Annons:
Etikettövrig-dressyr
Läst 1085 ggr
[Rosarosor]
1/21/13, 6:42 PM

Dressyrträning

Hej, jag letade runt lite efter svar på min fråga men hittade inte så jag skriver ett inlägg istället!

Jag har ett varmblod på 8 år som jag håller på att utbilda i dressyren. Hon har varit travare innan men blev omskolad till ridhäst för tre år sedan. Hon har hittils lärt sig:

Gå på tygeln (hon börjer på nacken helt fantastiskt och jag använder mig inte utav extra remmar eller dylikt)

Samlad trav (istället för att rusa iväg i sin travar trav eller den där snabba traven)

Skänkelvikningar

Men nu vill jag försöka jobba på galoppen. Där är det svårt att få henne i galopp (hon saktar av till trav från galoppen med jämna mellanrum) det är endast i skogen jag kan få fram en lång härlig galopp, så hon har det i sig och gillar att galoppera trots att hon blev uppväxt i travet av att inte göra det. Hon kan inte samlad galopp och det är det jag vill få fram med henne. Någon som har några tips?

När jag i manegen väl får fram henne i galopp så är det så snabb, omjuk och okontrollbar. Försöker jag sakta av lite så avbryter hon till trav istället. Hon kan galoppfattnignen. Hörde av en tjej i stallet att f.d travare aldrig kommer att kunna få en mjuk, samlad galopp. Är detta sant?

Annons:
Lindbygarden
1/21/13, 11:18 PM
#1

Man kan inte genrellt säga att en travare aldrig kan få bra galopp. Ett bra sätt att stärka hästarna på är massor av övergångar. Finns artiklar här på forumet om att stärka galoppen.Glad

[Rosarosor]
1/22/13, 1:33 AM
#2

Oj vad dum jag känner mig nu! Det första jag såg när jag öppnade artiklar var just  en artikel om att stärka galoppen!

Ni får gärna dela med er om era tips endå! Är i behov av allt jag kan få så jag kan träna min flicka ordentligt och någon gång kunna delta i en dressyrtävling

Är rädd att det ligger psykiskt på henne att inte galoppera då hon blev straffad i travet när hon gjorde det det är därför hon inte fick gå kvar fast hon kvalade hon började busa och var tydligen alldeles för mycket!

Linnea
1/22/13, 10:49 AM
#3

Travare kan visst gå i samlad galopp, kanske inte alla men dom flesta. Försöker man så går det. Travaren jag hade gick i väldigt fin galopp men han hade mycket bättre galopp än andra ridtravare jag sett. Men det är bara att jobba på!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

-Cissi-
1/22/13, 5:01 PM
#4

Det går utmärkt att få en fin galopp på en travare men man kanske måste jobba mer på den än en "vanlig" häst.

kolla in på ridtravare iFokus vettja där finns det nog många mäniskor som kan hjälpa dej :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: