Annons:
Etikettallmänt
Läst 1012 ggr
examynia
2012-12-26 13:03

hur har ni gjort?

Ni som HAR eller ÄR medryttare som är uder 18, alltså omyndiga.. hur har ni gjort?

menar de är ju risker osv..

har föräldrarna varit med å pratat med hästägaren å skrivit på kontrakt åxå osv eller hur har ni löst de?

jag har eventuellt en medryttare på gång som är 17 å har ointresserade föräldrar.. ska jag säga att jag ändå vill prata med dom eller ska jag bara låta tjejen bli medryttare ändå(om de nu är så att hon passar?

vill ha lite råd å stöd =)

Annons:
LinaN
2012-12-26 13:20
#1

svarar här med

Föräldrars underskrift om de är under 18 år. Det är DE som har det slutgiltiga ansvaret för allt som står i avtalet, som tex mockning, foder och att det blir gjort. Det är de som ska ha sitt barn försäkrat osv.

Jag har haft medryttare vars föräldrar vart totalt ointresserade men de har skrivit på ändå.

här kommer ett stycke ang detta ur mitt egna medryttaravtal:

Ansvarsfrågor och annat viktigt

I de fall där medryttaren är minderårig har dennes föräldrar det yttersta ansvaret för att hästen sköts om på ett adekvat sätt. Att i god tid höra av sig om man skall resa bort eller om medryttaren blir sjuk. Föräldrar ansvarar för att pengar sätts över enligt överenskommelse senast den 28e varje månad.

Bra att skriva avtal, det är jätteviktigt och ta upp ALLT du kan komma på, jag har till o med ett ställe där vi tar upp vad medryttaren får och inte får lov att köpa i utrustningsväg tex. Vad för godis som får ges och diverse sådant. VAd som gället om man ska tävla eller träna, att hästägaren alltid har förtur till träning/tävling.

Det är ju så att är man under 18 så har man inte lov att ingå ett avtal för man är inte myndig. Samma är om DU tex är under 18, då måste dina föräldrar stå på avtalet även om det är din häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

examynia
2012-12-26 13:43
#2

jo avtal ska jag ha de hade jag med min förra med.. men hon var ju 23 så där var de liksom bara hon å jag.. jo men de är så jag tänkt att föräldrar osv måste ju skriva på.. iaf en av dom..

LinaN
2012-12-26 19:12
#3

#2 minst en målsman/vårdnadshavare måste stå med iaf sålänge de är under 18. Däremot kan man ju också skriva att "från och med den dagen medryttaren fyller 18 övergår ansvaret till fullo på denne och förälder/målsman är inte längre bunden till detta avtal". exempelvis.

vill du bolla idéer och så får du gärna maila ditt avtal så kan jag ta en kik, jag är ingen advokat men jag har skrivit ett antal avtal hitendags för medryttare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

examynia
2012-12-26 19:20
#4

ja jo så kan man ju skriva i såfall=)

jo visst kan jag göra de.. nu vet jag ju itne om de blir hn men går ju använda samma avtal till vem som helst i såfall.. skickar över den i ett pm här=)

pebb
2012-12-27 12:01
#5

Jag var medryttare när jag var 13 men det var ihop med mamma så det var ju hon som hade det yttersta ansvaret, fast vi hade inga papper eller något på det, dock var det 15 år sedan nu.

Upp till toppen
Annons: