Annons:
Etikettunghästen
Läst 2391 ggr
Lindbygarden
2012-12-31 17:49

Unghästtråden

Tänkte vi kunde ha en tråd för våra unghästar och deras träning.

Ålder 0-6 år kanske eller 7 år?

Jag har börjat lite smått med Grace nu då hon är inbokat till första månad hos unghästutbildare.

Vad jag gör nu är bara att hon "pysslas" med lite varje dag, kikar på transporten och kommer lägga på sadel samt tränsa igen.

Har börjat täcka henne nu då jag hoppas att det ska göra det lite bättre med pälsfällning etc inför våren..

Meja har fortfarande helsemester dvs borstas av om hon är skitig samt kratsahovar men annars bara vanlig visitering och inget på stallgången etc.

Annons:
[RC1393]
2012-12-31 17:56
#1

Min lilla tjej Sparven på 3,5år har jag börjat jobba med sidförande hjälper så att hon åtminstone förstår vad hon ska göra. Galoppen börjar också sitta fint, det blir långt ifrån rätt galopp varje gång men jag är nöjd om hon tar galopp för skänkeln, sen vilken det är mindre viktigt just nu tycker jag :) För några veckor sedan till exempel så travade hon in i galoppen, nu tar hon den i stort sett på en gång!

ThildaSodergren
2013-01-01 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har ett litet russföl på 6 månader, vi är ofta ute på promenader och tränar på att lyfta på hovarna mm. Hon sköter sig riktigt bra och bryr sig inte ett dugg om någonting :)

På dessa bloggar försöker jag uppdatera så mycket som möjligt av vad som händer med min lilla Måntuva.

www.vickelbyponny.blogg.se

www.thildasodergrens.blogg.se

Lindbygarden
2013-01-01 20:13
#3

#2 Vilken liten sötnöt! Vad är tanken sen? Körning, ridning, avel?

Iågr var det ju lite  av en speciell dag iom att det var en afton. Jag jobbade lite med "visning vid hand" med Meja och det vanliga med Grace.

ThildaSodergren
2013-01-01 20:46
#4

#3 Ja visst är hon! :)

Jag ska både köra, rida, ställa ut och förmodligen även ta föl på henne i framtiden. Min tanke är att hon ska komma till olika championat i både hoppning och dressyr :)

Lindbygarden
2013-01-04 12:23
Lindbygarden
2013-01-05 17:02
#6

Idag har vi tränat lite på att trava vid hand! Gick bra när poletten äntligen trillade nerSkrattande

Annons:
[RC1393]
2013-01-06 00:03
#7

Sparven var bra knäpp idag. Skulle mocka i hagen och dra en stor spånsäck ned till vindskyddet så det blir lite mysigt där och på vägen tillbaka var hon lite närgången på mig så jag viftade med den tomma säcken åt henne. Jag har prasslat med säckar runt henne sedan hon var föl så hon bryr sig inte så värst, men nu var hon på bushumör och såg det som en lekinbjudan och sparkade, yttersta hovspetsen rörde mammas kind och hon gick några meter från mig på Sparven andra sida… Inget förstånd har hon, hon förstår inte att saker kan göra ont :P

Sen var hon helt underbar att rida i alla fall. Hon hade inte varit ute på 2dagar men som alltid hetsar hon inte upp sig. När vi fattade galopp så bockade hon men jag drev på henne så hon fick springa av sig lite och på några meter hade hon lugnat ned sig och gick fint resten av turen. Är så roligt med lite tokerier tycker jag så jag blir nästan ledsen, haha :)

ewelines
2013-01-06 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vad kul att läsa lite om vad ni andra pysslar med tillsammans med era bebisar/tonåringar ;) Jag hackar på! :)

Min lilla Juni är snart 7 månader och så snäll och nyfiken på allt man gör! Hon borstars, står uppbunden, lyfter hovar utan problem :) så himla lugn och stabil hittintills! Vi övar just nu mycket på att ''ledas själv'' utan draghjälp av min andra häst. Idag var hon ensam i hagen för första gången medans jag var ute och red med min andra, gick över förväntan! Hon var lite ropig först men stod sen annars bara och åt! :D Så idag är jag nöjd häst ägare! ;)

[RC1393]
2013-01-06 22:21
#9

#8 Åh, en blåögdKyss Så söt!

ewelines
2013-01-06 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Ja, hihi! Jag är lite svag för det ;) Min islänning har det oxå. Medans jag tycker det är så himla fint tycker en annan i stallet att de ser spök likt ut ;) haha, smaken är olika! På denna bilden ser han kanske dock lite spöklik ut förvisso Flört

[RC1393]
2013-01-07 10:08
#11

#10 Min mamma är rädd för blåögda hästar, haha. Så fin han är! :D Men nu ska jag inte gå mer OT, sorry!

[RC1393]
2013-01-07 17:08
#12

Tittade på TDB idag, och såg att vår klubb kommer ha en ponnytävling i hoppning i slutet på augusti, satsar på att vara med i 70cm klassen med Sparven, för erfarenhetens skull! Ska också vara med i en dressyrtävling med henne, helst lätt D men de är svåra att hitta så det blir nog C, men vi får så :)

Lindbygarden
2013-01-08 13:23
#13

Tycker också det är fint med cremellos och perlinos samt hästar med blå ögon.Kyss

#12 Kul att få komma iväg lite!

Igår så lasttränade vi och Grace gick rakt på som hon inte gjort annat men sen är hon en häst som gör allt för godis.

Nästa helg åker en av flickorna iväg för lite vidareutbildning. Antingen Meja för fortbildning eller Grace för första.

Annons:
[RC1393]
2013-01-08 15:38
#14

#13 Ja, fast så långt blir det väl inte, är ju bara den lokala klubben som Sparven varit på ett antal gånger, men det blir ju en lite lugnare erfarenhet, även om jag inte tror att hon blir så orolig. När vi åkte på treårstestet hade Sparven åkt transport ca 6ggr (alltså 3resor på 4mil) och fick nu åka 35mil och vara med om en punka på bilen Skrattande Inga problem, hon bara stod och tuggade hö och undrade vad vi höll på med egentligen^^ Sedan lämnade vi henne bara i stallet där hon aldrig varit och när vi kom igen på morgonen så berömde en som skötte ridskolehästarna hur lugn hon varit, så det måste ju gått bra! Hon blev jätteglad när hon fick "ärevarva", det var höjdpunkten för henne tror jag^^

Var ute med henne själv igår, och hon brukar ha varit lite osäker på just ett speciellt ställe när hon är själv, eftersom där är det lite läskigt och ingen vuxen är med, men idag gick hon fint förbi där och under hela turen bortåt tog hon rätt galopp alla gånger, på hemvägen gick det lite sämre men jag har ju inte som krav att hon ska kunna galoppfattningarna ordentligt än, det kommer när det kommer :)

Lindbygarden
2013-01-09 07:06
#15

Tycker det låter som en perfekt start jagGlad

Har du ngn som kan fota? Vore roligt att få se lite bilder på er!

[RC1393]
2013-01-09 08:29
#16

#15 Kan nog ragga mamma att fota lite, hon har redan lovat hjälpa mig att filma när jag rider senare i vinter :)

ewelines
2013-01-12 11:49
#17

#12 Spännande! Vad roligt! Lycka till :D

[RC1393]
2013-01-12 12:16
#18

#17 Tack! :)

WinterPrince
2013-01-23 08:03
#19

Hoppar in här. Jag har en snart 5-åring. Reds in i maj förra året, och sen på lite mer tillridning i augusti.

Red sedan försiktigt från september till december. Mest skritt och trav, provade galoppen en gång. Sen fick han vintervila för att smälta allt han lärt sig.

Runt jul satte jag igång honom igen, går nu mer stadigt i traven och söker sig framåt neråt i en trevlig form. Har galopperat ett par gånger till, men det blir oftast bara ett par steg, Väntar på lite bättre väder för att träna upp galoppen.

Hoppas på ett par lokala dressyrtävlingar under våren, för erfarenhet och för att kolla av hur vi ligger till. Ev blir det kvalitetsbedömning i höst (vi missade 4-års) men vi får se.

Lindbygarden
2013-01-25 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

RC1393, blev det ngr spännande bilder?

#19 Spännande!

Grace åker på inridning imorgon och Meja åker den 13 feburari, tänk va tomt det blir utan mina snuttor hemma i stallet.

Bjuder på en bild på Meja från hennes inrdining.

Annons:
[RC1393]
2013-01-25 19:34
#21

#20 Nej, tyvärr, har inte haft tillfälle att åka in till ridhuset ännu och här hemma rider mamma i princip alltid med mig, och pga hennes lite skvättiga häst vill hon inte fota när medan hon rider, vilket är förståeligt :) Ska ta med mig Sparven på ridlektionen på måndag, får se om jag ev. får någon som fotar då. Lite tveksamt dock.

Så fin hon ser ut att vara! Vart är det du ska skicka dem, blev lite nyfiken? :)

Lindbygarden
2013-01-28 14:35
#22

Jag skickar till en beridare utbildad på Flyinge. Duktig och mkt trevlig tjej! Vill du ha namn och tips kan jag pma dig. Glad

[RC1393]
2013-01-28 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Okej, vad kul! Skulle vilja skicka min också, men sitter lite i pengar. Dessutom hade jag ju egentligen tänkt sälja henne men jag vet inte om jag vill längre…

Blev inga bilder idag heller som väntat, men nästa vecka blir det! Hon var väldigt osäker idag och saktade ner så fort en häst kom bakom henne, eftersom hon inte riktigt visste hur hon skulle bete sig i ett ridhus med 5 andra vuxna, okända hästar. Var en väldigt trött tjej som vi körde hem senare, nu får hon en vecka på sig att fundera över vad som hände egentligen så följer hon med nästa vecka igen :)

Bilden ifrån när hon vilade upp sig i låneboxen en stund i väntan på skjuts :)

Lindbygarden
2013-01-31 16:54
#24

Nej så söt hon är! Så lugn att hon kan lägga sig o vila i en ovan miljö?

Cool

Här börjar jag snart räkna ner för Meja då hon åker om 13 dagar!

Kommer eka i stallet senSkrattande

[RC1393]
2013-01-31 19:56
#25

#24 Haha, ja, hon har förvånat oss många gånger med sitt lugn, verkligen en lite kanon "första" unghäst om man säger så! :)

Lindbygarden
2013-01-31 22:51
#26

#25 Ja verkligen! en sån pärla, det är verkligen GULD värt  att de kan koppla av så i ny miljö. Vilken tävlingsponny det kan bli av henneKyss

[RC1393]
2013-02-01 09:47
#27

#26 Extra plus är att hon gillar att visa upp sig, så absolut att hon ska få tävla! Skrattande

Annons:
Lindbygarden
2013-02-01 20:34
#28

#27 Ja verkligen!

Har fått uppdatering om Grace idag! Hon har löshoppat och går fint på lina med sadel så snart kommer de nog börja hänga lite på henne Glad

Jättekul verkligen!

Upp till toppen
Annons: