Annons:
Etikettallmänt
Läst 1707 ggr
diamantsorg
2/16/13, 5:49 PM

Förhållning?

Vad är förhållning för något? Min ridlärare gav min grupp i läxa att ta reda på det, men då jag googlade det dök det inte upp något. Någon som kan vara snäll och berätta?

Annons:
[Moa-]
2/16/13, 5:53 PM
#1

När du vill att hästen skall sakta ned så tar du en förhållning, på samma sätt som om du vill göra halt så kan du göra det med hjälp av en förhållning, hästen måste dock ej stanna. Förhållningar används även vid samlande av hästen och dylikt, men tror det blir lite överkurs för dig just nu…

diamantsorg
2/16/13, 5:57 PM
#2

1# I princip i samma sak som halvhalt alltså? Jaha, men då vet jag hur man gör det 😃

[Moa-]
2/16/13, 6:00 PM
#3

Ja, fast du kan genom förhållningen ta ned hästen även till en full halt…

[Moa-]
2/16/13, 6:06 PM
#4

"Tygelhjälper används för att:

  • vända, genom att ta en förhållning med ena tygeln och ge efter en aning med den andra.
  • göra halt, genom en förhållning på båda tyglarna.
  • ändra tempot.
  • påverka hästens ställning och böjning.

Ryttarens händer måste vara:

  • Mjuka.

  • Fria, kunna ändra plats efter behov.

  • Stadiga, lagom kontakt med hästens mun utan att glappa.

  • Känsliga, kunna känna även det lättaste stödet.

  • Följsamma så att du aldrig "låser fast handen".

  • Handen skall följa hästhuvudets naturliga rörelser._**

    Uppgift:**_

  • Förhållande = bromsar. Kan tas i flera steg, där man alltid börjar med det minsta: Lillfingret/ringfingret rör sig i riktning mot höften. Om hästen inte svarar får man ta lite kraftigare ev. med hela handen.

  • Eftergivande = ryttaren lättar på tyglen efter varje förhållning. (Hästen får en belöning för att den lyssnat.) Utföres på samma sätt som förhållningen, fast tvärtom. Eftergiften behöver inte vara i samma storlek som förhållningen.

  • Vändande (Ledande) = Om ryttaren tar i ena tygeln så skall hästen gå åt det hållet." Källa

Dock håller jag ej med om att eftergiften ej behöver vara på samma nivå som förhållningen, eftergiften skall alltid minst vara lika stor som hjälpen och komma omedelbart när rätt effekt uppnåtts.  Viktigt också att tänka på att tyglarna är en hjälp, du måste även rida med sitsen och sätet, även detta kan användas för att få hästen att sakta in.

Ser vid en genomläsning att källan ej är den bästa, men som grund får den duga. Lita dock ej fullt ut på det som står i länken. =)

Upp till toppen
Annons: