Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 2460 ggr
LinaN
2013-03-04 10:57

Hjälp med hält-tittande

Jag har stirrat mig blind på min häst de senaste 12 dagarna.

Haltar han?

Han har fått metacam nu ett tag, och idag vart första dagen utan medicin. Och jag vet ärligt talat inte om jag inbillar mig att han haltar eller om det är önsketänkande att han inte haltar så behöver hjälp av färska ögon att titta på om han faktiskt är halt eller inte.

Jag ska ringa till vet i eftermiddag och prata men just nu vet jag inte vad jag ska säga, då jag ärligt talat inte vet om jag inbillar mig, önsketänker eller liknande.

Vill ni inte kika på NH-lekandet får ni snabbspola fram till 1,20.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2013-03-11 21:41
#1

blir återbesök på kliniken nästa onsdag. Håll tummar och tår.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-03-12 08:31
#2

Vad var det nu han var halt för innan?

LinaN
2013-03-12 11:25
#3

#2 hovbroskförbening med en eventuell fraktur i förbeningen.

första budet vart ju en elak hovböld men nästan 2 veckor med våtvarmt gav inget resultat. fick effekt först när han åt metacam i 12 dagar. Då försvann hältan till det som ses i filmen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-03-13 11:33
#4

Så var det ja! Är det idag ni ska iväg?

LinaN
2013-03-13 11:43
#5

#4 nej, nästa onsdag. Så om en vecka. Håller på att få magsår redan av att oroa mig.

Tyckte han såg något fräschare ut i måndags när jag gick med honom i ridhuset. Men vet inte om det är önsketänkande. Sen även om han går renare nu är det ingen garanti att han gör det efter ett böjprov. Så en vecka till. Hoppas verkligen att man får positiva besked o att röntgen visar att sprickan/frakturen är läkt + att eventuell broskförbening slutat ha tillväxt.

Sen kommer hela biten med konvalescens…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-03-13 11:52
#6

#5 Den där klinikrutinen med önsketänkande känner jag så väl igen.;) Tyvärr har du rätt, han behöver inte vara ren efter böjprov.

Vet du ungefär vad du har för konvalecens att vänta er?

Annons:
LinaN
2013-03-13 15:23
#7

#6 om frakturen är läkt så är det ju troligtvis igångskrittning som gäller till en början med. Trav uppsuttet först efter tidigast en månad. Från marken hoppas jag att jag från klartecken och får lov att arbeta honom i alla gångarterna så man kan låta honom avreagera sig ordentligt och blåsa av överskottsenergin han stått och ackumulerat i snart 2 månader i sin ruta på 5x3m INNAN man sätter sig på honom.

För som han är idag så skulle inte jag frivilligt sätta mig på honom. Utan bättre han får göra sig av med överskottet på egen hand ute på sin lina istället för att man gör det uppsuttet och riskerar att vara så pass icke-följsam att man själv druttar av och gör sig illa. Räcker med en konvalescent känner jag ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-03-19 22:25
#8

Återbesök imorrn. kl 13.30 tänk på oss då!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-03-19 23:00
#9

#8 Håller tummar, hovar, tassar och fenor.;-)

LinaN
2013-03-20 07:00
#10

#9 tack! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-03-21 16:16
#11

Hur gick det?:-)

LinaN
2013-03-21 20:49
#12

#11 

Det blev kirurgiskt ingrepp i hoven efter att en stor svart skugga uppenbarat sig på röntgen. Resterna av en ganska omfattande hovböld hittades men den hade dränerats naturligt av egen förmåga tack vare att jag envisades en halv vecka extra med våtvarma omslag så hoven nästan kändes helt mojsig. Plus då det antiinflammatoriska coh smärtstillande han fick en period.

Så nu är han gipsad, gipset ska sitta 4-6 dagar. Han äter metacam igen nu i några dagar, räcker nog bara en 3-4 dar för vi fick en väldigt liten förpackning. Sen så snart gipset är borta och att hornet där de gröpt ur och opererat hårdnat så får han lov att börja arbetas på mjukt underlag, dvs i ridhuset i alla gångarter.

Är hältan helt borta om 13 dagar så får vi lov att sätta igång honom uppsuttet också! :D Så det var goda nyheter!

Hovbroskförbeningen visade inga som helst tecken på att vara aktivt nu och hade inte vuxit minsta lilla sedan sist så jag är jättenöjd för det vart min största skräck. 

Slutnotan ca 9000kr för en hovböld. plus bensin och hyra av transport… nåja, det kunde vart värre, man kunde ha vart utan försäkring o.O

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-03-22 05:55
#13

Goda nyheter!:-) Usch ja, tur man har försäkring. Min ponny buköppnades pga yarmvred innan, sluynotan utan försäkring hade landat på 100 000 kr.;-)

Annons:
LinaN
2013-03-22 10:58
#14

#13 ja verkligen.

tvi! ja buköppning hoppas jag att man slipper göra någongång på någon häst någonsin!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-03-29 09:03
#15

Då håller vi tummarna stenhårt för Harry nu!

LinaN
2013-03-29 09:21
#16

Rapport:

När gipset kom av i måndags vart det en superlycklig liten häst som skutta runt i ridhuset. Själva "såret" i hoven de karvat upp hade hårdnat fint och efter samtal med vetrinären så sa hon att det inte behövdes läggas om något ytterligare! :D

Däremot är det bara arbete på mjukt underlag som gäller sålänge det är ett så djupt hål i hoven. Men han rör sig redan jättemycket bättre, däremot så har han lagt sig till med en attityd som heter duga, så just nu är det den vi tränar på att han ska sluta vara så jädra kitslig över saker och ting. När han tycker att han gjort tillräckligt så lyfter han gärna ena bakhoven och sparkar lite upp in under magen, han siktar inte efter en utan det är ett allmänt missnöje han visar.

Han blir ju grymt svettig och flåsig bara efter 10 minuters arbete i trav. Så kondisen har ju gått käpprätt åt helvete ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: