Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 1992 ggr
VilmaKristina
7/10/13, 10:13 PM

Krav i lokal?

Är det krav på vitt schabrak i lokala dressyr tävlingar?

Och går det att rida utan kavaj utan bara med skjorta och krage?

Tävlar storhäst förresten. Skämtar

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
eefoto
7/11/13, 11:26 PM
#1

"Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, Ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage. Vit slips eller vit plastrong får användas.

”HK” Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja.

Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj. Fr.o.m. Msv A är ridfrack tillåten."

Alltså om jag förstår detta rätt så nej du får inte rida i skjorta.

"Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild) med stigläder,stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg,läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock. Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet. Förgjord,sadelgjjordstunnel och säkerhetshandtag är tillåtet."

Inget antyder att man måste ha vit färg på vojlock (schabrak)

TR för dressyr hittar du HÄR.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

LinaN
7/12/13, 11:42 AM
#2

Vitt schabrak/voljock är tradition snarare än regel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

VilmaKristina
7/12/13, 12:07 PM
#3

#2

Men påverkar det poäng eller så?

Jag har inget så jag får ju låna, men på hästen jag rider vet jag inte riktigt om det ser så bra ut..

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Lindbygarden
7/12/13, 12:45 PM
#4

Det ska inte påverka poäng ev om det skulle kunna påverka helhetsintrycket men en bra ritt är en bra ritt🙂

LinaN
7/12/13, 1:29 PM
#5

sålänge ditt schabrak/volock som du använder är ren, hel och snygg och passar hästen/sadeln så ska det inte vara några problem.

tex en dressyvojlock på en hoppsadel eller tvärt om skulle se väldigt fult och opassande ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: