Annons:
Etikettunghästen
Läst 1654 ggr
iwannabecool
2013-01-24 19:06

5-åring tips!

Halojj!  Jag har just blivit medryttare på en supersnäll 5åring. Han är stabil i ridningen men är inte riiktigt fram för skänkeln ibland, samt har en lite springig galoppfattning, men i själva galoppen är han fin.

Jag skulle bara vilja ha tips på lit övningar man kan göra för att förbättre detta, tack på förhand!

Annons:
Lindbygarden
2013-01-25 18:27
#1

Övergångar övergångar och övergångar.Glad

Läs artikeln här ute och se om du kan använda ngt av det. Berätta gärna hur det går och hur ni tränar idag.

iwannabecool
2013-01-25 19:25
#2

Tack, övergångar är det jag pillar mest med, då får han ju med sig bakbenen på köpet också ;)

Lindbygarden
2013-01-28 14:32
#3

Ja och sen om man kan stärka hästen i det naturliga arbetet ute i skog och mark.

tomacs
2013-01-31 06:40
#4

Rid mycket ute i skog och mark eller på grusvägen. här har oftast den unga hästen lite mer egen bjudning och det blir både lättare och roligare. Övergångar är a och o men se till att variera arbetet så det inte blir tråkigt eller att hästen blir överansträngd. Lycka till :)

Lindbygarden
2013-01-31 16:51
#5

#4 Exakt variation är viktigt!

iwannabecool
2013-01-31 17:13
#6

#4 Visst kommer jag rida ut, men inte just nu, jag precis börjat rida honom och vill lära känna honom först. Men ägaren rider ut ofta :)

Har ni några tips på övningar, tex serpentinbågar osv :)?

Annons:
Brollan1
2013-02-04 08:24
#7

Galoppfattningen sitter mycket i hur mycket bakdelen och ryggen orkar med, så allt som stärker dessa regioner är bra. Jag börjar alltid med sidvärtesrörelser först lite böjning och när hästen gör dom bra så ökar man böjningen. Detta gjort i trav. Först skänkelvikning sedan öppna och till sist slutan, kan inte hästen åtminstone dom två första i trav så börjar man i skritt för att sedan gå över i trav. Slutan är oftast den svåraste så vänta med den eller ta den i farten när du gör hörnpasseringar och endast 1 eller 2 steg till och börja med.

Sen när du fattar galopp så se till att hästen är korrekt ställd FÖRE du fattar galopp, på hästar som har svårt med galoppfattningen så måste vi som ryttare hjälpa den så mycket det går. Det duger inte med att "sparka" fram galoppskänkeln som en del gör och kanske fungerar på välridna hästar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

-Cissi-
2013-02-04 10:50
#8

Tömkörning kan oxå vara ett bra tips för att stärka och bygga muskler :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

WinterPrince
2013-02-11 12:38
#9

Jag har lite samma problem med min 5-åring. Har inte löst problemet ännu, men hoppas få hjälp med det av tränare.

Det jag gör i dagsläget är att få hästen ordentligt lösgjord och i en trevlig form i traven. En lugn balanserad trav. Försöker vara tydlig i galoppfattningen (här behöver jag hjälp behöver ta hjälp av spöet på bogen för att få till det) och om han inte tar den utan springer iväg samlar jag ihop honom igen till en lugn balanserad trav innan jag försöker igen.

Upp till toppen
Annons: