Annons:
Etikettallmänt
Läst 1569 ggr
Linnea
2/27/13, 2:22 PM

Går på tre spår

Min ponny har kommit ganska långt nu om man jämför med 1½ år sen. Vi har jobbat på bra. En grej som jag tycker är lite jobbig är att han går på tre spår i trav i höger varv. Även i höger galopp går han inte riktigt rakt. Dock fattar han hellre höger än vänster galopp.

Några tips?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
HästMunken22
2/27/13, 7:07 PM
#1

Går han med bak-eller framdelen in? Lättare att hjälpa om man vet det:)

Brollan1
2/28/13, 8:14 AM
#2

Att inte spåra betyder att det finns ett fysiskt problem att ta hand om. Hästar gör det för att det är det bekvämaste rörelsemönstret för just den hästen och det fysiska problemet

Botemedlet för enklare problem (som bekvämlighet och medfödd oliksisdighet) är enkelt, rid hästen rakriktad. Det betyder att du korrigerar in framdelen på bakdelen överallt. Sidvärtesrörelser är mycket bra men överdriv inte, lika mycket arbete på båda sidorna. Lösgörande arbete i skritt med snäva serpentiner före det riktiga arbetet underlättar.

Svårare fall med djupare fysiska problem är svåra att åtgärda då det normalt är en större skada som skapar grundproblemet och tar det ont för hästen att röra sig rakriktat så är det inte mycket vi kan göra träningsmässigt för att åtgärda det. Men grundregeln är att en avslappnad och välstretchad häst (och mäniska) har bästa förutsättningen att göra rätt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
2/28/13, 8:57 AM
#3

(#2) Vill tillägga att det även kan bero på dig o inte hästen, om du själv är sned eller vriden. Har nämligen det problemet själv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pebb
2/28/13, 1:01 PM
#4

Att ta ut en hästmassör skulle kanske inte vara fel heller som kan känna över om det finns några spänningar som ev kan vara orsak.

Linnea
3/3/13, 11:41 AM
#5

Han går med bakdelen in. Jag själv är lite sned, jag jobbar med det. Jag sitter såklart ännu mer snett när han går så. Jag är utbildad hästmassör och känner över honom emellanåt. Dock har jag inte hittat nåt direkt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
3/3/13, 9:42 PM
#6

Du kan testa att longera hästen i spårsnö och se om den då går rakt i spåren, om den gör det så är det ryttaren som orsakar snedheten och inte hästen.

Om det är hästen som är sned så brukar dom ha mera problem ju mera samling man vill ha ut av dom och ibland så lönar det sig att träna på rakriktningen före man går över till att samla hästen och inte gå den andra vägen. Att samla en icke rakriktad häst blir ändå en halvmessyr då den inte kan bära sig jämt och kommer därmed att gå lite orent pga av detta vid samling och ha orent påskjut med bakbenen, allt beroende på hur stora problem den har.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Linnea
3/4/13, 9:09 AM
#7

Han går faktiskt inte helt jämnt, tömkör en del och då ser man att han sätter ofta höger bakhov utanför framhovens spår. Inte hela tiden och inte lika mycket varje gång men andra bakhoven sätter han rakt. Det är samma ben som han fortfarande har problem med patellaupphakningar. Har inte haft nån riktig upphakning på ett par år men han måste verkas ofta så tårna bak hålls korta, annars börjar han gå lite stelt och knyckigt med det benet. Vet dock inte om det är hela orsaken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
3/4/13, 9:23 AM
#8

Aha, då finns det nog en fysisk orsak i hästen. Tycker mig se och hört att då hästar musklar på sig och rids rakriktat och korrekt så minskar eller försvinner sådana här problem från det synliga planet men jag misstänker att dom finns kvar under ytan och när hästen blir äldre eller blir stående av någon anledning så kommer dom upp till ytan igen. Så även om vi tror att vi har "fixat" till problemet så ligger det och pyr under ytan och döljs av att hästen är i fin form och dyker upp igen när hästen inte är i form igen. Så det gäller att alldrig låta sådana hästar förfalla fysiskt.

Om problemen är små så är sidvärtes rörelser det jag gillar mest då hästen blir tvungen att sätta under ett bakben i taget under magen och bära stor del av sin vikt med det. I svårare fall så kan det vara helt fel att börja med sidvärtesrörelser och där är rakriktat arbetet på rakt spår det man får börja med och introducera sidvärtesrörelser så gott det går, allt med hänsyn till hästens reaktion på detta. Det är en lång procedur för dom som har större problem men rätt enkelt för lindriga problem.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Linnea
3/4/13, 9:47 AM
#9

Han har svårare för sidvärts åt höger.. Det går bra men inte i samma tempo som åt vänster. Han är ju inte så duktig på det än, bakänden följer inte med och så men det är ändå skillnad på höger och vänster.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
3/4/13, 4:36 PM
#10

Börja med att skritta runt i en liten cirkel och använd endast en tygel till att börja med, böj hästen så att den följer cirkeln, slut handen om innertygeln när hästen lyfter sitt yttre framben, sitt med vikten lite bakåt och alltid på det ben som är i marken (hästens alltså). Detta gör att hästen korsar sitt yttre framben för att svänga.

När du har fått kläm på detta så lägger du till inre skänkel lite bakåt i varje steg i samband med att hästen lyfter sitt inre bakben samtidigt som du flyttar ut din vikt mera på hästens yttre bakben (det som står på backen), på detta sätt så uppmuntrar du hästen att flytta in det inre bakbenet under sig och svänga med bakdelen ochså.

När detta fungerar så är det dags att ta upp den yttre tygeln och därmed be hästen att komma ihop lite med huvudet, fortsätt att krama innertygeln i takt med framdelen och använd endast den yttre tygeln som ett fast stöd till den inre tygeln.

Variera detta mellan höger och vänster varv. När detta fungerar perfekt och du har ett lätt stöd i tygeln så byter du hand som kramar tygeln och vips så går ni i ut ur volten i en "öppna". Den svårare varianten är att byta skänkel och vikten och gå ut ur volten i "sluta", där brukar hästarna ha mera problem.

När detta fungerar så växlar ni upp i trav på samma sätt (tror jag, kan ju ha glömt något steg;-) 

Allt detta går att göra utan tyglar om hästen har lärt in vikt och skänkelhjälper bra och kan skilja mellan skänkel fram och skänkel bak samt vikthjälperna.

Det är inte lätt att förklara med ord vad man gör instinktivt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: