Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 2183 ggr
LinaN
5/24/13, 2:19 PM

Uppsittning i slow motion

Vad tycker ni? är uppsittning från marken ett alternativ dagligen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
5/24/13, 2:24 PM
#1

jag brukar hålla handen närmast huvudet i manen och inte i sadeln. varierar dessutom sida.

men visst blir det väl lite bättre med pall men inte helt 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CorneliaAndersson
5/24/13, 2:26 PM
#2

Gillar faktiskt inte alls att hoppa upp direkt från marken, speciellt inte heller om man bara gör det från ena sidan ;/
Där jag rider tar jag mig alltid upp på hästen med hjälp av en pall,, + att någon ibland håller i sadeln på andra sidan, för att ''jämna ut'' när jag sitter upp (när man alltså trampar i stigbygeln, så inte sadeln ska åka åt det hållet) förlåt för rörig text, men hoppas ni förstår :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

LinaN
5/24/13, 2:32 PM
#3

#1 beror ju helt och hållet på hur hög pall man har och sen är det en enorm skillnad på att dra sig upp oavsett vart man håller, i hästen eller sadeln, eller om man stiger in i stigbygeln och sedan kliver över med andra benet.

Jag sitter upp från pall, men har på sistonne börjat sitta upp från den 180 cm höga sargen istället. ^^ Sitter på kanten, ber Harry komma till mig och ställa sig längsmed sargen och sen glider jag ner och sätter mig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
5/24/13, 2:42 PM
#4

beror även på hur hög häst man har, jag har ju bara en ponny och är rätt smidig på att ta mig upp. Tror inte det är så farligt i vårt fall faktiskt, varken bra eller rent dåligt 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
5/27/13, 3:13 PM
#5

Nej det tycker jag inte att det är. Ska man sitta upp från marken varje dag så får man ta och sitta upp lika ofta från vart håll. Det blir en stor snedbelastning annars även om man är snabb. Jag använder pall men eftersom min ponny är så pass liten så behöver jag inte använda stigbygeln alls när jag står på pallen.

Man kan ju också sitta upp "jockey-style", skutta upp från marken utan att använda stigbygeln. Krävs lite träning!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
5/27/13, 5:40 PM
#6

#5 ja, så kommer jag aldrig kunna sitta upp sålänge hästen inte är av C-ponnymått eller mindre ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Mantissa
6/1/13, 3:16 PM
#7

Jag sitter oftast upp från en sten eller något. Vet med mig att jag inte är så smidig, men jag vill inte träna det på hästen.
Tycker inte ryttaren i inlägget hade så stor åverkan på hästen. Man såg att den behövde inte parera för att behålla balansen. bakvalvet gled åt sidan ja, men inte så farligt. Det är värre när hela sadeln glider så man måste "trampa till" den efteråt. Men visst är det bäst att variera sida.
Jag läste någonstans att en skicklig ryttare behöver ingen sadelgjord när hen sitter upp fast den använder stigbygeln. Så snabbt ska vikten flyttas över mitten på hästen. Och klarar man det spelar det ingen roll om man tar samma sida varje gång för man belastar inte hästen snett. Jag är långt ifrån där själv så jag använder hjälpmedel då det finns

Kanske man skulle bygga sig en cowboystock och lägga en sadel på för att träna uppsittningsmomentet? Numera rider jag så sällan så det känns inte riktigt värt det.

Lindbygarden
6/5/13, 12:28 AM
#8

Använder pall.

Emmma
7/18/13, 12:46 AM
#9

Jag brukar använda en pall eller liknande, helst så jag bara kan lägga över benet för att skona ryggen så mycket som möjligt.
Sen blir det ju ibland att man lär kliva upp från marken tyvärr..

Em--ma
7/19/13, 5:16 PM
#10

Jag sitter alltid upp med pall på min ponny. Sadeln är en ''glid'' sadel och glider som tusan om jag sitter upp utan, så då måste jag verkligen trampa ner den åt andra hållet. Sitter bara upp ute om hon bajsat eller nått utan pall. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Upp till toppen
Annons: