Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 1372 ggr
LinaN
2013-07-14 19:46

Får inte ihopa det

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på denna bilden, är han i höger galopp eller är det korsgalopp? Har ingen rörlig bild annars hade jag lättare kunnat avgöra det själv.

Just denna galoppen vart nog dagens sämsta så därför jag frågar, håller på att lära in igen att känna skillnad på korsgalopp och rätt galopp eftersom vi haft så mycket strul under förra året med min galopprädsla så var jag ju nöjd bara vi korsgalopperade men nu är det ändring ser ni, nu ska det bli den galopp man ber om! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
jiithra
2013-07-14 20:22
#1

Jag tycker det ser rätt ut

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

MillaJ
2013-07-14 22:54
#2

Han går i höger

LinaN
2013-07-15 10:01
#3

Tack :) 

Då blev det rätt alla gånger, bara att detta inte blev lika bra som de andra fattningarna! Tack så mycket!

Kommer bli skoj o träna för vår instruktör i veckan för sist så var det mer att han fattade galoppen efter ett par meter när han kände för det. nu försöker han göra det direkt när man ber om det och försöker hålla galoppen bättre än tidigare också :D

Kul! kommer kunna börjajobba mer och mer med galoppen nu framöver, även om jag också vill börja jobba mer med det sidvärtes. Harry kan, det är bara jag som krånglar till skänkelvikningar och öppnor/slutor! ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

djurhemmet.n.nu
2013-07-15 23:40
#4

Har du ingen hjälm?

LinaN
2013-07-16 10:34
#5

#4 jo, men jag är vuxen och har övervägt riskerna, det är mitt huvud och jag sitter aldrig upp utan att ha kollat av dagsformen på min häst ordentligt så jag vet om där är några busiga språng i honom osv. 

Däremot så rider jag aldrig ut utan hjälm, men hemma på gården så är det sällan hjälm om jag inte ska hoppa. Men för lite dressyrträning och allmän träning så använder jag sällan hjälmen numera. Träning på annat ställe än hemma så är det också hjälm på.

Och den här diskussionen har jag haft tidigare också, och säger som så, använder du (och nu använder jag "du" som ett generellt alla som läser mitt inlägg-du) hjälm när du longerar, leder din häst till och från hagen, när du borstar och sköter om hästen? För rent allmänt så 75-90% av tiden vi är med vår häst är vi på marken, och de flesta hästrelaterade skador sker just när vi är på marken. ;)

Det är iaf så jag sett skador ske, sällan är det avramlignsskador jag ser, det är stamp, tramp och sparkskador i stallet eller på väg till o från hage som skadorna uppkommer.

Sen en annan aspekt på det här med hjälm som gäller för MIG är att har jag hjälmen på så har jag en falsk känsla av trygghet och utsätter mig själv för mer risker med den på än utan den.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

djurhemmet.n.nu
2013-07-16 21:16
#6

Ok jag blev bara lite förskräckt men nu förstår jag🐴🐴

Annons:
Em--ma
2013-07-19 17:18
#7

Man ser ganska tydligt om dom går i korsgalopp. Sök på google så ser du vad jag menar :)
Det ser väldigt konstigt ut 🤪

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

LinaN
2013-07-19 19:19
#8

#7 jo, det gör ju det. och en annan fånig grej är att jag kan lätt se om en häst går i rätt galopp i vänster varv, men inte lika lätt i höger varv.  och det även på bild *ASG*

men när jag ser hästen från marken på säg 5-6m håll så kan jag lätt avgöra om det är rätt eller fel, men uppsuttet är det svårare just för att man vande sig vid korsgaloppen innan man började kräva och framförallt våga mer själv igen efter ridolyckan!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: