Annons:
Etikettträning
Läst 1611 ggr
Lindbygarden
2013-03-29 13:08

Hur mycket arbetar ni era hästar i skritt?

Ja som rubriken redan visar så undrar jag hur mycket ni skrittarbetar era hästar?

Samt givetvis hur ni arbetar dem också.

Annons:
Peppe
2013-03-29 16:38
#1

Jag skrittarbetar väldigt mycket, går nästan alltid in med inställningen att idag skrittar vi bara. Arbetar alltid minst 20-30 min i skritt, ofta har jag hela ridpass i skritt. Väldigt mycket tempoväxlingar, halter, volter, serpentiner, rakriktningar och sidvärts. Fungerar inte allt perfekt så blir det ingen trav eller galopp den dagen, kommer ändå bara bli pannkaka.🙂

Önskar att jag lite oftare kunde släppa kraven lite och inte vara sådan perfektionist hela tiden, men det går verkligen inte skynda på det här ekipaget.

Fast ibland har vi såklart dagar då vi bara rejsar runt, och herregud så det ser ut. 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2013-03-29 20:15
#2

Hur mkt tycker du allt skrittarbete ger i kondis och muskulärt?

Jag har ingen ridbana eller ridhus samt trista ridvägar så jag försöker komma på bra sätt att bygga upp hästarna här hemma och med fokus på skritten just.

Peppe
2013-03-29 20:59
#3

Det jag upplever är att han blir mjuk framför allt. Sitter skritten bra så kan jag ju alltid backa till det om det går dåligt i trav o galopp.

Kondition har han inte och inte mycket styrka, men det beror troligtvis mest på att han inte gått tillräckligt kontinuerligt sista tiden. Han tar i för kung o fosterland i max 5 minuter sedan är han trött, men det är fina 5 minuter.😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2013-03-31 09:50
#4

Hehehehe han vill mer än vad han orkar lille gubben!

Jag tycker iaf att det ger mig rätt mkt att komma ut o skritta, iaf när jag går brevid.

Funderade på skrittarbete över bommar mm..

Peppe
2013-03-31 11:34
#5

Du kan ju varva uppsutten skritt med arbete på töm där hästen får gå i alla gångarter, gärna över upphöjda bommar så småningom. Så har jag gjort nu under igångsättningen, så hade han redan lite med sig när jag började trava och galoppera uppsuttet. Att arbeta på töm i alla gångarter kan dom ju i stort sett göra första dagen i korta pass, beroende på grundkondis. Inte mycket värre än att dra en repa i hagen 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2013-03-31 20:36
#6

Nej arbeta i töm eller på lång tygel är jättebra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: