga hästar med den "sportigare modellen" ;) Har blivit helt kär i kallblod på senaste tiden 😊

Praefatio
2013-08-16 16:22
#8

Den kallblodiga travaren kallas ju "Sveriges akademiska ras" av en anledning! Många kallblod är väldigt bra byggda för dressyr.

Nästa häst blir utan tvekan någon form av kallblod eller kallblodskorsning.

Chestnut
2013-08-17 09:02
#9

Vi har hemma en bruksnordsvensk född -06 som förhoppningen är ska komma ut på dressyrbanorna inom ett par år. Han har redan visat väldigt hög ridbarhet (är utan tvekan en av de absolut roligaste hästarna jag har ridit eftersom han är grymt arbetsvillig) och förhoppningen är att med rätt ryttare att han ska klättra upp till LA iaf. 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

CaptainBunchie
2013-08-17 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har inga dressyrbilder på denna kille tyvärr.

18 år, valack. Mäter 148 i manken, troligtvis irish cob/korsning, imp. irland som ung.

Håller på att "omskola" honom från hopphäst till mer dressyr, vilket för det mesta går bra, förutom att han har lite fel på bromsen ibland. ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

LinaN
2013-08-17 10:55
#11

#10 trevligt det ser ut. fint tecknad är han också!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MiaMaria
2013-08-18 09:41
#12

Det finns många fina "dressyr-kallblod". Jag håller på att omskola ett kallblod som gått på travet hela livet. Han är som många andra full av energi och vår största svårighet är att han ska bära sig istället för att skjuta på, vilket han är avlad för. Han sätter sig klart på tvären mot det som många tränare förespråkar, håll fram och sparka bak kortfattat, så vi söker rätt tränare och väg som passar oss båda. Vi har provat på både akademiskt och western (ffa vallat kossor) och hoppa gör vi en gång i veckan vilket han fullkomligen älskar. Jag har haft honom i 1 år nu och lika länge har han varit från travet. Vårt mål är att han ska va en vettig och ridbar häst 2015, dvs 3 år efter att ha lämnat banan.

Jennieal
2013-08-22 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är en bild på vår fantastiske bruksnordis och hans kompisar. Assar är en klippa på alla sätt och väldigt ambitiös. Duktig i både dressyr och hoppning.

Annons:
Caroline L
2013-08-22 14:25
#14

#13 Gud vilken häftig "stormen-är-påväg" bild! 😃


Lindbygarden
2013-09-11 06:34
#15

Ser gärna lite fler bilder på era hästar!

#13 Fräck bild!

jiithra
2013-09-11 09:30
#16

Ridskolan jag rider på har en nordis som är hur fin som helst i dressyren, en tinker som blir fin med massa jobb och en nordiskorsning som är ganska trevlig. Man märker absolut ingen skillnad på att de är kallblod, förutom att nordisen och tinkern har lite svårare för skänkevikning då de har bredare mellan frambenen och kortare ben än en halvblodshäst

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

LinaN
2013-09-11 20:30
#17

Har fått tag på en dressyrryttare/dressyrdomare som jag ska börja rida för här senare i höst! Hoppas att det ska bli en bättre matching än med den tjejen jag ridit för här i våras. Denna tjejen hon har tränat NH en del med sin tävlingshäst för min instruktör så hon förstår hur jag jobbar så det kommer nog kunna bli toppenbra! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-10-12 11:18
#18

Hur går det med era kallblodingar? Har det hänt ngt nytt?

LinaN
2013-10-12 11:19
#19

Hittat oss en bra tränare, som hjälper oss ungefär vartannan vartredje vecka är det sagt. TRivs super med henne. Jobbar mycket från marken just nu och har precis köpt mig en uppsättning långa tyglar så blir lite sådant jobb framöver för att få in sidvärtes/öppna/sluta samt försöka komma ut och träna galoppfattningar ute så han är mer motiverad. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-10-12 11:23
#20

Härligt LinaN!

Hur mkt arbetar du i veckan på lång tygel?

Annons:
LinaN
2013-10-12 14:56
#21

#20 just nu, inget ^^ Eller ja, det är sanning med modifikation, allt arbete jag gör med långa linan är ju arbete på en tygel så sett. Har du provat det nångång? tömköra med bara en töm? Det är klart spännande! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sandrani
2014-01-08 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En liten bild på mitt kallblod som jag haft i nu 3år och som verkligen kunde noll när jag köpte honom! kolla hur fin han börjar vara 😃

javascript:nicTemp();

Sandrani
2014-01-08 21:42
#23

oj det var meningen att det skulle vara en länk till bloggen om honom, men har inte riktigt förstått mig på den här sidan än haha 🤦‍♂️Jag är ny här. jag försöker igen 

mittkallblod.blogg.se

P4go
2014-01-09 11:56
#24

Jag har redan sedan ung ålder bestämt att jag ska ha ett kallblod och rida dressyr på. Riktigt seriöst. :)
För jag själv tycker det är så sjukt mkt pampigare med ett nordis tex på dressyr än en lite smidigare häst 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Majken!
2014-01-09 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kallblod går fint att rida i dressyr, dock har de långt ifrån samma potential att nå de högsta klasserna på grund av sin kroppsbyggnad. Men att träna upp till MSV klass är inga bekymmer för någon häst, det brukar vara ryttarens kunskap som sätter stopp tidigare än hästarna. 

Hästen på bilden är fem år, kvalad och startad i lopp men inriden av mig några månader innan bilden togs.

LinaN
2014-01-09 12:58
#26

#25 snyggt! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sandrani
2014-01-09 15:34
#27

Kallblod är verkligen snygga som dressyrhästar!! Love! 😍

Annons:
LinaN
2014-01-09 16:14
#28

många kallblod gör sig väl inom den akademiska dressyren också, tror att den långsamma skolningen är den kallblodiga hästen till fördel!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-01-11 12:25
#29

Vilka fina kallblod!

LinaN
2014-01-11 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Min plutt och hans medis på förta dressyrlektionen :) De var jätteduktiga. Medisen måste bara bli lite tuffare när hon ber om saker, men det är samma både med online-träningen och freestyle-ridningen ^^ Men det kommer!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-01-11 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Det gick ju itne bra hela tiden ^^ Men hon lärde sig skillnaden mellan att dra/mothålla i hästen och att ha stöd till hästen :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-01-11 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

O emellanåt så vart det både trevligt o se på och hon började hitta rätt knappar! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-01-11 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

och här är en från min senaste lektion i november tror jag det var. :)

Man ser ju tydligt att han vet vem som sitter på och hur man ber om jobbandet! Mattes härliga dunderklump!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

malinstigenberg
2017-05-04 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Vilket trevligt forum!

 Jag och mitt 12-åriga kallblodstravarsto ska ut på vår andra dressyrtävling nästa söndag. i höstas tävlade vi  en LC:1 med 57 procent, trots utebliven vänstergalopp. Nu är det utomhus och jag tror vi sätter vänstergaloppen då. Vi ska även starta vår första LB vid samma tillfälle. Vi rider på kimblewick till vardags (vi tränar tornerspel och WE), men eftersom det inte är tillåtet i dressyr så testade jag tränsbett igår, och det blir lite som att rodda runt en långtradare i jämförelse……Tror dock det känns värre än vad det ser ut, såg träningen på film och ser bättre ut än hur det kändes.

Annons:
Upp till toppen
Annons: