Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 4650 ggr
Jamie+Engla
6/10/13, 11:34 PM

Jag kan inte galoppera!

Efter 5 år utan ridning (sluta 07 och börja vårterminen 13) tog jag upp ridningen igen. Man minns inget när man sluta rida vid 9 års ålder och vill börja igen nu som 15. Så när jag skulle fatta galopp, kunde jag inget annat än att "stå" upp i sadeln, ungefär som i galoppsporten. Detta gilla ju inte min ridlärare :/ så nu efter 4 veckor utan ridskola (tävlat med hundar) så ska jag fixa detta! Under tiden har jag haft en "medryttarhäst" som är helt min egen. Som jag börjat galoppera på, galoppera HELA tiden stående. Men igår vet jag inte vad som hände, men jag "klistrades" fast i sadeln då jag även sitter ner i trav, detta resulterade i att jag satt ner i galoppen, som klistrad! Vad jag sett så "sitter" man olika i galoppen beroende på vad man gör. Kollar man på galopp står dem, hopp så sittstår dem (hjälp) och i dressyr sitter dem.. Vad ska jag göra för att förstå hoppsitsen (hjälp) så att ridläraren inte blir sur? Eller kan jag sitta ner som i dressyr kanske? Hur tror ni att hon kommer reagera? Det var ändå 4 lektoner sedan jag var där? Går i gruppen som är ett steg bättre än nybörjare, då jag o syrran MÅSTE gå i samma då vi har långt till ridskolan. Annars ska jag gå i en eller två grupper högre. Jag är superintresserad av dressyr! Hopp är blä haha

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
LinaN
6/11/13, 11:12 AM
#1

Well. Galoppen är sittande i dressyren. Rumpan ska alltid vara i kontakt med sadeln. 

I hoppning så står man i lätt sits I upphoppet, över hindret och i landningen, sen sitter man ner igen fram tills nästa hinder.

kapplöpningsgaloppen är det stående i extremt korta stigläder.

Om du står upp så låser du din kropp, för att kunna sitta i galoppen så måste man kunna sitta traven först. Eftersom en arbetstrav (dvs sittande trav) är grunden för en vanlig galoppfattning så som man får lära sig på ridskolan.

galoppskänkeln ger du genom att föra fram innerskänkeln, dvs den som är närmast mitten av ridhuset, och bak ytter den som är ut mot väggen. I ett 1-2-3 steg där man tänker skänkel fram-skänkel bak och skänkla och förhoppningsvis har du en galoppfattning där. Sen gäller det att sitta på sin balanspunkt som är mitt mellan sittbenen och rumphålet mer eller mindre för då får man rätt form på sin korsrygg och svankar inte. Svankar man får man ont i ryggen.

Och om din ridlärare bara blir sur och inte hjälper dig när du står i galoppen så är det ju väldigt trist, ridlärarens jobb är ju ändå att lära dig att göra rätt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jamie+Engla
6/11/13, 9:44 PM
#2

För att börja om har jag bara lärt mig att sitta i lätt sits i trav på ridskolan. Min syster stoppar mig pga att hon inte lär sig lika fort, även om hon tror det. (Besatt av att vara bäst) Detta tycker jag är tråkigt och irriterande,då ridlärarens chef kommit in flera gånger när vi ridit och sagt att jag ska gå upp en grupp. (Eller två) De andra i gruppen kan knappt hålla i sina tyglar, de låter hästarna gå vart de vill och även upp i r***n på de framför. Alla hästar vill inte ha en nosande/nafsande häst som fastklistrad svans? Ibland kommer de så nära att de når mig! Tur att man har mer frihet på en egen häst! Även hon som äger hästen fråga hur lämge jag gått på ridskola. Jag var tydligen lika duktig som hennes döttrar som ridit hela livet och är RIKTIGT duktiga. Nu red jag ut igen, nu är det superlätt att sitta ner! #1 Vi har varken ridhus eller ridbana, jag rider ut i skogen för att lära mig ;) Galoppfattningen kan jag det var bara det att jag inte kunde sitta ner innan, så jag stod ato som en jockey??

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

LinaN
6/12/13, 12:18 AM
#3

Har du inget ridhus så väljer du om höger sida av vägen/stigen är utåt eller inåt. ;) Inte värre än så.

Kan inte dina föräldrar lämna er samtidigt och sen hämta er samtidigt? skicka med er lite fika ut och så kan ni sitta och titta på varandras samt lektionerna mellan era lektioner? Så gjorde man ju när jag var "liten" om man inte cyklade de 1,3 milen till stallet  (ENKEL väg) och blev hämtad med bilen med cykelhållaren på vägen hem om man hade tur.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jamie+Engla
6/12/13, 9:43 AM
#4

Tyvärr går ej de, den grupp jag isf ska gå i är på tisdagar och syrrans på lördagar :/ Ca 5,3 mil till ridskolan.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

LinaN
6/12/13, 11:52 AM
#5

#4 Allvarligt 5,3 mil, då rider ni ju inte ens i sjöbo kommun längre? hittar ju 3 ridskolor inom 6km från sjöbo centrum…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jamie+Engla
6/12/13, 9:34 PM
#6

Nä vi rider där både mamma och mormor ridit som små. (Den som var chef där när mamma var liten är fortfarande chef! Haha) Det kanske är mer än 5,3?? MCR Jägersro

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Caroline L
6/13/13, 6:29 AM
#7

Mitt tips är att hitta "gunget" och liksom gunga med i hästens takt. Då sitter man som bekvämast. Lite smått bakåtlutad och vara avslappnad och som LinaN skriver inte svanka.


LinaN
6/13/13, 12:00 PM
#8

#6 förstår inte varför ni ska rida så långt iväg när det hindrar din utveckling? Hade det inte vart bättre att rida närmare sjöbo så ni kan ta er dit själva utan påverkan från era föräldrar.

Det är ju dyrt med bensinen också tur och retur en gång i veckan till jägersro tänker jag, ibland är man bara dumsnål ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jamie+Engla
6/13/13, 12:57 PM
#9

Tidsmässigt är det samma sträcka :) Mormor och morfar bor 4 minuter från Jägersro Med bil så vi är där varje lördag :) vi bor 1,5 mil utanför SJÖBO, så de är en bit även till skolan. Vi behöver inte oroa oss över bränsle (diesel) så vi kör hellre lite längre om vi kommer till en bra skola.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

LinaN
6/13/13, 2:11 PM
#10

Borde det inte gå bussar då? Så att DU kan få den utbildningen som du behöver, att sitta o skumpa runt i nivån strax efter att bli omkringledd av folk hade ju drivit mig till vansinne.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jamie+Engla
6/13/13, 4:13 PM
#11

Ja, det gör mig galen!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Kajsaa_00]
6/19/13, 2:41 PM
#12

Galoppsporten: Man står upp med väldigt korta läder (!!) Det är superkul att rida galopp, love it! 😃

Jamie+Engla
6/19/13, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Vet mycket väl hur de ser ut och hur det känns att rida! Min gudmor har en egen bana och några galoppörer som inte tävlas längre :) Även sett Sekretariat och Ruffian filmerna.. Ruffian är att rekomendera till okänsliga !! (Ruffian på bild)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Jamie+Engla
6/19/13, 9:39 PM
#14

Vi hade våran sista ridning nu i lördags, så jag prata med ridläraren om att jag inte kan komma så ofta pga alla tävlingar jag åker på. Så hon ville att jag och kanske syrran skulle byta till tisdagar/onsdagar istället, men hon var tvungen att kolla med "chefen" först. Btw, så galoppera vi.. Det blev inget bra :/ Jag fick inte lov att sitta så i galoppen! Och så man rider när man ska hoppa kan inte jag, så jag sket i vad hon sa och fortsatte. Mamma tyckte jag gjorde rätt :D

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

LinaN
6/19/13, 9:48 PM
#15

#14 antingen står du upp eller så sitter du ner. så enkelt är det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
6/29/13, 11:36 PM
#16

Hur vill din ridlärare att du ska sitta/stå då?

Sen vill jag bara allmänt påminna om att man inte får lägga upp andras bilder utan tillstånd så de bilder ni delar här är antingen era egna, bilder med tillstånd eller länk.🙂

Upp till toppen
Annons: