Annons:
Etikettallmänt
Läst 3784 ggr
evelinnakerman
7/6/13, 11:57 AM

Jag hatar hästmänniskor

http://enewe.blogg.se/2013/july/jag-hatar-hastmanniskor.html

Vi hästmänniskor är ett släkte för sig, vissa värre än andra. Under mina år som framgångsrik ryttare har jag stött på glada, trevliga och peppande hästmänniskor. Men jag har nog stött på 

mer avundsjuka, rent utav elaka och såna där som alltid tror sig veta mycket bättre än en själv.  nån som har känt likadant? Hur hanterar ni detta?

/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |

Annons:
Caroline L
7/6/13, 5:27 PM
#1

Jag känner så igen mig i det du skriver. Jag klarar inte av att vara i närheten av sådana människor, korta och tillfälliga stunder visst, men jag skulle aldrig kunna stå i ett stall med dom. Därför är jag så mån om folket i stallet, jag vill ha trevliga stallkompisar inte ständigt negativa människor som ska ha en åsikt om precis allt man gör och sedan förklara hur man ska göra på rätta sättet och som inte tål om man säger emot dom - dom har ju precis alltid rätt om allting…

Har träffat på sådana människor och jag flyttade stall tillslut. Har inget direkt sätt att hantera det, tyvärr.


[Kajsaa_00]
7/8/13, 9:07 AM
#2

Ja, träffat på dom flesta - Kaxiga, avundsjuka, snobbiga osv.. Många mammor som brukar stå på framridningen (i dressyren) och noga granska alla andras ponny för att se om dom är bra. Själv har dom köpt en ponny för 550 000 och sen kan inte ungen kan kontrolera  = dåliga procent.. Sen skyller dom på hästen.. 😐

LinaN
7/8/13, 7:50 PM
#3

Lägg sedan till att man sysslar med icketraditonell hästhållning. jag var först med att ta träckprov i mitt stall, jag var först med SMHN, jag är den som sysslar med horemanship och alla andras hästar kommer till mig medan de springer iväg från sina ägare (inte alla men några)

man har ett kallblod, som man rider i nästan alla grenar som man vågar, och man får myyyyycket skit, inte direkt i ansiktet men bakom ryggen hujeadamej.

Jag har sagt det att i framtiden när jag har eget stall igen, så kommer jag bara ta in folk som sysslar med horsemanship, för jag är så trött på folk som är insnöade på sitt och tycker våld är den bästa lösningen för så har man alltid gjort….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Kajsaa_00]
7/9/13, 10:08 AM
#4

#3: Usch då 😕

[Moa-]
7/9/13, 2:28 PM
#5

LinaN; och du är inte insnöad på ditt sätt och ditt synsätt? ;)

LinaN
7/9/13, 4:07 PM
#6

#5 nej, jag rider dressyr, hoppar och tränar som vilken annan mupp som helst i stallet. däremot så pryglar jag inte upp min häst eller struntar i hur han mår och känner sig inför en uppgift. Jag tränar MED min häst, jag tränar inte min häst. 

Det är synsättet på hästen som levande kännande varelse som är den stora skillnaden, och det spelar egentligen ingen roll om jag rider dressyr på kandar eller repgrimma, eller rider i skogen på sidepull eller tränsbett.

Tyvärr är hästen för många bara ett redskap, något dumt och opålitligt djur som ska ha stryk för att förstå, eller som inte förstår bättre för de är ju bara ett bytesdjur så man kan ju inte förvänta sig annat av dem….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
djurhemmet.n.nu
7/15/13, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag vet hur det känns. Jag förädlade mig i en tinker häst som nästan ingen tycker om. Alla tycker att han är seg och klumpig. Men det är inte sant! Jag älskar honom för den han är. Jag har fått ta imot jättemycket skit. Alla kan gå runt och snacka skit om honom! Men det ända man behöver göra för att få honom pigg och glad är att tycka om honom. För hästarna känner ju det❤❤❤ Seg?

LinaN
7/16/13, 10:18 AM
#8

#7 fördomarna är verkligen kvar bland kallblodsraserna, det har blivit bättre bland travarna de senaste 20 åren. Visst det är fortfarande en del skitsnack om travare men minns förra året när min medis skulle tävla på en grannklubb, jag gick på framridningen och tittade och hörde vad folk sa. "menherregud ska DEN DÄR hoppa?!" "Han kommer ju slå ihjäl både sig själv och tösen…" "kallblod kan inte hoppa…" "aja, men nu blir det iaf lätt att få en placering." osv.

På läktaren sen när de tog sig runt felfritt med godkänd tid på 70cm så vart det ett antal runt mig som jag hörde säga "oj, han kunde visst hoppa ändå." varpå en liten stund senare "ja, fast 70cm klarar de flesta hästar…."

så man kan inte ge kallbloden credit. Sen vet ju jag att Harry är hoppad  90cm hemma utan problem, vid 1m så börjar det bli svårt för honom för han är så lite hoppad, men när han vart 3½-4 år så löshoppade jag honom 1.20 och han bara seglade över.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

evelinnakerman
7/16/13, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

inte bara kallblod och travare, jag hade en stor shettis (liten b-ponny) som jag tävlade hoppning med, alla barn omkring mig med fina dyra b-ponnyer skrattade åt mig och snackade skit bakom min rygg, tilla dom såg hur jag och min shettis sopade banorna med dom och vann varenda start.

/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |

CorneliaAndersson
7/16/13, 7:49 PM
#10

I vårt stall är de flesta ''yngre'', väldigt kaxiga och ska alltid ha det bästa ;)
Även en del som är lite äldre, men det märks ju ändån på långa vägar att de är mognare i sättet.
(Jag ingår nog i de lite mer mognare)..

Så, jag känner igen mig ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

LinaN
7/16/13, 8:06 PM
#11

#9 vicken pärla till ponny! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

djurhemmet.n.nu
7/16/13, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja jag kommer ihåg på en tävling på ridskolan (stor tävling) med en massa jätte duktiga ryttare. Alla hade snygga halvblod eller smäckra ponnyer. Förutom en tjej! Hon red en shettis och de kom 4! Och det var med stora hästar( det var en speciell tävling utan klasser) Forever kallblod!!! Vet ej varför jag la upp en bild när Ior tramsar men aja🐴🐴

Zaphix
7/19/13, 9:36 PM
#13

Tycker dom flesta är trevliga och vettiga faktiskt, finns såklart undantag med det finns det i resten av samhället också.

Såklart pratar folk lite skit, men det gör å andra sidan dom allra flesta människor på ett eller annat sätt. Så att folk också pratar bakom ryggen på mig är helt okej, mem jag vill inte veta vad de pratar om helst. :)

Man får ju välja vilka människor man vill lägga ned energi på också, det är ju trots allt mitt ansvar att ta hand om mig själv. Kan inte förändra andra, så då får jag förändra mig själv istället till att vara en sån som inte låter andra människor påverka mig så mycket.

Tycker det finns fantastiskt fina hästmänniskor. Inom körsporten har jag bara märkt av en positiv attityd och man känner sig alltid välkommen. Folk önskar en lycka till när man ska in på banan ochj det är en trevlig stämning överlag.

Har en kallblodstravare och visst har man fått höra lite roliga uttalanden om honom, men för det allra mesta är det positiva kommentarer. Man får ta åt sig av det positiva.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Brollan1
7/19/13, 9:56 PM
#14

Det är intressant att se hur folk kan prata skit bakom ryggen på andra som inte är på detta forum, gör det er bättre än dom som ni tycker smyger bakom eran rygg i stallet i stället för att ta tag i era lokala problem? Varför tar hästar fram det sämsta hos en del mäniskor när dom tar fram det bästa hos andra mäniskor? Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
7/19/13, 11:47 PM
#15

#14: Tror det beror på hur man är som människa. Hästar visar rätt bra på hur folk är egentligen tycker jag.

Hur folk hanterar sina hästar visar också på hur de hanterar andra människor. Har de en taskig inställning till sin häst har de ofta en taskig inställning annars också.

Jag rannsakar mig själv och mitt sätt att bemöta både hästar och människor på ofta och ser att ändrar jag inställning till hästen hänger resten av mig själv också med.

Tror folk i allmänhet, inklusive mig själv såklart, saknar en hel del självinsikt. Man tror att man bemöter andra på ett bra sätt, men i verkligheten så gör man inte det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
7/20/13, 12:06 AM
#16

Om folk smyger mig bak ryggen eller inte skiter jag stort sett i, visst jag noterar det, att folk tystnar när jag kommer in i stallet, att folk skrattar eller fnissar när jag går. Men jag är van vid det, det rör mig inte i ryggen som det gjort förr då jag verkligen tog illa av det. Nu är det mer skit sak samma, bara trist att de inte kan ta det med mig. 

Och JAG har bemött folk i stallen efter att det tex börjat gå ut över min medryttare eller min häst och försökt lösa det, men då är det ju givetvis inga problem och inget som någon stör sig på… 

Det enda som jag stör mig på är när folks åsikter om MIG som person går ut över min häst. DET är dålig stil. Och det har hänt mer än en gång att folk i mitt stall struntat i att ta in min häst trots vi har en regel som säger "ingen häst lämnas ensam ute på kvällen" för att folk har åsikter om mig eller saker jag sagt och gjort.

Det spelar ingen roll hur illa jag tycker om någon annan person, jag skulle inte låta deras djur lida eller fara illa eller "glömmas ute" över natten utan mat i en lerig hage bara för att den personen är en fullkomlig skitstövel mot mig, på grunder som personen inte kan redogöra för när man tar upp det.

Jag håller för övrigt med Zaphix, att beroende på hur folk hanterar sina hästar/barn/hundar när de är i stallet visar på även hur de hanterar människor i sin omgivning, och många gånger så de som är de som är otrevliga, snackar skit och beter sig är oftast de som också slår sina hästar, och skriker åt dem… Och detta är inte enbart baserat på ett stall, detta är baserat på samtliga av de stall som jag stått som inackorderad på, och även det stall som jag hade inackorderingar i. och beteendena kvarstår oavsett om det är litet stall, stort stall, tävlingsfolk, hobbyfolk, ponny-storhäst osv osv….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
7/21/13, 10:05 PM
#17

Jag har träffat alla de olika sorter folk i stallet precis som till vardags.

Ridsporten har tyvärr i mina ögon blivit mer och mer av en materialsport, jag gillar också snygga grejor tyvärr, och det är inte bra i något avseende.

Det bloggas massor och många unga människor förstår inte riktigt att de blottar sig för hela världen att se. 

Avundsjukan finns tyvärr precis överallt.

Det finns folk som är rädda som är dumma mot djur men inte mot folk, de som är vidriga mot människor men mkt kärleksfulla mot djur så jag tror inte alltid det är så enkelt så man utifrån det ena kan utröna hur de är mot de andra.

evelinnakerman
9/27/13, 6:01 PM
#18

intressant att läsa era tankar och erfarenheter.:)

/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |

Upp till toppen
Annons: