Annons:
Etikettunghästen
Läst 2109 ggr
WinterPrince
4/15/13, 10:19 PM

Hur få igenom högerskänkeln?

Lite frustrerad idag. Jag får inte Winter att ta högerskänkeln. Vet inte riktigt om det är för att han inte förstår eller något annat. Försöker ha spöet i den handen för att kunna peta till lite extra, men det blir inte riktigt rätt. Så jag efterlyser tips om hur jag ska göra för att få honom att acceptera högerskänkeln! Nästa ridlektion är inte förrn om nästan tre veckor, så behöver lite tips på vägen.

Annons:
Brollan1
4/15/13, 10:45 PM
#1

Testa från backen med att lugnt sätta handen i skänkelläget, tryck lite lätt och VÄNTA. Flyttar sig hästen för det så förstår den vad du vill. Om den däremot vill bita eller slår med svansen så har den problem med det du gör.

Problem med antingen ATT göra det eller problem med att förstå vad du vill.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
4/16/13, 11:23 AM
#2

Var noga med att du har vikten rätt och släpper ned skänkeln ordentligt, annars blir det svårt för hästen att lyda skänkeln.

WinterPrince
4/16/13, 12:24 PM
#3

Ja det där med vikten, det har jag diskuterat med en kollega idag, men blev inte riktigt klok. Det är alltså på böjt spår i höger varv som problemet är som tydligast. Kan jag hjälpa honom genom att ha vikten på någon speciell sida, eller är det mitt över som gäller?

Gronstedt
4/16/13, 3:26 PM
#4

På böjt spår ska man normalt ha vikten något på insidan.

LinaN
4/16/13, 4:07 PM
#5

Blockera inte honom med tyglarna utan "ge" genom att slappna av i axlar och armar, samt testa som Brollan säger att se om han förstår skänkeln utan ryttare.

rannsaka dig själv, är du stel och osmidig i det varvet?

Jag fick mig en rejäl input när jag red slalom mellan koner utan tyglar på min häst, åt vänster kan vi svänga hur fint som helst bara jag använder vikten och riktar mig dit vi ska, men åt höger är jag så stel o jäklig att han bara går rakt fram. Så ibland är det små saker i ens egna kropp som ställer till det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
4/16/13, 5:32 PM
#6

Nu har jag testat från backen. Vänster sida fungerar direkt, han böjde först och när jag tryckte lite så stegade han sidvärts., Höger fick jag först ingen reaktion alls och när den kom gick den framåt, varken böjande eller sidvärts. Vet inte vad jag ska tro.

Annons:
LinaN
4/16/13, 9:21 PM
#7

#6 det låter som om det är lite trasigheter i "Flytta för tryck"-kunskaperna hos din häst. 

Träna in skänkeln från marken. Tryck med tum-nageln eller en sporre eller liknande som är hårt och styvt och inte böjer sig, stå bredvid hästen, håll i tygeln eller i ett grimskaft. 

Ta ditt verktyg, lägg det emot hästens sida där skänkeln ska komma emot. Tänk att det tryck du applicerar ska vara så lätt som du skulle peta dig själv på ögonlocket. Eller tänk att du bara ska beröra hästens hårstrån. Vänta ett par sekunder, räkna till åtta sekunder, öka sen trycket. Trycket ska nu vara att du berör huden på hästen, vänta lite medan du räknar till sex, har hästen inte flyttat sig så tänk att trycket ska motsvara muskel och räkna till fyra. Har hästen inte flyttat sig då så  öka trycket en sista gång och tänk skelett och då SKA hästen flytta på sig för "skänkeln". 

Så fort hästen flyttar sig ifrån skänkeln/verktyget så sluta direkt! slappna av, sucka, klappa om hästen innan du börjar om på håret. Detta bygger ett positivt mönster där hästen lär sig att göra det du ber om innan det blir besvärligt för hästen ^^ De är lata, väldigt lata, precis som vi människor ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
4/16/13, 10:09 PM
#8

Försökte lite med det idag, men jag vet inte riktigt hur jag fick till det. Ska jag hålla emot i tygeln/grimskaftet om han bara går framåt istället (snett framåt är ju ok, men inte rakt framåt)? Fick honom att flytta sig lite sidvärts om jag överböjde halsen, men vet inte om det var någon bra taktik.

LinaN
4/17/13, 5:41 PM
#9

#8 du håller emot så han inte går framåt, snett framåt och helt åt sidan är ok o godkänt. Han ska ju flytta IFRÅN din "skänkel", att du tippar näsan mot dig så får han lättare att svänga undan rumpan och flytta sig på rätt håll.

Testa även att göra det i skritt för då kan du följa med och det blir en ganska så naturlig inlärningssituation.

var noga med eftergiften bara :D 

Trycket motiverar hästen att vilja göra något åt det, medan eftergiften när trycket försvinner lär hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
4/17/13, 8:23 PM
#10

Då gjorde jag rätt idag då. Tog spöets knopp och tryckte med innan jag satt upp. Tror vi ska göra det ett par gånger framöver. Behövde inte hålla emot så jättemycket på tygeln, och kom till muskeln ungefär innan han flyttade första gången. Därefter gick det lättare och lättare. Satt sen upp och försökte tänka på min vikt. Märkte hur jag lutade ut i svängarna. Så försökte verkligen tänka på att luta mig inåt. Tänk då hände det grejer! Stundtals fick jag honom mjuk och ledig, men koncentrationen var inte på topp idag. Märkte dock att jag har ont i min högerhöft vilket nog gör att inte vill sitta ner ordentligt på den sidan. Blir till att kontakta en kiropraktor tror jag. Tack ska ni ha för alla tipsen, skönt att kunna bolla idéer med er!

Brollan1
4/17/13, 10:26 PM
#11

Du kan prexis som "#9 LinaN " skriver göra detta i skritt gående bredvid hästen men var då nogrann med timingen, när hästen skall lyfta det inre bakbenet så ger du en skänkeltryckning och direkt hästen flyttar för trycket så låter du den få gå ifrån ditt tryck så den ger eftergift åt sig själv hela tiden då lär dom sig snabbast. Alltid lugnt och mjukt med trycket när hästen förstår.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

EwaAngantyr
4/26/13, 9:33 AM
#12

Är det sidvärtsrörelse du försöker göra med högerskänkeln i ridning??
För mig är skänkeln fas tre (av fyra) och sidvärtsrörlese är mycket mer timing och sits än skänkel. När han lyfter sitt inre bakben (höger) så ska din sits röra sig från inner bakben mot ytter framben. Din inner axel ska vara lite tillbakadragen och din takt och känsla "dansar" med hästen i en sidvärtsrörelse.  Det är endast om han inte lyssnar på detta som en snabbt tryck med höger skänkel ska förstärka din sits.  Lyssnar den inte på skänkel så är det en touch med spö.

MEN absolut måste han lära sig att flytta undan för tryck först.  Det är grunden i all ridning.

WinterPrince
4/26/13, 10:10 AM
#13

Kan rapportera att det går mycket bättre med högerskänkeln nu, inte lika alert som för vänstern, men nu får jag en reaktion och kan även hålla emot mer när högern är på yttern för att hindra att han glider utåt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: