Annons:
Etikettunghästen
Läst 4291 ggr
iwannabecool
2013-02-02 08:50

häst som stannar..

Min medryttarhäst (jag har precis blivit medryttare) "testar" mig med att stanna på ett ställe och inte vilja gå, det känns nästan som om han har limm under hovarna.. Och jag ska tillägga att han är 4,5.. Ägaren säger till mig "rid med sätet", men han GÅR INTE FRAM! Ägaren rider med sporrar, de gör inte jag då jag e gammal ridskoleryttare och är inte van vid sporrar än. Och ägaren säger att skänkeln är en bestraffning, så jag "får" inte skänkla(alltså "spark-skänkla") mycket..

Någon som har nått tips? snälla? :)

Annons:
Brollan1
2013-02-02 23:37
#1

Backa tills hästen vill gå fram.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

jasmina.p
2013-02-03 21:20
#2

Jag har haft samma problem med mina 2 medryttar hästar ena sto på 14år och andra  valack på 5år, det som fungerar för mig är när jag är hård och bestämt ända från att jag hämtar hästen till borstning, sadling och uppsittning, va riktigt bestämd. När jag hoppat upp så rider jag på i en skritt då hästen verkligen skrittar fram och inte någon "mysridning" känns det som om hästen börjar titta lite och kanske planerar att stanna så ska hästen gå mera frammåt, trava lätt ev :)

Rid bara inte på som ridskolehästar utan arbeta hästen när du rider frammåt så hästen inte hinner tänka "hm.. ska jag stanna och gå hem nu?" utan gör massa övningar, pröva att tempo växla och ge beröm varje gång hästen går frammåt och inte stannar :)

efter ridningen om allt gått bra då kommer mysridningen och goset i borsningen fram :)

Det fungerar för mig :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Linnea
2013-02-04 14:31
#3

Varför har hon sporrar om skänkeln är en bestraffning och hur ska man kunna rida utan att använda skänklarna? Att knacka till hästen med skänklarna borde man ju kunna.. Eller rygga den..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
2013-02-04 14:46
#4

Att sparka utan reaktion är ju rätt meningslöst. Är hästen en sådan att du kan ponnysparka och även vifta med spöt utan att den ens vickar på öronen så finns det ju ingen mening med att härja.

Prova att backa som #1 säger om hästen kan rygga vill säga. Den var ju bara 4,5. tänk på att inte hänga i munnen. Alternativt flytta åt sidan snett framåt så ni fortfarande rör er åt rätt håll. Ryggningen tar extra skruv om du har sådan tur att ni måste rygga uppför en sluttning. Det är väldigt jobbigt för hästen och den kommer snart önska den fick gå framåt istället.

en annan variant om hästen fryser fast är att helt enkelt vänta ut den. Den får för allt i världen inte röra sig en endaste cm åt fel håll, utan det är din väg som gäller när väl hästen tröttnat på att stå kvar. Funkar dock inte så bra på hästar som gärna står där i 3 veckor Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
2013-02-04 14:48
#5

Den kanske inte har lärt sig skänkeln ordentligt? Gör den/har den gjort likadant med ägaren? Den kanske har lärt sig att den kan göra lite som den vill?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

exitingsvillemo
2013-02-04 17:38
#6

vad gör hästen om du försöker vända den? Böjer den bara halsen och står fortfarande fast eller följer den med runt?

Många hästar funkar det att helt enkelt använda tygeln för att svänga den ur det fastfrusna tillståndet =) sväng runt en hel volt och fortsätt rida rakt fram när ni kommit runt.

Annons:
[tintilar]
2013-02-04 19:47
#7

Händer det i skritt eller trav eller båda gångarterna? Slutar han med detta när ni ridit en stund eller håller det i sig hela ridpasset?

Vad händer om du precis innan ni kommer till platsen ökar takten i steget eller tempot så att hästen tänker framåt precis när ni ska passera?

-Cissi-
2013-02-04 21:57
#8

Jag red en häst förut som stannade ibland om man skulle rida ut och det hände även att han ville vända hem.

Jag väntade ut honom och han fick stå där tills han gick fram , jag släppte även på tyglarna och offtast gick han fram effter nån minut.

En gång börgade han backa och jag försjökte vända han i en höger volt ett par gr men det funkade inte så jag testade vänster och vipps inga problem, han gick rakt fram och var duktig resten av ridturen :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: