Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 7076 ggr
Lindbygarden
2013-03-31 09:54

Sitsträning

Jag tänkte vi kunde samla råd och tips i en egen tråd gällande sitsträning. Både avsutten och uppsutten sådan.

Annons:
LinaN
2013-03-31 10:53
#1

Köp en balansboll/pilates/yogaboll som är tillräckligt stor för att du med nöd o näppe når ner till golvet. Sitt på den när du tittar på tv, och försök hålla balansen. När du sen kan sitta normalt och hålla balansen är det dags att börja skjuta ut höfterna åt höger, vänster, framåt och bakåt och se hur långt man kan göra det utan att man tappar hela balansen. 

Stå på ett ben, turas om med benen, förbättrar balansen, tex när man borstar tänderna, lagar mat, väntar på bussen, köar på ica osv. Börjar det bli lätt att stå på ett ben (man ksa vara rak i kroppen inte luta sig åt olika håll) så är det dags o börja göra det när man blundar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-03-31 22:17
#2

Jag funderar på att testa att träna min sits helt utan tyglar på egen hand. annars brukar man ju ha någon som håller i longerlina men jag tänkte ta på en halsförlängare för detta ändamål, så han håller sig lugn och inte struttar för mycket, så jag kan koncentrera mig på mig själv.

I equipage nu senast fanns lite uppsuttna tips där man skulle släppa tyglarna i fältsits och inte ta stöd mot halsen heller. verkar svårt!

För att träna de där inre musklerna vad de nu heter, bäckenbotten? så kan man stå på ett ben som Lina skriver, och suga in naveln samtidigt. Får man träna både balans och styrka samtidigt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-03-31 22:27
#3

#2 du kan göra en övning som heter "passenger lesson" den går ut på att du sitter på din häst, släpp tyglarna och sen ska du helt enkelt sitta och följa med din häst vad han än gör i 10- 15- 20- 30 minuter, tittar han åt vänster så ska du titta åt vänster, rör på dina axlar i takt med hans bogar rör sig, låt ditt bäcken röra sig upp-ner i takt med bakbenens rörelser.

Sätt en ägg-klocka eller larm på mobilen så du inte måste sitta och titta på klockan hela tiden, och följ med. Stannar hästen, stå stilla i 1-3 sekunder och be sen hästen gå framåt igen. Ibland kan hela första 10-min passet gå åt att starta hästen ^^

Men detta är en jättenyttig sitsövning, eller framförallt balansövning där man lär sig följa hästen, och när man är bra på det i skritt, kan man börja göra det i trav och galopp, och i galoppen är det ju rätt som det är så att hästen kanske byter galopp och grejor, då gäller det att man har fått ett följsamt säte ;D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-03-31 22:34
#4

#3 det skulle nog sluta med galopprejs runt fyrkantspåret 😃

Prova kan jag definitivt göra vid något tillfälle, men tror inte jag behöver starta honom mer än en gång.😛 Han är mer den energiska typen som hellre växlar upp än stannar om han själv får välja 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-03-31 22:50
#5

#4 haha! ^^ rallyhäst! 

Då kan du ju faktiskt plocka upp tygeln och be om en "downwards transition" vad heter det på svenska avsaktning? till den gångarten man  håller på och tränar i ^^

Har pratat så mycket engelska på sistonne att man börjar glömma svenska ord känns det som ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-04-01 11:33
#6

Lite granna om hur Kyra ser på detta med balans och sits http://www.kyrak.com/Kyraartikel2.pdf

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Brollan1
2013-04-01 11:39
#7

Har ni provat att rida med bollar mellan sadel och sitben? En metod som används inom CR. Ger en intressant upplevelse när man tar bort dom och sitter ner i sadeln igen.

Att ha för mycket i händerna förstör sitsen väldigt mycket, har man det så lutar man sig bakåt för att kompensera det man har i handen och blir då beroende av handen för att hålla balansen på hästen vilket inte är det bästa.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lindbygarden
2013-04-01 12:07
#8

#3 Låter ju jättekul!

#6 ska läsa #7 Bollar??? va för bollar? låter ont😃

Brollan1
2013-04-01 14:06
#9

"#8" Det var inte sådana "bollar" jag tänkte på…;-)

Bollarna som används är som gele bollar mjuka och vingliga. Vete tusan var hon fick tag i dom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-04-01 16:36
#10

#6 tycker om Kyra, hon har bra ideer och tankar kring hästträning och hur man ska göra. Gillar hennes liknelser, för de är så exakta. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: