Annons:
Etikettträning
Läst 2197 ggr
LinaN
2013-05-11 11:19

Galoppfunderingar

Jag har börjat jobba med galoppen igen. Som några vet så har jag vart rädd för att galoppera sen jag flög av kring nyåret 2011/2012 och hela 2012 gick åt att börja våga trava och framförallt galoppera igen.

Nu i måndags på min dressyrlektion fick jag massor med beröm för att jag vågade galoppera och inte blev rädd och osäker när Harry opponerade sig mot arbetet.

Men däremot så det som jag tycker är svårt nu är att få en bra galopp inne i ridhuset, den blir väldigt rusig, det springs in i galoppen eller så blir det korsgalopp. Jag har testat att rida lätt in i galoppen, arbetstrav, från skritt osv. På långsidorna, ur hörnen på kortsidorna, på volten osv men det känns inte bra.

Så jag funderar på om man ska börja våga sig på att galoppera ute på raka sträckor där man kan låta Harry älga på, till en början med att man bara ber om galoppfattningen och får den och sen låter honom galoppera utan hörn som begränsar honom och tvingar honom att balansera sig, för det känns som om det är där det fallerar i ridhuset nu, att i varje hörn så blir det obalanserat som om musklerna inte räcker till.

Vad tror ni om det? är jag något på spåret? att låta honom galoppera på raka långa sträckor gör ju att rätt muskler får jobba så kanske det blir lättare för honom att hitta galoppen på vår ridbana 20x40m?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[Moa-]
2013-05-11 11:26
#1

Har du tillgång till en ovalbana eller en travbana som tillåter att man rider på den kan ju denna vara en idé? Detta ger en viss arbetsmöjlighet och inte bara att springa fort rakt fram… Att låta hästen rusa stärker enligt mig inte galoppen som sådan, utan då är det hästens styrka och balans som egentligen skall arbetas. Däremot kanske detta kan ge dig en trygghet i att våga slappna av fullt ut och kunna arbeta och ge det stöd han fordrar för att gå i ett lämpligt tempo?

Hur går det för honom i galoppen om du longerar eller löslongerar?

LinaN
2013-05-11 11:37
#2

Ingen ovalbana eller travbana där vi bor nu. Förrförra stallet hade vi en på lagom skritt-uppvärmningsavstånd. Utan nu har vi mer eller mindre raka grusvägar eller längsmed traktorvägarna mellan åkrarna att tillgå.

Rusa är ju inte tanken utan det är mer att han får galoppera i valfritt tempo de första 200 meterna och sen får man plocka upp honom och kräva litet mera därefter.

Som igår när vi travade på sträckan som jag tänker mig så blev han oren i traven för han VILLE galoppera. Vilket i sig vart väldigt roligt att han ville, men jag kände mig inte mogen att börja galoppera ute just då. när jag åkte av så skrämde det mig rejält som sagt utan jag måste ta galoppen ute när jag känner att jag verkligen vågar.

Men tanken är galopp på de sträckorna sen framöver här och målet är ju en trevlig, rytmisk och samlad galopp. inte kapplöpingsstuket ^^

vi har tillgång till klätterbackar men änsålänge är det för blött där och vi vill inte förstöra våra sommarridvägar med att trampa upp nu när det är blött i markerna i skogen fortfarande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Caroline L
2013-05-11 11:42
#3

En tanke jag har är att jobba med galoppfattningarna. Om han börjar rusa iväg så saktar man av och sedan försöker igen. Om han sedan får ett lungt tempo så håller man galoppen, inte annars. Det tipset fick jag från en tränare för ett par år sedan. Värt att testa kanske? :)


[Moa-]
2013-05-11 11:42
#4

Så länge du tror att du kan slappna av så är det säkert en bra idé! Däremot som sagt rusa (vilket valfritt tempo låter lite som?) är ej att rekommendera.

Är du däremot osäker och otrygg, skulle jag låta någon annan göra detta de första gångerna, en häst som inte fått springa ute på länge lär tycka att detta är mycket roligt, då måste ryttaren vara orädd och beredd på detta. Lagom mjukt underlag är dock att rekommendera, vissa grusvägar är väldigt stumma, jag vet ej hur era ser ut…

LinaN
2013-05-11 17:12
#5

#3 jo, de jobbar vi ju med, både från skritt och trav. Men sen kommer det ett hörn och så genas det, finns inte tillräckligt emd styrka för att hålla sig på fyrkantsspåret varken i hästen eller min kropp.

#4 osäker och otrygg är jag inte, inte när jag själv känner att JAG VILL. Skulle det uppstå en situation då jag finner obehag så kommer jag inte puscha igenom det där. Medryttaren har ridit ut och galopperat lite, men jag vill ju gärna kunna rida och träna min häst själv också. Inte bara låta andra galoppera honom.

Jag vet också att omvänd psykologi fungerar alldeles så ypperligt på den här pojken. När han vart yngre och nyinriden så testade han ofta och ett tag bråkade jag med honom, men så läste jag om omvänd psykologi och istället för att dra o slita i honom och betsla upp, betslade jag ner och valde att ge galoppskänkeln på ställen där vi hade god sikt i minst 200m åt gången, och sen när han väl galopperade så låg han på, sprang allt han kunde men när jag inte bråkade emot honom så tröttna han och försökte sakta av, då manade jag på honom och saktade av först när JAG ansåg att vi skulle stanna. Krävdes detta 2-3 gånger sen insåg han att det är lika bra att lyssna på matte för hon överlistar annars ^^ Så den taktiken hade jag tänkt använda mig av om den behövs.

rytm och tempo är det jag strävar efter i första hand förutom galoppfattningen eftersom rytm och tempo är svårt att hitta inne då jag inte kan hålla ihopa honom tillräckligt och han inte orkar heller. Vi är lite slappa bägge två. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-05-11 21:52
#6

Jag skulle inte rekomendera att låta han rusa iväg utomhus eftersom hästen inte är stadig i galoppen och du är inte säker på din häst rent psykiskt om du nu inte har en lång rak backe någonstans där du bara kan låta han få bränna av sitt bästa krut.

Korsgalopp kommer oftast av att hästen inte får fritt utrymme att fatta galoppen alt att ryttaren överraskar den eller ber den fatta galopp på fel bakben,  om den nu inte har några fysiska problem. Det som är bra med detta är att hästen är så villig att fatta galopp att den gör det trots att DEN VET att det kommer att bli korsgalopp.

Om jag var du så skulle jag göra som så, fatta galopp ut ur hörnen genom att samla upp han på kortsidan, ställa han överdrivet korrekt och fatta galopp ut ur hörnet med samtidig eftergift på ALLT förhållande och ge han utrymme att fatta galoppen så bra han kan göra det utan att störa, han har fullt upp med att fatta galoppen och klarar inte av att lyssna på dig just då. Mitt på långsidan så fångar du upp han och ta ner i trav igen och repetera nästa långsida. Du kan ochså i början låta han få trava igenom ena långsidan på lösa tyglar och bara fatta en galopp per varv. Ta det varv som fungerar bäst för er först och gör det varvet bra så ni bygger på något positivt och lämna det svåra varvet till senare. Detta förutsätter förståss att hästen förstår och går undan för skänkel så du kan ställa den.

Om han inte vill gå ner i trav på långsidan så galopperar du ner han på en volt som är lika stor som ridhusets bredd. När han så småningom vill trava så stanna av han och låt han vila i någon minut och börja om igen. Inte mer än 30min av detta i början.

Rid rättvist med både tyglar och skänkel och ge han utrymme att vara en lydig pojke när han försöker vara det så kommer han att älska dig efteråt.

När ni klarar av detta så provar ni ta problemvarvet och var beredd på motgångar här. När detta fungerar så är ni mogna att galoppera utomhus var som helst.

Anledningen till denna strategi är att det är säkrare på en mindre yta där du får och kan manövrera i alla riktningar samt att miljön har inga överraskningar som stressar och tar bort fokus från det som ni skall göra.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
LinaN
2013-05-12 09:53
#7

#6 det är precis det jag hållt på med senaste månaden. Och det blir inte bättre som det är nu. Det är därför jag funderar på att ge mig ut och galoppera. Dels för att jag är trött på att vara ridhusråtta och dels för att vädret tillåter ridning utomhus och jag VILL rida min häst i alla gångarter ute. Dessa 3 månader då han stått pga hovbölden har gjort att man VILL saker för att man inte har kunnat göra dem eller fått göra dem. Det man inte kan eller får är en oerhörd sporre att få saker och ting gjorda när man väl får göra dem igen.

När det kommer till att arbeta från marken så väljer han ogärna galoppen utan nöjer sig med att trava om jag inte verkligen jagar på honom. Oavsett om han är helt lös i ridhuset eller om jag har honom på långa linan. Släpper jag däremot honom med en annan häst i ridhuset så galopperar han, så tror det hänger ihopa med att JAG inte kan hålla samma tempo som honom på marken.

Har pratat med några personer i min indirekta närhet, en dressyrdomare och en dressyrinstruktör om min plan och de sa att jag är rätt ute, sålänge som jag inte puschar så långt att jag blir rädd igen och att jag samlar upp honom så snart han börjar visa att han är intresserad av att lyssna och inte bara springa så ska vi nog få ordning på galoppen även inne då man får mycket gratis av att rida ute.

Jag känner att jag måste göra något nytt och det ganska så omgående INNAN min häst tröttnar på mig och vi får nya och andra problem på andra områden i ridningen, just nu är det orken i galoppen som sagt. Det blir korsgalopp och det blir sura miner i ridhuset, korsgalopperat har han aldrig gjort mig veterligen utomhus.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Moa-]
2013-05-12 09:57
#8

LinaN; men han är frisk i övrigt och klarar att bära sig i andra gångarter? Tror inte att jag hör om en häst som ogillar att ta galopp även utan ryttare… Galopperar han i hagen? Eller är det en vanesak/fysiska begränsningar?

Har din medryttare ridit och galopperat ute så skall det nog inte vara några problem, utan kör på du! Välj dock en dag du känner dig trygg och i balans. =)

Peppe
2013-05-12 10:42
#9

Jag fattar det som att det är i själva fattningen rusningen börjar? Slängtravar han in i galoppen eller tar han galoppen fint och balanserat men rusar iväg sedan? Galoppfattningar är väldigt stärkande, träna även fattningar från marken om han har svårt för det.

Har du provat att bara galoppera längs fyrkantspåret i lätt sits med omslutna ben men utan att ta i munnen? Orkar han hålla galoppen hela varvet runt?

Har du provat att minska galoppen på långsidorna och sedan öka genom hörnen och kortsidan, för att sedan minska nästa långsida, och tvärt om? (kan förstärkas genom avbrott vid behov)

Har själv en häst som har svårt med balansen och att hålla ihop sig själv i galoppen. Brukar göra på så vis att jag fattar galopp från skritt eller samlad trav, sedan galopperar jag runt fyrkantspåret i lätt sits och omväxlande lägger kraftiga minskningar och kraftiga ökningar (utan att han får bli lång). För att hitta bjudningen först brukar jag börja med ökning på långsidan och minskning på kortsidan, sedan skiftar jag dessa och DÅ kommer det riktigt fina resultat, då vill han verkligen själv fram men är lyhörd och väntar.

Ofta gör man felet att man bromsar genom kurvorna när man känner att det börjar bli ostadigt, men ofta får hästen det lättare om man istället gasar (håller om).

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-05-12 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 han har i 2½ månad gått i en sjukhage på 4x3m, för knappt 2 veckor sedan fick han gå ut i en 10x40m stor hage. Imorrn ska han ut i sin vanliga hage.

Jag har sett honom galoppera i den lilla sjukhagen speciellt om man vart sent ut på kvällen och nästan alla de andra hästarna gått in. Däremot så har jag bara sett honom rulla sig i stora sjukhagen om man inte räknar med att stå och äta hö…

Han har ridits i en månad (anledningen till att han inte fått gå ut i större rasthage tidigare är att stallägaren hade häcken full och inte fick tummen ur att sätta upp en ny större rasthage till honom, annars skulle han ha gått ut i större redan för en månad sedan i samband med att han sattes igång)

Så något fysiskt förutom att han är bekväm och det är dålig kondis/styrka som är problemet är där inte. Han rör sig bra i alla andra gångarter och orkar jobba både på lång och kort tygel utan större bekymmer i skritten och traven.

O vår medis galopperar ju ute och det ska ha gått bra vad jag har fått höra i efterhand. Han är pigg o glad och hon behöver inte be honom två gånger att ta galoppen. Däremot så i ridhuset är det svårare också för henne så jag tror det är att styrkan inte räcker till för arbetet i vårt lilla ridhus, i ett ridhus på 20x60 kanske han hade orkat på ett helt annat vis. Funderar litet på om man ska ta o boka ridhuset på ridskolan, de har ju ett 30x80 ridhus om jag inte minns fel. Se om problemet kvarstår?

O ja, jag tänker ju inte ta o galoppera ute om jag känner mig osäker och orolig, är ju bara dumt och jag har blivit mycket bättre på att lyssna på min magkänsla det senaste året. :)

#9 beror helt och hållet på dagsformen, vissa dagar slängtravar han in i galoppen och sen håller han den fint i en 3-5 språng sen så antingen "rinner" han iväg och blir lång/flack och det går långsammare och långsammare tills han bryter av till trav (om man inte driver) eller så tar han galoppen fint och sen blir galoppen snabbare och snabbare speciellt när man kommer i hörnen, så det blir mer som en oval och det  är otrevligt för oss bägge två. så det är inte samma sak jämt utan det varierar massa, även slängtrav in och sen en galopp som blir snabbare och snabbare. och ärligt talat så tar jag nog hellre att han rejsar på rakt spår ute än att vi riskerar att gå omkull i hörnen…

Galopp på spåret (så gott det går) i lätt sits är svårt barbacka ^^ Har ridit mest barbacka det sista när jag inte rider för instruktör för att stärka min balans även i galoppen. Men vi har ju samma bekymmer oavsett sadel eller ej så det är inte beroende på vilken utrustning jag har. Men kan testa det med sadeln nästa gång jag rider med sadel i ridhuset.

Jag har testat både att hålla emot och låta honom gå i hörnen, och det går bara snabbare eller fortsätter vara orytmiskt och obekvämt för alla inblandade parter.

Jag har även testat att galoppera på kort tygel med kontakt och på helt lång hängande tygel och det är hugget som stucket, problematiken kvarstår.

Men samtidigt så kanske man inte ska hänga upp sig på det förmycket heller utan testa och se hur det är nästa gång och inte ta ut något i förskott.

Bästa bilden från träningen i måndags, och med bästa menar jag inte den som ser finast ut utan den som hade vettigast skärpa och så man faktiskt ser vad som hände ^^ (helt ny kamera och sambon är inte helt sams med funktionerna ännu) har ett par där det inte ser klokt ut och man ser knappt vad som är vad. ;) Bilden är tagen i vårt bra varv.

Ser fram emot att det torkar upp i skogen så man kan ut och klättra lite!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-05-12 11:57
#11

Lyssnar han på innerskänkeln? Se till att han går ut i hörnen ordentligt så han själv måste inse att han inte kan rusa hur som helst för då kommer han ju gå omkull. Då måste han bromsa upp sig själv och du slipper diskutera saken. Se till att ha koll på bogarna i kurvorna.

Har du provat klassikern att göra galoppfattning - bryta av - fatta ny - bryta av osv så fort han försöker börja rusa iväg? Då får du ju dubbelträning, både fattningen och att han ska vänta på dig

Upplever du att han bara vill springa helt enkelt, eller att han inte orkar gå lugnare eller att han försöker springa ifrån dig/arbetet, eller att det är så han tror att han ska göra (inlärt)?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2013-05-12 12:05
#12

läste nu igen och tycks som det sitter i styrkan?

Du kanske ska backa lite och göra mer fattningar, galopp - ett par språng - sakta av och börja om. Har du bara ridit honom i en månad nu så kan du inte hunnit träna det allt för länge. Han kanske behöver mer tid. Du tränar ju mycket från marken, träna fattningar där! Låt honom även galoppera över bommar/cavalettis för styrkan. Fördelen med dessa är att han kan inte rusa över bommarna hur som helst, han måste backa av lite själv.

Sedan får du nog nästan sätta lite press på honom. Klart han orkar galoppera på fyrkantspåret, låt honom inte lura dig. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-05-12 12:29
#13

#11 vid arbete på volten så drar han utåt, så måste hålla in honom på yttern hela tiden. O ju mer orken tryter hos oss bägge dess mer försöker han bryta ut speciellt i höger varv (vårt svåra) oavsett vi travar eller galopperar. Så jag är helt övertygad om att mycket sitter i styrkan.

Klassikern är den jag använt mig mycket av när jag ridit barbacka med padden. För jag vill inte åka av ^^ och då är den bra att arbeta med då man inte kommer så långt. Och blir han för stark så har jag kört med one rein stop så han vet att det lönar sig inte att rusa in i galoppen barbacka vilket gjort skillnad till galoppen överlag det sista här.

Han orkar inte gå i arbetstempo, utan lägger sig högre och det blir rusigt sen så VILL han springa också. under två månaders tid har jag sagt NEJ NEJ NEJ till all rörelse över skritt förutom vid ett par tillfällen då jag insett att antingen låter jag honom röra på sig nu eller så kommer han explodera när som helst. Första gången han fick LOV att röra på sig efter klartecken från vet så såg man på honom hur tveksam han var men när jag gav honom klartecken så blev han lyrisk.

När han rusat har jag behållt stödet på ytter och ledande tygeltag mot väggen så ha inte ska gå omkull. Kan vara så att jag överdriver också men det KÄNNS så iaf när man sitter på och det lutar som synden i hörnen.

Så han försöker göra det han blir ombedd att göra, efter bästa förmåga men han räcker inte riktigt till i dagsläget. Det är därför jag funderar på att sticka ut, hitta bra sträckor att galoppera på låta honom ta galoppen i det tempo han vill ett par meter, max 200, och sedan be honom om ett tempo JAG vill ha, dels så han får springa av sig och dels för att få in rytmen i galoppen igen utan att begränsa oss med väggar och annat elände. Tanken är ju inte att varje gång vi galopperar ute ska han få välja tempo själv, utan bara de par tre första gångerna tills han känner att han kan och får använda hela kroppen.

Han har ju mycket "my way or the highway"-rockstjärnementaliteten, utåtriktad och påhittig (Left brain extrovert på parellispråk) så jag kan inte kräva hurmycket som helst heller INNAN han fått slut på idéer. Jag får bästa lydnaden och samarbetsviljan av honom om jag först gör som han vill en stund och uppmuntrar hans idéer. Inte så att han kör över mig, jag har min agenda men jag måste vara listigare än honom. ;) eller så måste jag hitta på saker som är roligare än hans idéer helt enkelt. 

Det är ju lite knepigare när man kombinerar klassisk dressyr med horsemanshipen, men det går och sålänge jag har den psykologiska biten med mig så får jag oftast honom med mig också.

#12 på marken har vi övat galoppfattningar läääänge redan innan "skadan", och även gjort övningar med bommar/tunnor som han ska hoppa över eller ta sig över på ett eller annat vis, det tycker han är skitskoj även när han börjar bli trött. Hälften av gångerna gör han jättefina fattningar och andra hälften så blir de väldigt springiga.

Känns ändå litet som om jag vet vad jag ska göra, men behöver lite stöttning i att få det hela gjort helt enkelt. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brollan1
2013-05-12 15:16
#14

Något som hästarna har lärt mig är att försök inte rätta till två saker samtidigt. Bestäm dig vad som är viktigast för hästen, din balans eller galoppfattningen och koncentrera dig på det. Det blir lätt förvirring hos hästen om du försöker göra allt samtidigt.

Om du har tränat så mycket med galoppfattningarna och det inte har blivit märkbart bättre så finns det ett grundläggande fel någonstans. För att kunna analysera var det felet är så ta och filma dig när du rider ett helt pass och gör det du brukar göra. Se till att den som filmar står stilla med kameran. Analysera sedan vad du ser på bilderna och vad du kände på hästen när det hände och dra slutsatser av detta och prova igen. 

Du kan även filma medryttaren och se om det är någon skillnad mellan er.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-05-12 16:32
#15

#14 Det är svårt med att få nån som filmar, ibland så lyckas jag rigga mobilen så den filmar när jag rider men det är oerhört sällan man är i bild hela tiden.

Alltså märkbart bättre blir det ju, men inte så som jag skulle vilja. Förut innan vår ridolycka så räckte det med att jag tänkte galopp så tog han rätt galopp på lång tygel från skritt, det är dit vi vill nå nu också. Men nu försöker han ju fatta utan att bocka och bli vrång. Speciellt med tanke på att både min balans och min attityd förbättrats plus att jag har Velat galoppera. Vilket gjort enorm skillnad. Att vi i måndags 8 av 10 gånger fick rätt galopp när jag bad om det vart stort, och jag fick för första gången på evigheter känna hur det känns att sitta på en häst som har EN galopp och inte två. så något har ju hänt den senaste månaden och blivit grymt mkt bättre. som min instruktör sa, nu har vi något att jobba med i galoppen, innan handlade det bara om mitt självförtroende att jag skulle våga.

Nu vågar jag, även om det blir lite bus, går lite för fort osv och det är inget som påverkar mitt självförtroende. Går det för fort så blir det en one rein stop, blir en övning för intensiv så byter jag varv o gör den en gång bra i det varvet och testar sen i andra varvet igen tills jag får en positiv förändring i det jag gör.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-05-12 17:10
#16

Då har ni ju redan kommit en bit på väg, och du vet hur det har varit och KAN vara, då är det mycket lättare att hitta tillbaka (samtidigt som man lätt blir otålig 😉)

Kräv hellre ett par fina fattningar än 50 halvdåliga. börjar han bli trött - ta paus! Gör något annat en stund.

Klart du kan ut och galoppera lite om du vill men jag tror inte det löser ditt problem. Men det kan ju vara roligt ändå! 🙂 min erfarenhet är att när hästen väl hittat sin tretakt i galoppen så måste man som ryttare hjälpa den och visa att h*n faktiskt KAN lugna ner sig lite och vila på steget. Ibland fortsätter de dundra på för det har ju gått bra innan, ryttaren har ju varit nöjd med den ansträngningen men nu är det dags för nästa steg. Halvhalter, tempoväxlingar (rejäla sådana och omedelbara).

Brukar du ha flera upphöjda bommar i rad eller har du bara en? Jag brukar tömköra över cavaletti på lätt böjt spår, då kan jag parera och uppmuntra till arbete på ett bra sätt, samtidigt som jag inte sitter där uppe och skumpar och stör 😃 något du kanske borde lägga in i planeringen nån dag i veckan?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-05-12 19:23
#17

#16 har tillgångar till bommar, men orkar sällan släpa fram mer än 2 stycken eller så, speciellt med tanke på att vi har väl ett 10-tal bommar utspridda på 4 luckor i väggarna i sargen så man måste springa och hämta dem överallt… :S

upphöjda har vi inga möjligheter till, även om jag funderat på det, problemet är ju att Harry inte är det minsta rädd om sina fötter och går igenom bommarna om han känner för det. Har haft funderingar på att försöka göra egna pole-pods men lite större så de ligger stabilare så han inte kan sparka runt bommarna hursomhelst. Men det betyder en tur till brädgården utan bil… så det är lite spännande det också…

Jag tror inte utegalopper löser hela problemet, men jag tror det kan hjälpa oss en bra bit på vägen. :) hittar vi balansen nånstans så är det lättare att sträva efter det inne likaväl som ute. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-05-12 20:48
#18

man kan använda pallar eller hinkar för att höja upp bommarna, det brukar jag göra. Orkar inte släpa mer än nödvändigt, heller hinkar än stöd! 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-05-12 21:15
#19

#18 hinkar? ÄR du rolig eller? *flinar* Har du sett vad min häst gör med konor eller annat liknande på backen? 

kolla in hur "rädd" om benen han är och hur han verkligen siktar på konorna, för att de ska sparkas omkull, sparkas iväg och låta utan att ha sönder dem. Samma sak med skottkärror, hinkar och annat obevakat, så kan tänka mig hur glad han blir över både hinkar och bommar på samma ställe! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-05-12 21:29
#20

#19 du får väl sela honom och låta honom dra fram några solida stockar ni kan använda istället ☝️

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Brollan1
2013-05-12 21:36
#21

Hästar brukar inte glömma något så lätt och även om han har varit skadad i hovarna så låter det anmärkningsvärt att han skulle ha tappat så mycket att han inte skulle klara av att fatta galopp och sedan hålla den kortare sträckor som ett ridhus är. Känslan är att problemet mer sitter hos dig än i hästen eller har jag missat något? Det går bättre när du känner dig säkrare i sadeln. Ännu en anledning att rigga en kamera. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-05-13 07:01
#22

#20 har funderat på det ^^ Måste bara skaffa en sele först ;)

#21 handlar inte om att han glömt, galoppera kan han med all önskvärd tydlighet. :) Däremot så har han stått i över 2 månader på en liten ruta och inte fått lov att röra på sig mer än lite skritt vid hand för vetrinären då vi först trodde det rörde sig om en fraktur, men sen visade det sig vara en böld som satt så långt in att den praktiskt taget satt i kötthoven.

Klart problemet ligger hos mig eftersom det var jag som blev rädd när jag åkte av för mer än ett år sedan. Men hela förra året gick åt till att börja våga, nu vågar jag och jag känner mig tryggare och tryggare vilket också gör att nu kan jag börja jobba med fattningarna och försöka få ordning på dem eftersom de strular både för mig och min medryttare när vi är i ridhuset. Som sagt när hon galopperat ute så har hon inte behövt be två gånger och han tar den galoppen hon ber om utan att rusa iväg, visst är galoppen powerful men han är inte okontrollerbar eller vägrar lyssna när hon ber om ett visst tempo, bara han har fått komma igång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
2013-05-13 07:52
#23

Vi jobbar också på att stärka galoppen och fått tipset om bommar på böjt spår (minst 3, gärna 4). Gjorde det uppsuttet på ridlektionen, men planerar även att göra det från marken. Testade lite igår och även om det bara är bommar en bit så blir galoppen bättre även på den bomfria delen.

LinaN
2013-05-13 12:17
#24

jobbade på långa linan idag, och målet vart 2 varv i galopp utan att bryta av. gick helt ok, fick några fina galoppombyten också trots jag inte bett om det när vi bytte varv ^^

Plocka fram en bom som jag gjorde lite andra övningar med men sen blev den kvar när vi började med cirkelarbetet igen och blev en bra punkt att be om galoppen på till en början och lätt för mig att hålla räkningen på varven.

Hade honom även löst i ridhuset idag och då valde han galoppen och busade en del.

samt idag så fick han ÄNTLIGEN gå ut med de andra hästarna och jag lovar, han kommer ha träningsvärk imorrn! Han stod och bockade på stället, stegrade sig, slängde sig iväg ur en osynlig startbox. Slidestoppade, vände på femöringar och härjade med kompisarna. Riktigt kul att se! Har en lycklig liten häst nu! Han gjorde även några caprioler på stället ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2013-06-12 22:17
#25

Ja det här kanske är en korkad fundering men skulle du inte blir mindre rädd om du red i hjälm och väst? Jag skulle vara totalt livrädd utan hjälm ( vet hur det känns att dra i huvudet hårt i marken samt har en svårt handikappad släkting pga hjärnskada av fall)

LinaN
2013-06-12 22:39
#26

#25

Din fundering är lika sund som min egna. Jag har upptäckt att med hjälmen tar jag onödiga risker när jag jobbat med galoppen. Jag pressar mig själv och har en falsk känsla av säkerhet med hjälmen.

Jag har hjälm när jag rider ut, och ibland i ridhuset beroende på hur jag känner mig och vilket humör hästen är på. Men oftast så rider jag utan i ridhuset för att jag inte ska puscha mig bortom den gräns där jag känner mig säker och trygg i min ridning.

Jag har ridit med väst, och jag är inte bekväm i den över huvud taget. Jag kan inte röra på mig, jag blir stel och ickeföljsam. Har provat några olika sorter och det funkar helt enkelt inte för mig. Jag var bland de sista ridskoleeleverna som red utan väst innan det blev obligatoriskt på det flesta ridskolorna. Jag kommer nog aldrig bli en väst-ryttare även om det är en bra och billig försäkring i förhållande till skadorna som kan uppstå.

Sen kan jag passa på att uppdatera läget med galoppen också. Vi har kommit så långt nu att vi faktiskt ARBETAR med galoppfattningarna, och har börjat stärka honom. Senaste träningen förra veckan så fick vi beröm för att det var så mycket bättre och istället för att vi hade fler gånger korsgalopp i fattningarna är rätt så vart det tvärt om denna gången! Jag är inte längre rädd för galoppen, och rusar han och slängtravar blir jag inte heller rädd utan löser situationen och saktar ner honom. Fattar galopp från både skritt och trav nu vilket känns ruskigt bra. 

Och mycket av den framgången har jag att tacka Parelli-program för, då jag börjar arbeta mer mot nästa level på ridningen vilket är en del övningar såsom att galoppera utan att hålla i tyglarna, hoppa barbacka och lite sådant. Så det har puschat mig att börja våga mera. Samt att nu efter han stod så länge så har ju viljan och längtan att faktiskt galoppera kommit tillbaka!

Plus att nu när jag kan och vågar galoppera igen så har jag börjat få ett sug efter att rida ut och GALOPPERA UTE. vi är inte där riktigt ännu men vi är på god väg! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: